Från utbrändhet till livslust: Ayurveda - ett verktyg för livet

måndag 16 november 2009

Ayurveda - ett verktyg för livet

Ayurveda - ett verktyg mot stress
När man inte mår bra kan det vara svårt att veta var man ska börja för att få ordning på kropp och själ. Ibland är det svårt att tydligt se vad det är som gör att jag mår som jag gör. För mig har Ayurveda blivit en vetenskap som ger mig "referenspunkter" i att konkretisera obalanserna jag upplever. Att helt enkelt ta reda på vad jag ska äta, dricka och (fysiskt) göra för att få ett mer balanserat inre och yttre. Ayurveda är ett enormt bra verktyg för att lära sig mer om hur jag fungerar - kroppsligt och själsligt.

Sedan jag först kom i kontakt med Ayurveda 2003 har jag upplevt att detta underbara hälsosystem är ett ovärderligt verktyg i mitt liv. När jag först hörde talas om "Ayurveda" tänkte jag att det måste vara ännu en sån där modern "hokus pokus"-trend. Men jag fick snart lära mig att det var precis tvärtom - konkret istället för "hokus pokus". Ayurveda är en vetenskap som förresten har funnits i omkring 5000 år.

Att lära sig förstå hur kropp och själ hänger ihop
Kropp och själ hänger ihop. Hur vi mår i kroppen påverkar hur vi mår i själen och tvärtom. För de allra flesta är det en teoretisk självklarhet, men hur många av oss glömmer inte bort att lyssna inåt? Alla som gått in i, eller varit i närheten av att gå in i väggen har förmodligen kommit fram till att det är dags att lyssna till sitt inre för att må bra. Men i vårt "ytliga samhälle" kan det ibland kännas svårt att veta hur man ska göra för att börja "lyssna till själen" mer. För mig har Ayurveda varit ett ovärderligt redskap för att lära mig förstå vad jag konkret kan göra för att "koppla in själen" (eller kalla det för intuition, jaget eller något annat om det känns mer bekvämt för dig).

Genom att lära mig förstå hur jag påverkas av viss mat, väder, miljö, känslor, fysisk aktivitet, relationer osv. kan jag lättare förebygga att större obalanser drabbar mig. Ayurveda är främst ett system där man förebygger obalanser innan dessa obalanser övergår i sjukdom.

Det är lite som att vända på "tänket" om man jämför med vår sjukvård. Dessutom måste man inte köpa svindyra "mediciner" för att må bra, man kan få ordning på sin kropp genom mat som går att handla i kvartersbutiken.

Ta reda på varifrån obalansen kommer - behandla inte bara symptomen
I väst har vi en fantastisk kunskap inom vår sjukvård. Vi har tekniken och kunskapen att bota massor av sjukdomar och vi vet mer och mer om den fysiska människroppen för varje dag som går. Men vi behandlar fortfarande bara symptom. Dvs vi tar inte reda på varifrån och varför sjukdom uppstått. Om man har sura uppstötningar skriver doktorn ut några piller som behandlar magsyra. Men varifrån dessa sura uppstötningar kommer får man inte veta som patient tyvärr. DET tycker jag känns väldigt "hokus pokus".

Ayurveda byter inte ut vår sjukvård men är ett fantastiskt komplement. Är man sjuk ska man givetvis gå till doktorn. Men det kan vara en god idé att lära sig mer om hur livet jag lever, maten jag äter, känslorna jag har påverkar mitt allmäntillstånd och vad jag kan göra för att balansera upp de eventuella obalanser jag har.


Relaterade länkar:

2 kommentarer:

Ida sa...

En storfördel med ayurvedisk medicin är att man med hjälp av lite dosha-kunskap kan upptäcka sjukdom långt innan den kan mätas av den västerländska medicinen. Det är ju fantastiskt! Tänk att slippa drändera kroppens energi och immunförsvar, med hjälp av lite sunda och enkla riktningar i livet. Ännu en gång, tack för denna fina bloggen. Otroligt varm och inspirerande.

Jenny sa...

Hej Ida!
Tack för ditt inlägg. Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid för att lämna ett meddelande...och du har så rätt så rätt! Tänk om man kunde ta till sig mer av Ayurveda och andra uråldriga hälsosystem i den moderna sjukvården!? Kombinationen mellan de tu skulle vara fantastisk.

Jag önskar dig en skön och vilsam kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online