Från utbrändhet till livslust: Att läka halsont med Manuka-honung

söndag 29 november 2015

Att läka halsont med Manuka-honung

Manuka-honung mot halsfluss?
För en vecka sedan fick jag halsfluss-ont i halsen. För varje dag som gick blev det värre. Tillslut var jag tvungen att ta en värktablett för att kunna sova på natten - jag som normalt sett i princip aldrig äter smärtstillande. Men så körde jag igång en huskur och inom 24 timmar var halsontet helt borta.

Manukahonung och dess effekter på streptokocker (halsfluss)
Jag har tidigare skrivit om Manukahonung och dess effekter. Svensk honung är också fantastiskt bra. Faktum är att man helst av allt ska välja Svensk honung så långt det räcker. Men anledningen till att jag skriver om Manukahonung idag är för att det gjorts studier som visar effekt på streptokocker och då bla den typ man har vid halsfluss. De studier man gjorde visade att Manukahonungen, inom loppet av 2 timmar, tog bort 85% av streptokock-bakterierna. Med tanke på att dagens antibiotika successivt minskar i sin effekt är det lovande enligt forskarna. 

Ingefärsshots, Manukahonung och te 
Jag vet inte om min onda hals orsakades av streptokocker eller virus. Jag säger inte heller att man inte ska gå till doktorn om man misstänker att man har halsfluss. Men att äta honung är ju inte förenat med någon risk (om man är över 1 år, barn under 1 år ska inte äta honung). Jag har haft halsfluss tidigare och det har tagit åtminstone ett par dagar att bli av med den onda halsen med antibiotika. Nu tog det mindre än 24 timmar. Behandlingen bestod av Manuka-honung, Ingefärsshots och mängder med ingefärste.

Ingefärsshots gjorda på juice från en rejäl bit
ingefära, citron och lite apelsin eller äpple.
Rekommenderas varmt både i förebyggande
och läkande syfte!

Läs gärna mer om Manukahonung här



1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Jag undrar om näringstät mat fungerar på en sköldköetel som strålats med radioaktivt jod och sen direkt påbörjat levaxin?
Har jag sköldkörtel kvar då att läka naturligt?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online