Från utbrändhet till livslust: Avslappning för bättre hälsa, mer energi och glädje!

måndag 29 april 2013

Avslappning för bättre hälsa, mer energi och glädje!

Att varva ner är att ge sig själv mer än bara en lugn stund.
Ibland inbillar jag mig att jag inte har tid att meditera. Det finns många saker som verkar så mycket viktigare där och då. Just nu lyssnar jag på Ola Schenströms bok "Mer mindfulness i vardagen" som jag rekommenderar varmt. Jag har honom att tacka för inspiration till den här artikeln.

Idag vill jag påminna mig själv om vad jag har att vinna på att jobba med att skapa stunder för återhämtning och nedvarvning i min vardag. 


7 anledningar till avslappning och meditation:
Kan en så enkel sak som avslappning
ge både bättre hälsa och livskvalitet?
  • Blodtrycket går ner
    Avslappning och meditation har en sänkande effekt på blodtrycket. Samma sak gäller för blodfetterna.
  • Immunförsvaret stärks
    Vilket ger kroppen en bättre förmåga att skydda mot infektioner och en rad olika sjukdomar.
  • Mindre värk i muskler och senor
    Stress gör att muskler och senor automatiskt blir spända. En mängd olika muskulära problem förbättras när kroppen går ner i varv.
  • Hormonerna påverkas positivt
    Kroppen har flera hormonsystem som påverkas negativt vid stress. Den som har alltför höga nivåer av stresshormoner har en kropp som i första hand fokuserar på det mest viktiga; att vara alert och redo att fly/fäkta. För att kroppens olika processer ska kunna fungera optimalt behövs möjlighet till återhämtning och nedvarvning.
  • Minska risk för samt läka depression
    Hjärnan påverkas av stress under lång tid. De kemiska ämnena mellan synapserna i hjärnan (transmittorsubstanserna) påverkas negativt och kan leda till att man blir nedstämd. Att komma ner i varv hjälper hjärnan att vända denna process.
  • Förbättra minnet
    Att jobba med att varva ner innebär en minskad risk för ökad celldöd i de delar av hjärnan som har med minnet att göra. Kanske har du själv upplevt att du lättare glömmer bort saker när du är inne i en stressig period?
  • Minska tempot på åldrandet
    För att förstå åldrandeprocessen måste man gå ner hela vägen till cellnivå. Elisabeth Blackburn, Nobelpristagaren i medicin 2009, menar att stress påverkar kromosomernas telomerer på ett sätt som gör att cellernas delning sker i en långsammare takt. Att komma ner i varv ger kroppen möjlighet att helt enkelt reparera sig själv.

Det är ofta de enkla och tillsynes simpla sakerna i livet
som är svåra. Kanske för att vi förväntar oss att effekt
kräver mycket mer än en simpel meditation?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Jenny!
Vilken fin blogg du har! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Hälsningar Patricia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online