Från utbrändhet till livslust: Medvetenhet - ett extra sinne

onsdag 19 augusti 2015

Medvetenhet - ett extra sinne


Att ta in det vackra kräver medvetenhet om
det våra sinnena tar in.



Vad säger dina sinnen?
Jag är tillbaka i storstaden efter 2 månader i den vackra norrbottniska naturen. Havet på ena sidan kåken och skogen på andra sidan. Det är något som händer inom en när man tar del av naturen. Med tar del av menar jag "tar in" och verkligen upplever platsen och stunden man befinner sig i. Det är skillnad på att bara vistas på en plats och att verkligen ta in den, vara i den, uppleva den med alla sina sinnen och sin medvetenhet (för vad är mina sinnen om jag inte är medveten om dem?). 


Stäng av autopiloten
Ofta står autopiloten i vägen för upplevelsen. Med autopilot menar jag de där tankarna och känslorna som automatiskt flödar inombords och får oss att missa det som är här framför oss. En spegelblank havsvik eller kristallklar hösthimmel över staden.

Att lägga fokus på sina sinnen är ett sätt att sänka upplevelsen av stress. Det är ett sätt att stoppa eventuella tankar som rusar fram inom en. Att ta över rodret.

I österlädsk filosofi räknas medvetenhet som ett sinne,
precis som hörsel, syn osv.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online