Från utbrändhet till livslust: Kreativitet lär oss att fokusera på det viktiga i livet

onsdag 16 maj 2012

Kreativitet lär oss att fokusera på det viktiga i livet

Varför är kreativitet viktigt för alla? Hur kan kreativitet hjälpa mig att förändra mitt liv i en mer positiv riktning?

Kreativitet är inte bara relaterat till konst
Det är lätt hänt att relatera ordet kreativitet till människor som målar, sysslar med musik eller skulpturerar.  Det i sig är fantastiskt men jag vill påstå att kreativitet är en process och ett fenomen som kan vara så mycket mer.

Att använda kreativitet för nytänkande och utveckling i livet
Att lära sig förstå att vi alla bär på en kreativ förmåga är att få tillgång till ett verktyg för resten av livet. När jag förstår att min upplevelse, min kunskap och mitt sätt att tänka kan skapa en ny typ av konkret verktyg som leder till både problemlösning på detaljnivå och övergripande utveckling och möjligheter i livet.


Vi tänker över 60 000 tankar om dagen. 95% är samma tankar som vi tänkte igår. Om jag vill skapa förändring och utveckling i någon riktning krävs nytänkande - att öppna sig för att tänka på ett nytt sätt.

Kreativitet lär oss att se det viktiga i livet
Men för att kunna utnyttja och utveckla min kreativitet krävs också mod. Mod att pröva det nya, mod att leva ut sin person och våga verka konstig eller annorlunda om så krävs.
Att utveckla sin kreativitet är att utveckla sig själv och essensen i denna utveckling ligger i att lära sig att fokusera på vad som är viktigt för mig i mitt liv.

TED-talks: How to build your creative confidence!

2 kommentarer:

Kyllikki sa...

Det är sant att det finns många sätt att vara kreativ.
Bara att vistas i skog och mark eller går i en affär sätter igång min kreativitet!

Jenny sa...

Hej Kyllikki!
Tack snälla du för att du tog dig tid och lämnade en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online