Från utbrändhet till livslust: Planering viktigt vid detox

söndag 18 januari 2015

Planering viktigt vid detox

Lins- och böngryta in the making. 
Efter 10 år av detoxande skulle jag utan tvekan vilja lyfta planeringen som en av de enskilt viktigaste faktorerna för att lyckas. Att detoxa utan att fundera igenom vad man ska äta och när gör det hela väldigt svårt. Hunger och abstinens efter socker eller kaffe kan få en på fall. Och alla vet vi ju hur bra det är att handla när man är vrålhungrig.

Kikärtsbiffar, billig och god detoxmat.
Söndagsmatlagning och planering a och o
Idag har jag planerat kommande veckas mat. Det blev en tur till affären. Men också matlagning och bakning. En lins- och böngryta blev till (varav en del till frysen), liksom kikärtsbiffar (till frysen) och granola samt glutenfritt fröknäcke. Det gör livet lättare att leva när man detoxar. Ja, rent generellt sett så gör det också livet lite enklare att leva för vilken yrkesarbetande småbarnsförälder som helst. Planering handlar på ett sätt om att minska stressen i vardagen och skapa möjlighet att göra annat istället.

Lins- och böngryta, serveras med vitlöksyoghurtklick
och lite färsk, hackad bladpersilja.

Granola gjord på glutenfria havregryn, hasselnötskärnor,
mandel, paranötter, solrosfrön och honung.

Fröknäcke gjord på majsmjöl, solrosfrön, linfrön och sesamfrön.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Gillar verkligen din blogg. Men ser att du använder majsmjöl till ditt fröknäcke. Majs? Är det verkligen att rekommendera?

Jenny sa...

Hej Anonym!
Du har rätt, majsmöl är inte absolut bästa alternativ. Jag använder visserligen ekologiskt, KRAV-mjöl och det ska inte vara genmodifierat. Men vill man kan man byta ut det mot annat mjöl (eller köra helt utan).

Ha en fin dag!

sanne Lannizter sa...

Hej jag upptäckte din blogg för nån dag sedan och har läst om din detox mot hypo och Hashimoto. Jag kan inte hitta att det står exakt hur man ska äta. Tex hur många mål, kalorier, animaliskt protein mm. Jag skulle gärna vilja prova din detox, har själv hypo och Hashimoto men går omedicinerad.

Jenny sa...

Hej Sanne!
Tack för din kommentar.
Jag valde att detoxa strikt de första 3 månaderna. Jag valde att byta ut alla eller vissa mål mat mot färskpressad juice eller smoothies (recept nedan). Det funkade för mig men kanske inte för alla. En viktig del i all läkning är att lära känna sin egen kropp och vad den mår bra av. Vi är ju alla olika.

Maten jag åt var fri från tillsatser, gluten och socker. Olika recept finns på länken längre ner.

http://komtillbaka.blogspot.se/2014/01/juice-och-smoothies-nar-man-laker.html

http://komtillbaka.blogspot.se/search/label/detox-recept

Allt gott önskar jag dig!
/Jenny

Cicci sa...

Åh vad gott! Var hittar jag recept på soppa, biffarna och granolan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online