Från utbrändhet till livslust: Så kan kroppen reparera sina egna celler

måndag 29 september 2014

Så kan kroppen reparera sina egna celler



Man brukar säga att frukosten är det kanske viktigaste målet på hela dagen. Det vet jag inget om. Det jag däremot vet är att näringen i grön juice kan färdas snabbare hela vägen ut i cellen när man dricker det på tom mage. Därför brukar jag många gånger välja att låta frukosten bestå i färskpressad grönsaksjuice. Vill man kan man också se det som en periodisk fasta. 

Grön juice och periodisk fasta för att reparera cellerna
På senare år har intressant forskning kring fasta presenterats. Inte minst i den dokumentär som gjordes av Michael Mosley och senare mynnade ut i 5:2-fastan. Forskningen visar att den tillväxtfaktor som skadar celler och orsakar sjukdom minskar vid fasta. Det som händer är att cellerna växlar om från celltillväxt (dvs skapa fler celler) till att istället reparera existerande celler. Kanske är det just därför som bland annat juicefasta har visat sig ha en stor effekt på kroppens läkning? 


Läkning av autoimmuna sjukdomar - går det?
Jag själv juicefastade när jag fick diagnosen Hashimotos hypotyreos (här har du alla detaljer). En, enligt sjukvården, kronisk sjukdom som inte går att göra nåt åt (annat än att äta de sköldkörtelhormoner som sköldkörteln normalt producerar själv i kemisk form, resten av livet). Mina värden förbättrades väldigt snabbt under den period då jag bytte ut en till flera mål mat mot färskpressad grönsaksjuice (jag gjorde även andra förändringar). Mitt TSH-värde (ett signalhormon som ska ligga omkring 2 i optimala fall) sjönk från 13 till 4,8 inom loppet av 4 veckor. 

Dokumentär om läkning av autoimmuna tillstånd med juicefasta
Men jag är inte den enda som har sett resultat av juicefasta. Det var andra som inspirerade mig att göra ett försök. Har du Netflix kan du kolla in filmen "Fat, sick and nearly dead" (den finns förresten även på Youtube) som handlar om en man med en ovanlig autoimmun sjukdom och hur den förändras med juicefasta.

Viktigt när man juicefastar under vinterhalvåret!
En viktig sak att tänka på när man juicefastar är att helst se till att grönsakerna har rumstemperatur innan man kör dem i juicern. Att dricka och äta för mycket kall mat kan göra att kroppen kommer i obalans (sk Vata-obalans). Risken är större om det är kallt och ruggigt väder ute. Det viktiga är därför att man alltid låter kroppen bestämma vad som känns bäst. Jag brukar dricka varmt vatten genom hela dagen för att kompensera värmen. De mål mat jag äter brukar även vara lagade, exempelvis soppor eller grytor för att balansera upp Vata.


Relaterade artiklar


2 kommentarer:

Gitte/roesen.se sa...

Oj vilken härlig blogg! Mycket intressant läsning om stress, kommer nog hänga här ikväll :)
Gitte/roesen.se

Anna sa...

Jag har också blivit av med den "sjukdomen" med hjälp av ayurveda, trots att sjukvården sa att det var obotligt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online