Från utbrändhet till livslust: Självkänsla, andlighet och medvetande

söndag 5 april 2009

Självkänsla, andlighet och medvetande

Ni som följer min blogg vet att jag har haft lite problem med ryggen i någon vecka. Därför har jag ett litet "projekt" just nu och det är att få ordning på kropp och själ.



Vi är alla andliga varelser
För att få ordning på obalanserna som jag upplever mig ha, har jag därför gått tillbaka till en mer detox-liknande mat. Men det är inte bara maten som påverkar våra kroppar. Det är lätt att glömma bort att vi alla är andliga varelser. Hur vi mår inuti har som bekant en väldig påverkan på vår kemiska sammansättning i kroppen; hormonell balans, muskulatur, immunförsvar, mag- och tarmflora, blodtryck etc.

Planera in vila, likväl som aktiviteter
Vi lever i ett framgångsorienterat samhälle. Aktiviteter har ofta en högre prioriteringsnivå i våra liv jämfört med vila. Dvs, vi bokar in diverse aktiviteter och tiden som "blir över" blir den tid vi ska ägna åt vila. Ofta tenderar det bli så att tiden för vila blir kort, ibland nästan obefintlig. Visst är det ok att det blir så ibland. Jag väljer ofta aktiviteten över vilan men det behöver i sig inte vara någon fara. Huvudsaken är att man är medveten om sin kropp och sitt inre.

Medvetenhet är nyckeln till välbefinnande
Att vara fokuserad på vad som händer utanför en själv och leva på, till största del, bekräftelse från omvärlden tror jag är vanskligt men vanligt. Så levde jag innan jag gick in i väggen. Min självkänsla var låg och jag levde tillsynes frikopplad från mitt inre. Det var upp till världen utanför att göra mig lycklig. Utbrändheten blev för mig en vändning och ledde mig in i ett mer medvetet sätt att leva.


Att påverka livet i rätt riktning
Förut reflekterade jag sällan över mitt inres samband med min fysiska kropp. Jag betraktade aldrig mig själv och vad som försegick inom mig och det gjorde att jag aldrig heller kunde se sambandet mellan mig själv och min situation. Jag kunde aldrig se vad som faktiskt var mitt ansvar och vad som inte hade med mig att göra. Att min inre dialog (mina tankar och känslor om mig själv och andra) skulle ha något samband med hur jag agerade hade jag inte förstått. Jag hade inte heller förstått att livet inte var något som "drabbade mig", jag hade själv ett ansvar att påverka livet i den riktning jag ville. Vi drabbas alla av smärta i livet men det är hur vi förhåller oss till denna smärta som avgör om vi går in i ett lidande eller ej.

Omedveten dålig självkänsla skapar lidande
Självkänsla blir vi ofta medvetna om när det går dåligt i våra liv. Det är när livet ger oss en törn som vi sätter vår självkänsla på prov. Människor med låg självkänsla tenderar att bli extremt egocentriska, de har en snedvriden syn på att omvärlden lägger större fokus på dem (och deras brister) än den faktiskt gör.

Jag upplever också att människor med låg självkänsla tror att deras fel och brister innebär ett stort misslyckande. Att avslöja ett fel eller en svaghet skulle till och med innebära att de är sämre än andra. Därför tenderar de omedvetet att panikartat försöka slå ifrån sig sina "fel". Problemet är att rädslor för "fel och misslyckanden" gör att man automatisk inte kan ta sitt ansvar. Man kan helt enkelt inte se sitt eget ansvar i situationen, upplevelsen eller relationen.

Det personen med dålig självkänsla inte har förstått är att folk har fullt upp med att fundera över sina egna problem, brister och situationer. Folk har helt enkelt fullt upp med att leva sina egna liv! Det var, hur märkligt det än låter, en enorm befrielse för mig att inse det.

Medvetande är en kraft som måste aktiveras
Bara för att jag en gång har varit utbränd, och tagit mig ur det, innebär det inte att jag är vaccinerad mot utbrändhet, omedvetenhet och dålig självkänsla. Jag måste precis som alla andra öva på att uppleva nuet inuti och utanpå.

Acceptans, öppenhet och medvetande
Att leva är att vara i en ständig rörelse. Allt förändras. Det är inte förrän man vågar acceptera sig själv och utan att fördöma vågar betrakta sitt eget beteende, känslor och tankar som man kan börja förändra det som inte känns bra.
Det är egentligen ganska logiskt: om jag inte vet var jag befinner mig kan jag heller inte se hur jag ska ta mig till en viss plats på kartan.

Medvetande är som bra kondis, något vi måste jobba på hela tiden. Vi kan öppna dörren till vårt medvetande men att utnyttja medvetandets kraft är något som vi ständigt måste aktivera genom:


  • Uppmärksamhet
  • Icke-fördömande
  • Öppenhet
  • Tilltro

4 kommentarer:

Idun sa...

Tack för dina fina blogg! Alltid så inspirerade och ger möjlighet till lite mer självinsikt.

Jenny sa...

Idun!
Tack snälla du för att du tog dig tid och lämnade ett så gulligt inlägg. Jag blir så glad! :)

Önskar dig en härlig söndag!

Ulrika Forsell sa...

Du skriver så bra! Jag tittade förbi här idag igen. Har tagit lite ledigt och fyller på mina depåer med solljus, massage och lugn och ro. Här fanns mycket bra att tanka med. Tack för det!

Mizi Margueron sa...

För några månader sedan gick jag igenom samma förhållande / missförstånd med min man, vi har varit gifta i över 6 år, det var verkligen sött och ibland sent i fjol var det så hemskt eftersom min man började fuska på mig och letade efter en sätt att skilja mig, vi bröt upp innan 3 månader efter och vi kom tillbaka igen första kvartalet i år, bara förra månaden lämnade han mig helt och hållet med våra två barn bakom sig utan att säga ett ord. Jag var så förvirrad att undra vad som kunde ha gått fel. Tidigare deltog vi båda i äktenskapsrådgivning / seminarier och slutligen bestämde jag mig för en terapeut men till nytta jag älskar den här mannen och jag vill ha honom tillbaka så desperat om inte på grund av mig själv men för barnens skull kommer de att sakna honom och jag vet inte hur jag kunde förklara saker för deras förståelse. Jag läste en inläggs kommentar online hur en valentinbaserad journalist hitta sann kärlek efter 9 år av relationen hjärtbråk och hon blev gift omedelbart några veckor efter att Drigbinovia lunchade en stava för henne att hitta sann kärlek och gifta sig. Jag hade turen att få tillgång till Den personliga e-postadressen doctorigbinovia93@gmail.com av den andliga healen och en kärleksspellare.
Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort något för att skada honom eller få honom att känna sig dålig längre. Jag ville bara ha honom tillbaka till att älska mig för alltid. så jag skickar ett meddelande till Drigbinovia-e-postadressen jag kopierade på blogginläggets kommentar. Jag förklarar min förhållningssituation till Drigbinovia och han lovade att hjälpa mig att få min man tillbaka hem. Jag gav det ett försök eftersom det inte finns något annat jag kunde ha gjort för att få hem hemma omedelbart på kort tid. så förvånansvärt fick jag ett telefonsamtal från min man efter två månader lämnade han hem utan ett ord eller meddelande, jag var så glad och jag hämtade snabbt han telefonsamtal och han försäkrade mig om att han kommer att komma över nästa dag och se Han kom hem hemma i går och ber om ursäkt, men framför allt är jag glad idag är han hemma till mig och våra underbara barn, det här är min största glädje av året. Jag bryr mig inte riktigt vad det betyder att det blir gjort men jag tror att jag inte ens spenderade mycket pengar som folk kanske tror. Jag följer bara Drigbinovia instruktioner och jag gjorde vad offer eller stavning process som krävs var allt gjort för min räkning. nu när jag pratar med dig nu lever jag och min man båda lyckligt tillsammans för alltid. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek åtminstone det är vad det känns och jag gjorde allt mänskligt möjligt för att få honom hem hemma genom hjälp och hjälp från Drigbinova, den inhemska andliga healaren.
Jag är tacksam och tacksam för Drigbinovia stor man. Jag var först med rädsla för tvivel, men jag ger det ett försök och det fungerar för mitt gott. Jag är säker på att det här kommer att fungera för dig också, 100% säker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online