Från utbrändhet till livslust: Juicefavoriter för både den erfarne och nybörjaren

måndag 8 juli 2013

Juicefavoriter för både den erfarne och nybörjaren


Morgonens juice i två varianter. En för
den mer erfarne juicedrickaren (grön juice). Och en
för nybörjaren 
Grön juice är ett kraftfullt sätt att enkelt få i sig mängder med näring. Men inte alla i min familj är övertygade om den gröna juicens förträfflighet. Därför brukar jag göra två laddningar till frukosten. 

Nedanstående recept funkar bäst i en råsaftcentrifug. Men det sägs att man kan använda sig även av en mixer (har dock ej testat det själv).

Grön juice för den modiga/erfarne
Den här juicen har ingredienser som har antiinflamatoriska och utrensande (detoxande) egenskaper. Jag har skrivit om den förut och tycker att det är värt att göra det igen. Personligen tycker jag att den smakar bra. Men är man nybörjare och är van att dricka apelsinjuice ett par gånger om året så kan den här drinken kännas lite skrämmande grön. Om det är första gången man dricker färskpressade grönsaker rekommenderar jag att man testar nedanstående först. 

Grön juice för den som törs.
Antiinflamatorisk och ut-
rensande drink.
Ingredienser
1/2 gurka
3 selleristjälkar
2-3 cm ingefära
1 citron
2 äpplen
Vetegräspulver och/eller multigreens (spirulina, chlorella etc).
1 msk olivolja
2-3 dl vatten




Juice för nybörjaren/skeptikern

Smarrig sommarjuice som
de flesta tycker om.
Den här juicen smakar riktigt gott. Den är fullproppad med antioxidanter, är bra för immunförsvaret och har en utrensande effekt. Dessutom är den en höjdare på sommaren, för den som vill få lite extra färg naturligt.

Ingredienser
3-5 morötter (beroende på storlek)
1 citron
2-3 cm ingefära
2 apelsiner
1 blodgrape
1 msk olivolja
2-3 dl vatten

...och om inte det gick hem
Kör apelsiner, ananas, 1 citron och en bit ingefära i råsaftcentrifugen. Så galet gott!

Tips! Bjud på morots/apelsinjuicen till skeptikern/nybörjaren. Men häll gärna upp små shorts av den gröna juicen för provning. 

1 kommentar:

maries sa...

Hejsan,
Jag har haft turen att ramla in i din blogg. Mycket läsning, intressant läsning.
Nu är jag äntligen så pass pigg (utmattningssyndrom) att jag försöker hitta lite alternativ till men vanliga kost. Har försökt med VV men orkade inte fortsätta, för mycket att hålla reda på.
Så nu tänkte jag juicea till frukost (till att börja med).
Så till min fråga:
Kan jag göra flera juicer och ställa in i kylen? Hur länge håller de sig?
Det blir ganska mycket juice, dricker du allt? Eller delar upp i 2?
Ja som du ser är jag helt "grön", har noll kunskap om detta :)
Tack för din sida, jag kommer att fortsätta titta in här.
Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online