Från utbrändhet till livslust: Att detoxa skapar livslust

fredag 8 januari 2010

Att detoxa skapar livslust

Detox 2010: Dag 5

Att detoxa - ett sätt att finna inre styrka
Det är lika mycket en andlig/känslomässig process som det är en fysisk. Jag upplever det som att det blir väldigt tydligt hur kraftulla verktyg våra tankar verkligen är när man detoxar. Första gången jag detoxade en upplevde jag som att det jag hade framför mig var en smärtsam månad som mest skulle sätta min karaktär på prov. Skulle jag kunna hålla mig ifrån choklad om det bjöds? Hur tråkig skulle en fest bli utan vin?

Kortsiktig njutning får oss oftast att må dåligt i längden...

Detox är ett utmärkt sätt att vara snäll mot sig själv
Jag ser inte längre min detoxmånad som en karaktärsövning. Det har kommit att bli ett sätt att läka och vila kropp och själ. Bygga upp energi i kropp och sinne för att kunna fokusera på de saker i livet som är allra viktigast. Detox har kommit att bli ett sätt att stanna upp, här och nu, och att vara snäll mot sig själv. Inte sagt att en detox är en dans på rosor. Häromdan hade jag en riktigt jobbig huvudvärk. Det är ganska vanligt att man kan må lite dåligt första 10 dagarna. Huvudvärk, trötthet, acne och annat är vanlig. Men hur paradoxalt det än verkar så är detox mer ett sätt att vara vänlig mot sin kropp och sin själ mer än ett smärtsamt karaktärsprov. I vår snabbgående värld tror jag att det kan vara sunt att ägna sig åt att fokusera på vad man mår bra av i ett längre perspekiv...och låta det få ta lite tid.


Patience is the companion of wisdom

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online