Från utbrändhet till livslust: Att bli av med oro i kroppen

lördag 24 oktober 2009

Att bli av med oro i kroppen

Jag har under några veckors tid upplevt att jag haft en oro i kroppen. En oro som yttrar sig i en sorts rastlöshet. Jag skulle vilja beskriva det som en olust-liknande rastlöshetskänsla som är lika känslomässig som fysisk. Under en månads tid har jag vaknat till nästan varje natt omkring kl 03-04 på morgonen. Det är naturligtvis en ohållbar situation i längden. Det här händer nog alla emallanåt och därför skriver jag om det idag på bloggen.

Oro - när kropp och själ är i obalans
Jag ser oro, ångest, depression och andra känslomässiga obalanser som ett bevis på att kropp och själ hänger ihop. Det blir väldigt tydligt att känslor också har en fysisk skepnad. För känslor kan ge väldigt obehagliga fysiska upplevelser. Allt från tryck för bröstet, känsla av att man kvävs/inte får luft, inte kan sitta stilla, får värk i huvud/nacke/axlar till mag- och hjärtproblem etc. Det viktigaste att förstå är att kropp och själ hänger ihop. När man upplever obehagskänslor är det förmodligen för att man tappat bort själen på vägen.

Oro i kroppen - ett symptom på stress
Oro är ett symptom på stress. Det är viktigt att förstå att känslan av oro egentilgen är ett sundhetstecken. Ett tecken på att din kropp fungerar. En signal på att det är dags att dra ner på tempot. Det är lätt hänt att drabbas av panik. Men istället för att drabbas av panik tror jag att det är viktigt att lära känna.


Upplevelsen av press och stress kan ge avtryck i kroppen som en oroskänsla. Stress i sig är inte farligt, det är avsaknaden av vila som är farlig.

Du kan inte springa ifrån din oro/rädsla - bekanta dig med den!
I västvärlden ser vi känslor som rädslor, oro, ångest och annat obehag som något att undvika. Självklart eller hur? Vi vill ju vara lyckliga. Problemet är att vi i vår jakt efter lyckan springer ifrån våra obehagskänslor - vi vill inte veta av dem eftersom vi ser dem som motsatsen till lycka. Om man känner oro och ångest så betyder det ju att man inte är lycklig, eller?

Sysselsätter du dig omedvetet för att slippa känna?
Om vi får en lugn stund ser vi till att bli sysselsatta av något eller någon, förmodligen omedvetet för att slippa känna de där känslorna. Vi lägger (0medvetet?) locket på och en dag kokar det över. Det VÄLLER över oss, i form av starka obehagskänslor men också fysiska symptom.

Gör som buddhisterna - bli vän med din oro-ångest-rädsla
Jag tror att vi har massor att lära av buddhismen. Enligt buddhismen är rädsla lika naturligt som kärlek och något som vi inte kan springa ifrån. Genom att springa ifrån rädslan gör vi den större. Vi ger den större utrymme och mer makt över oss.

Egentligen är känslor som oro i kroppen en signal på något och om vi springer ifrån dessa känslor springer vi också ifrån en lösning på problemet.

Stanna upp, lyssna och lär dig av dina rädslor och obehag
Jag tror att det är viktigt att inte få panik över sina obehagskänslor. Visst, de kan vara oerhört starka och jobbiga att känna - men de är trots allt signaler som vi sänder till oss själva. Lösningen ligger i att bemöta dessa känslor - de är ju lika verkliga som de "trevliga känslorna". Att helt enkelt stanna upp, lyssna och lära sig förstå dessa signaler.

Utöva Mindfulness för att bemöta dina obehagskänslor
Mindfulness är en teknik som har sitt ursprung i Zen-buddhismen. Ett sätt att bemöta rädslor och obehagskänslor är att stanna kvar i känslan. Att stanna upp och "känna in" känslan och liksom stirra den i vitögat. Att med öppna ögon våga se den, acceptera den och känna den i kroppen.

Försök att betrakta dig själv lite "utifrån"

Hur känns rädslan/obehagskänslan i din kropp? Beskriv för dig själv vad det är du känner, upplever, tänker, ser, är. Vänd dig inåt och för en dialog med dig själv. Jag tycker att det är fascinerande hur liten den där rädslan verkar när man väl accepterar den, känner den och ser den. Rädslor och andra obehag får oss att växa och utvecklas - hur märkligt det än låter.

"Rädsla är en naturlig reaktion då man närmar sig sanningen" - Pema Chödrön


Relaterade länkar:

16 kommentarer:

Ett gammalt hus sa...

Det är intressant att följa din blogg - du tar upp ett stort "problemområde" som växer. Det goda som händer nuförtiden är att man börjar veta vad man kan göra. Jag har också varit där - inte helt och fullt - bara otroligt nära och det har lärt mig att börja tänka mer på vad som är viktigt ... och framför allt vad som gör mig glad!!
Du skrev att du är från Norrbotten och bor på Söder som jag ...

Jenny sa...

Hej där!
Tack snälla du för ditt inlägg.
Stress och press har ökat med vårt sätt att leva...samtidigt har vi succesivt blivit mer medvetna om vad stress och press gör med oss (läs och hur vi blir av med det). Det finns hopp! För mig är den här blogget ett sätt att påminna mig själv om vad som är viktigt, för ibland blir man ju lite blind och döv.

Åååh...bara jag läser "Norrbotten" så blir jag glad. Norrbotten är så mycket för mig. Jag var där för 2 veckor sedan senast. Har bott i Stockholm i många år men Norrbotten finns alltid där. Åker hem till lugnet rätt ofta faktiskt. Även om Söder är rätt underbart det med :)

Ha en underbar söndag!

Ayla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Zalina!
Tack snälla du för ditt inlägg. Det värmer verkligen. Ska genast gå in och kika på din blogg!
Kram

Kjetil sa...

Hei hei
Jeg er en mann Som kommer fra Oslo i Norge. Jeg leste artikkelen din om at bli av med oro i kroppen og tyckte det var mycket bra skrevet. Dette kan nok hjelpe mange. Jag driver sidan www.alternativmedisin.org hvor jag publiserar artikler om det alternative som andre har erfart. I den forbindelse funderar jag på om jag kan publisere ditt innlegg på min sida? Jag legge også til en link til din sida. Hoppas å høre från dig. info@alternativmedisin.org
Klem Kjetil

Jenny sa...

Hej Ketil!
Tack för ditt inlägg.
Vad kul att du vill använda min artikel på din website. Det går givetvis alldeles utmärkt!
Ska genast gå in och kika på din website.

Önskar dig en fin dag!

Kjetil sa...

Hei
Tusen takk for det. Det betyr mye å få andres historier når det gjelder angst og psykiske belastninger. Du har en meget fin blogg som jeg tror mange har god nytte av
Klem Kjetil

Anonym sa...

FANTASTISK och välskrivern blogg.. TACK!!!!

/Nette

Anonym sa...

Hej är bloggen fortfarande aktiv?

Janice Aliena sa...

This is a very joyful day of my life! I was fortunate enough to contact Oduduwa's email address (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com), Prophet Oduduwa helped me bring back my ex love with magic love spell within short period of time {48hours}.
i have been married for 16 years and it was so terrible because my husband never trusted me and he was really cheating on me and was seeking for a divorce, i love him so much and we had 2 kids together, i love my children and i want them to live and grow up with their father, i was desperately needed to put a stop to the divorce and return love and trust into the relationship.
I read a Post comment online as this and copy Dr.Oduduwa email on the blog post comments on how he has helped a lady called Jennifer Osawe and other people to bring back their ex lover, helping restore marriages and make people rejoyce and happy in their relationship.
i explained my situation to him and then seek his help, Prophet Oduduwa told me, he will help me with my case and here i am now celebrating because my Husband has change totally for good. My husband Anders always want to be by me and our lovely kids and can not do anything without my present around him, Anders my husband presently loves me more than ever before.
i am really enjoying my marriage, what a great celebration. i will keep on testifying on the internet because Dr.Oduduwa is truly a real spell caster that work quick and faster to return loss love. It is free and no side effect.
Dr.oduduwa can also solve problems like as follows:
VOODOO LOVE-SPELL TO STOP DIVORCE, BRING BACK EX love, SPELL TO WIN COURT CASE, SUCCESS AND BREAKTHROUGH SPELL, BLACK MAGIC POWERS FOR FAME, POWER AND WEALTH and VOODOO POWERS FOR DESPERATE NEED TO DIVORCE etc.
please feel free to inform your friends and relatives who are passing through same similar problems in their marriage. i was lucky to came across his contact online blog and it save my marriage.

Adrienne Bernardo Bernardo sa...

Kontakta Dr Sambo nu för Lottery Spell vinnande nummer E-post: divinespellhome@gmail.com
Dr Sambo Whats, App. honom nu +1(267)527-9481

Jag heter Adrienne Bernardo Jag bor i: New Jersey, jag är 55 år gammal, jag vill att du ska veta hur Dr Sambo hjälpte mig, han är generös med lotteri vinnande nummer, tidigt i år 2018 kontaktade jag honom för ett kanadensiskt lotteri nummer , han gav mig och jag vann $ 750,000,000 SEVEN DUNDIG OCH FIFTIG MILLION DOLLAR Jag kan fortfarande inte tro att människor kan få denna typ av befogenheter i dessa moderna dagar. Dr Sambo är bäst, han lägger ett leende på mitt ansikte och min familj är rik nu. Alla måste vara rika, kontakta Dr Sambo för lyckliga vinnande nummer och vara rik hela ditt liv. Kontakta honom nu, det spelar ingen roll var du är, det spelar ingen roll om din status i livet, bara kontakta honom och han kommer att hjälpa dig okej ... E-post: divinespellhome@gmail.com
Dr Sambo Whats, App. honom nu +1(267)527-9481

Rosa Mike sa...

Jag heter Rosa Mike, från Texas. jag jobbar och jag är medlem i den amerikanska armén och åkte till Liberia med min fru och två barn i 8 månader när jag återvände min fru sa till mig att hon inte längre var intresserad av äktenskapet om att hon kunde överleva i 8 månader utan mig äktenskapet är meningslöst. Att lämna hem i 8 månader var inte lätt men att inte ha en familj när jag kom tillbaka var svårare. Jag bad kontinuerligt med henne i 3 månader. Jag lämnade ens armén bara för att övertyga henne, men allt mitt försök att få henne tillbaka misslyckades. Mitt hjärta var helt sönder när jag såg min fru och min överordnade befälhavare tillsammans i en spansk bar. Jag älskar henne fortfarande och behöver henne att ta hand om mina barn. Jag skickade vänner och familjemedlemmar till henne men hon vägrar att komma hem.
Den här trogna dagen jag läste några kommentarer online äktenskapsrådgivning bloggpost, läste jag en kommentar om en dam som heter Jennifer Osawe, hon förklarar hur Dr.Oduduwa Magic Love-Spell Caster hjälpte henne att få tillbaka ex-kärlek inom 2days, She skriv ut e-postadress för att kontakta Oduduwa. Omedelbart kopierade jag den e-postadress jag skickade e-postmeddelande till samma man Oduduwa också, jag ber om hans hjälp att återvända min fru tillbaka till att älska mig och jag vill ha min fru hemma. Överraskande får jag ett svar från Oduduwa, sade han kan hjälpa mig, sade Oduduwa att mitt fall är lätt för honom att lösa. Han berättade för mig att göra något i mitt hem som jag gjorde precis som han instruerade mig. inom 3days efter lunchen kärlek stava på luft, ringde min fru Janice mig på telefon, han pratade med mig så snällt förklarade han för mig. Min fru kom hem igen igår, hon apolized och frågar mig om förlåtelse som jag är väldigt glad över att kunna acceptera henne för alltid, förblir vi en kärlek.
Idag är jag glad att ha trevlig jul och nyår semester tillsammans med våra två underbara barn.
Jag använder detta medium för att bekräfta Oduduwas stöd och hjälp och jag säger ett stort tack för lovespell-krafter som tog tillbaka min mans hem. Jag rekommenderar honom starkt för alla som går igenom förhållandekrisen, för att stoppa skilsmässa, ta tillbaka ex fru, lösa andlig rensning. Att återställa kärlek och lita på äktenskap. etc.
När två människor verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur svårt det är, Oduduwa Magic Love Spell är en bra lösning.
kontakta Oduduwa personligt mobilnummer: +2348109844548
e-postadress: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

Andersson Jesica sa...

Goda vänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sverige, jag är en medicinsk doktor med yrke, 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna liv vittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa denna artikel just nu för att återställa tillbaka brutna äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållande inom 2 dagar. Efter att ha varit i relation till Abeg Erick i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka för att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom , Jag frågade honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på arbetsvän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksstavningsrock som skulle kunna hjälpa mig att stava den tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärleksspelldelen fanns eller fungerade som jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningspartiet i luften och överraskande den andra dagen var det klockan 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag var så förvånad över att jag svarade telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt. (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

Alessandro Rose sa...

Min berättelse är förmodligen typisk, men jag hittade en lösning för att lösa min relationskris. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig.
Jag fick äktenskapet Spell casting-programmet av en andlig far Dr.Oduduwa var mycket hjälpsam som min äktenskap healer
Han kunde föra tillbaka min ex man hem till mig, det var en överraskning för mig, jag vill gärna förklara hur det hela händer,
Min make var väldigt kärleksfull och omtänksam till en början, men han ändrade för några månader sedan han fick ett nytt jobb i Stockholm stad och han flyttade till att bo där han träffade en ny dam, de blev kär och började fuska på mig varje gång han flyttade in att bo med henne i ringde mig på telefon för att be om ursäkt precis omedelbart efter den dag kärleksförtrollen lanserades, mitt ex kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin tidigare, saker blir mer bättre, intressant och söt. Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av denna Baba. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter. Jag är tacksam, jag rekommenderar honom för alla som har problem med äktenskap eller förhållanden för att lösa idag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för att återvända ex kärlek, snälla finns det ingen anledning att tveka eller tvivla bara meddela honom på e-post: (dr.oduduwaspellcaster@gmail com)
Idag är alla mina bekymmer över. detta är en positiv avsikt jag måste dela här här, eftersom jag tror så mycket att Dr.Oduduwa kärlek stavkanal kommer att hjälpa någon här att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden.

Bektesh Jehona Sjostrom sa...

Sedan 1 mars 2019 var mitt kärleksförhållande stort kärleksfullt och förtroende, strax efter det att Covid-19 hade gått ut har min make varit så hemsk, det finns ingen öppenhet och sanning i äktenskapet från min kärlekspartner som lurar och ser några andra kvinnor där ute, jag älskade honom så kära och jag vill att han ska älska mig på samma sätt, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som mannen i hemmet, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de frågar mig hela tiden när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat se sin far igen, jag försökte alla mina möjligt bäst att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig, jag kan inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärlek stava med ljus ljus och andra material kan b ring tillbaka min man hemma, tills min mycket goda vän introducerade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal, jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som krävs och procedur att ta del i kärlek stavning framgångsrikt. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.
kommunicera e-postmeddelande till Dr.Oduduwa nu dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online