Från utbrändhet till livslust: Medveten närvaro lika viktig i den lugna som den stressiga stunden

lördag 6 juli 2013

Medveten närvaro lika viktig i den lugna som den stressiga stunden

Att njuta av en härlig stund är balanserande,
läkande och bygger upp motståndskraft
mot stress.
Den härliga stunden bygger motståndskraft mot stress 
Idag vill jag påminna mig själv om att ta tillvara på de extra lugna, sköna och njutbara stunderna när de dyker upp. Medveten närvaro (mindfulness) är inte ett förhållningssätt att använda sig av bara när man är stressad. Min absoluta övertygelse är att de härliga stunderna hjälper oss att komma i balans. Om vi kan ta dem till oss. Uppleva dem. Vara i dem. 

När vi kan lära oss att förhålla oss till (läs ta till oss) de härliga stunderna bygger vi automatiskt motståndskraft mot stress och press. 

Men jag vill också påminna mig själv om att jag inte måste befinna mig i en harmonisk miljö för att känna lugnet inom mig. Det finns ju där, alltid.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Sant!
Ibland får man insikter som blir som aha-upplevelser, även om det är enkla saker. Ibland känns det som om man tänkt tanken innan men att den till slut liksom landar i en. Idag insåg jag att det som gör mig frisk i långa loppet inte är allt jag väljer bort utan alla måbra-saker jag väljer att göra. Det kanske låter som samma sak men det är en stor skillnad i min inställning när jag väljer att tänka positivt.

Jenny sa...

Tack för att du tog dig tid och lämnade ett klokt inlägg Ingela!
Önskar dig allt gott!

/Jenny

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online