Från utbrändhet till livslust: Syrade grönsaker för läkning av mage och tarm

torsdag 31 oktober 2013

Syrade grönsaker för läkning av mage och tarm

Mjölksyrade grönsaker, snart laddade med probiotiska
bakterier som gör susen för immunförsvaret.
En av de uråldriga sätten att konservera grönsaker på är att mjölksyra dem. I syrningsprocessen bildas probiotiska bakterier som är vrålbra för mage och tarm. Det är dessutom väldigt enkelt. Jag har precis gjort min första batch (med recept här) med syrade morötter, rödbetor och palsternackor. Istället för socker använde jag mig av ett rivet (ekologiskt) äpple.

Probiotiska bakterier läker mage och tarm
80% av kroppens immunförsvar sitter i magen. Har man problem med sitt immunförsvar och ofta blir sjuk, har näringsbrist eller rent av lider av en autoimmun sjukdom (det egna immunförsvaret attackerar kroppen) kan det vara klokt att se till att man får i sig probiotiska bakterier. Levande mjölksyrebakterier stimulerar nämligen de vätskor och enzymer som är viktiga för matsmältningen. Det i sin tur hjälper kroppen att ta upp näringen bättre och samtidigt göra sig av med skadliga ämnen.

Såhär gör du dina enkelt dina egna syrade grönsaker
 

Video om autoimmuna sjukdomar och kopplingen till magen
Ny forskning visar att autoimmuna sjukdomar har en koppling till läckande tarm. Läckande tarm innebär att tarmväggen, alltså inuti kroppen, släpper igenom inte bara de goda näringsämnen som cellerna behöver för att fungera utan även ämnen som borde passera ut. Probiotiska bakterier är en komponent som kan hjälpa tarmen att fungera optimalt.

1 kommentar:

Johanna sa...

Tack för allt underbart du lägger upp! När tror du att det är bäst att äta sina probiotiska grejer? Jag försöker få in att äta syrade morötter en stund innan jag äter ex middag... Men jag vill inte råka "dränka" bakterierna eller skapa "oreda", haha. Hur gör du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online