Från utbrändhet till livslust: Att fylla på med livsenergi

torsdag 6 maj 2010

Att fylla på med livsenergi

Imorse när jag parkerade bilen gick jag en tur längs vattnet. Miljontals solstrålar gnistrade i vattenytan. Jag lät solglasögonen glida ned från huvudet till nästippen och betraktade en fågel som simmade förbi i motljuset. Funderade över att vi själva har ett val att lägga märke till allt det fantastiska som finns där rakt framför oss. Allt det fantastiska, det magiska.

Det är så lätt att låta sig försjunkas i tankar och grubbla bort en magisk stund. Oavsett var jag befinner mig i livet, dåliga eller bra tider, så kommer det alltid finnas små stunder där jag kan tanka energi genom att betrakta det vackra i nuet.

Jag är övertygad om att minsta lilla blomma eller vidsträckt utsikt kan få oss att fylla på energidepåerna. Allt vi behöver göra är att lägga märke till det hela.

Önskar dig en fantastisk kväll!

8 kommentarer:

messan sa...

Tack du själv för dina värdefulla ord på din blogg.
Ha en riktigt underbar helg!
Kramar

Jenny sa...

Tack själv. Önskar dig en ljuvlig kväll. Kram

Anna Gabriella sa...

Tack för dina fina ord, oftast om man befinner sig i nuet och inte då eller sen, så är det ju faktiskt inte så illa:)

Anonym sa...

Hej, tack för jättebra blogg.

Jag blev sjuk förra våren och har så sakta börjat arbeta igen. Nu arbetar jag 75 %. Jag är utmattad, trött, energilös och släpar mig fram i tillvaron. Känns tröstlöst. Att det tar så lång tid! Har du några tips på hur jag ska få mer energi? Man kan tydligen inte vila sig i form, men hur gör man för att få mer energi?
Hälsningar

Anna

Jenny sa...

Anna Gabriella!
Tack snälla du för ditt inlägg. Du har så rätt så rätt :) Att vara i nuet är både avdramatiserande och direkt lugnande.

Anna!
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig. Att vara utmattad, trött och energilös är ingen höjdare. Du har min fulla medkänsla!

Ja, det tar tid att balansera kropp och själ, hur man än önskade att det kunde gå fortare. Problemet är ju att processen till utbrändhet/utmattning oftast pågått i många år. Visst tar det tid att läka kroppen...men det jag upplevde tog längst tid för mig var att bryta gamla levnads- och tankemönster till förmån för nya. Det var ingen lätt sak.

Jag har inget rakt svar på frågan om vad man kan göra för att få mer energi. Alla har vi olika sätt. Men det man kan säga är att det som generellt sett är viktigt när man lider av stressrelaterade symptom är att aktivt jobba med att hålla nere stresshormonerna (adrenalin och kortisol).

Det gör man bara genom att aktivt ägna sig åt de saker som får en att bli riktigt lugn, trygg och nedvarvad. Efter långvarig stress har tankebanorna förändrats så att vi tar "genvägen till stress", dvs vi går in i stressläge för minsta lilla sak, oftast utan att ens tänka på det. Det är som om vi har en autopilot som slår på. Kortisol och adrenalin utsöndras. Det är lite som att "läcka energi".

Sedan kommer det kritiska steget...nämligen då man ägnat sig åt att hålla nere stresshormonerna kommer man en dag att känna att man har mer energi. Då gäller det att orka värja sig mot att springa på som vanligt, i gamla mönster, och istället ägna sig åt det som gör att man får ännu mer energi. Kort sagt: Att våga välja sig själv...till och med när vännen blir sur för att man inte kommer på besök. ;)

Jag skickar över ett ton med positiv energi till dig och så håller jag tummarna för dig!

Anonym sa...

Tack för ditt svar! Ja, jag känner att jag väldigt lätt faller in i gamla stressrelaterade mönster.

Blir väldigt deprimerad av att vara så otroligt utmattad och energilös, vilket gör att jag hamnat i en ond cirkel. Barnen säger mamma, du orkar ju aldrig göra något. Och så är det...
Stress under lång tid påverkar kroppens funktioner på olika sätt och jag funderar nu mycket kring sköldkörtel- och binjureproblem.Har läst mycket om att binjurarna tröttas ut och sköldkörteln underfungerar. Har du ngn erfarenhet av detta? Det låter ju väldigt rimligt då binjurarna producerar kortisol.
Eller dt omvända att sköldkörteln överproducerar och man är speedad hela tiden, även då borde väl bijurarna tröttas ut.Det talas ju mkt om att fel på sköldkörteln/binjurana kan förväxlas med utmattningsdepression. Vad tror du om detta?
Ser fram emot ditt kloka svar.

Mvh

Anna

Jenny sa...

Hej Anna!

Det är förhållandevis vanligt att man har problem med sköldkörteln och binjurar etc. Jag känner många som har de problemen. Om det är så att levnadsmönstret påverkar kroppens inre organ eller om kroppens inre organ påverkar levnadsmönstret har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att det ofta är flera faktorer som spelar in i allmäntillståndet.

Jag får känslan av att du är stressad över att du inte har ork...och att det i sin tur gör att du mår sämre. Du är inte ensam att känna så, jag tror att alla som hamnat i det läget kämpar med den typen av känslor. Tyvärr är det precis tvärtom vad du behöver i det läget.

Du behöver förmodligen vara lite snällare mot dig själv. Var ärlig mot dig själv, dina nära och kära. Du är inte en dålig person för att du erkänner att du inte ligger på topp just nu. Faktum är att det förmodligen tar långt mycket längre tid att läka om du inte accepterar läget...det kan ju faktiskt bara bli bättre.

Att bryta beteende-, tanke- och levnadsmönster är fullt möjligt men visst, det är tufft också. Att hitta de där orsakerna som ligger både inom en själv och utanför. Men ingen situation är så dålig att den inte kan bli bättre.

De verktyg som hjälpte mig i den processen var att gå i samtalsterapi, skriva (läs blogginlägget "Skriv av dig") prata och älta (med andra) och framförallt föra en dialog med mig själv...att reflektera över varför de där känslorna dök upp just där och då. Det handlar om att lära sig förstå sitt beteende...och det håller jag fortfarande på med. Det tar liksom aldrig slut. Ibland trillar jag och måste kliva upp och damma av mig eländesdammet...men resan fortsätter.

Jag håller på dig min vän!

Anonym sa...

Hej,

Tack för ditt kloka svar. Precis så är det - jag blir stressad över att inte ha ngn ork. Det känns så hopplöst, jag är så trött på att vara trött. Blev sjukskriven april -09 och arbetar nu 75 %. Fick idag telsamtal från försäkringskassan som sade att jag inte kunde få mer sjukpenning då det gått 1 år. Hon kunde inte förstå att jag kunde vara så trött, jag hade ju varit sjukskriven så länge....Ja, hon ifrågasatte om jag verkligen var sjuk och vad det kunde bero på....
Vet inte vad jag ska göra nu...

Hälsningar
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online