Från utbrändhet till livslust: Förändra ditt liv genom att lära känna dina uppfattningar

söndag 18 oktober 2009

Förändra ditt liv genom att lära känna dina uppfattningar

Jag tror att vi alla har makt att göra magiska förändringar i våra liv. Vi har mer makt än vi tror i att nå våra drömmar. Att må bra är inte bara vissa förunnat. Alla människor kan vända sina liv och må bra.


Våra uppfattningar är ingredienserna i livets recept
Jag tror att allt som vi upplever i våra liv har sitt ursprung i våra uppfattningar om det som finns inom oss och det som finns utanför oss. För att konkretisera det hela skulle man kunna se våra uppfattningar som ingredienserna i ett recept. Livets recept. För att baka en specifik kaka behöver vi vissa specifika ingredienser. Men använder vi inte rätt ingredienser kommer kakan förmodligen inte att varesig se ut, smaka eller te sig som vi från början hade hoppats på.

För att uppnå dina mål måste du bli medveten om dina uppfattningar
För att uppnå eller förändra en specifik sak i sitt liv måste man bli medveten om sina uppfattningar, eller ska vi säga ingredienser? Vad vi tänker och känner om oss själva och dem/det vi möter i livet är avgörande för i vilken riktning vi färdas.

Ett exempel: att gå ner i vikt
Rent intellektuellt har de allra flesta tillgång till de kunskaper och verktyg som krävs för att gå ner i vikt. Vi vet att vi behöver äta nyttigare och träna mer. Men om det bara handlade om kunskap skulle alla som ville redan ha gått ner de där extrakilona. Inte sant?

Vad är det som gör att vi inte uppnår våra mål?
Jag säger inte att jag har alla svar och det finns en anledning till att jag skriver om det här för dig och det är att jag behöver lära mig mer om detta själv. Så, vidare till mina filosofier: Varför uppnår vi inte våra mål? Varför går vi inte ner i vikt, om det nu är det vi vill göra?


Bli medveten om dina uppfattningar
Jag tror att svaret ligger i våra tankar och uppfattningar. Vi är alla vanemänniskor med vanemönster. Vi tänker över 60 000 tankar varje dag och 95% är samma tankar som vi tänkte dagen innan. Om vi fortsätter i samma tankespår som vi gjorde dagen innan och dagen innan det...hur ska vi då kunna uppnå ett nytt mål? Vi bakar kort sagt med samma ingredienser som vi alltid gjort och då är det inte så konstigt att kakan kommer att smaka likadant som innan. Resultatet blir detsamma.

En liten tankeförändring ger stora resultat
Jag tror inte att det krävs speciellt stora förändringar för att ändra det där receptet. Jag tror att även de små förändringarna vi gör i våra tankar kan ta oss mot fantastiska mål och mot det potential som vi alla bär inom oss. Föreställ dig att piloten i ett flygplan ändrar kurs med 3%. Planet kommer fortfarande att flyga från Arlanda över Stockholm men slutdestinationen kommer att bli en helt annan. Istället för Aten blir slutdestinationen Lissabon.

Undersök dina tankar för att ändra färdriktning
Om jag vill ändra en specifik del av mitt liv måste jag börja lyssna till vilken sorts dialog jag för med mig själv inuti. Undersök innehållet i dina tankar. Vilka tankar kan du leva utan? Vilka för dig i fel riktning? Är dina uppfattningar verkligen korrekta och något DU står för? Kanske har du en uppfattning som du fått med dig längs vägen, från någon annan som också han/hon ärvt från någon gammal bitter förälder?


"What we think. We become" - Buddha

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online