Från utbrändhet till livslust: Ett stilla eller rastlöst sinne styr mitt liv?

fredag 25 juli 2014

Ett stilla eller rastlöst sinne styr mitt liv?


Rastlös? Eller njuter du av stunden?
Aktivitet kan komma ur ett stilla eller rastlöst sinne
Enligt filosofen Osho finns det två sorters sätt att aktivera sig själv. Det ena är en aktivitet som kommer ur ett stilla sinne. Det är en aktivitet som har en innebörd, som är konstruktiv, skapande och kreativ. Det andra är en aktivitet som kommer ur ett rastlöst sinne. Dvs något vi många gånger gör på autopilot. Det är en aktivitet som saknar innebörd. Det kan handla om slösurfande, blippande på TV:n eller telefonen. Man kan se det som en oförmåga att bara vara i stunden och framförallt att vara med sig själv. Det måste hända något, för annars? Ja, vad händer annars är frågan?

Frågan är varför vi inte klarar av att umgås med oss själva? Vad är det som gör att jag vill "täppa till" förbindelsen till mitt innersta jag?

Baserar jag mina val på ett rastlöst eller stilla sinne?
Vad jag agerar på (rastlöst eller stilla sinne) har stor betydelse för många saker i mitt liv. Ett stilla sinne innebär att jag är i kontakt med mig själv. Ett rastlöst sinne innebär att jag agerar på saker utanför mig själv. Att andra saker, utanför mig själv, blir avgörande för hur jag väljer att agera. Vi gör varje dag många val som direkt eller indirekt påverkar våra liv i olika riktningar. Frågan är vad de val jag gör i min vardag baseras på; ett rastlöst eller ett stilla sinne?



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online