Från utbrändhet till livslust: Är det farligt att tänka positivt?

onsdag 3 augusti 2011

Är det farligt att tänka positivt?

Är det farligt att "tänka positivt"? Det är en debatt som har förts på sistone. Det har skrivits böcker om ämnet och man har ifrågasatt om det verkligen är så sunt att vara så positiv. Blir man inte lite dum i huvet av att vara positiv? Kanske kan man till och med fara illa av allt positivt tänkande?

Positiv inställning - är det detsamma som att lura sig själv?
Jag vet inte, men jag har inte riktigt förstått poängen med debatten. Men å andra sidan
anser jag inte att en positiv inställning till livet är detsamma som att fly från sina problem eller låtsas att livet inte innehåller tråkiga saker. Tvärtom.

Som jag ser det handlar inte "positivt livsinställning" om att lura sig själv eller låtsas att situationen vore annorlunda. Det handlar om utveckling. Att utvecklas och våga tro på förändring, till det bättre om situationen kräver. Jag tror nämligen på att våga lära sig om sin upplevelse här på jorden (om mig själv och hur jag agerar, känner, tänker, upplever). Det innebär inte att man inte får känna känslor som ilska och sorg.

Utan negativa känslor skulle vi aldrig kunna uppleva de positiva. Utan mörker skulle vi aldrig förstå när det blivit ljust.

Våga utvecklas genom att se både positiva och negativa sidor
Att våga se både negativa och positiva sidor av en
situation (kanske för att det negativa inte ska ske igen?) är en fråga om utveckling. Det är lätt att bara fokusera på det dåliga och låta det negativa regera. Men om jag ska ta mig framåt gör jag bäst i medvetet lära mig se en situation från olika perspektiv.

Det sägs att över 60% av tankarna vi tänker är negativa. Så oroar man sig för att förlora för mycket negativitet lär man få tänka om ;)

E
= mc2
- En formel som beskriver hur min tanke (energi) kan påverka min kropp och miljön runtomkring mig
Einsteins berömda formel säger oss att energi är massa likväl som massa är likvärdigt med energi. Allt omkring oss består av energi. Tittar jag på tekoppen framför mig, förstorad i atomformat kommer jag att se energi, vibrationer. Allt omkring oss är energi, likväl som vi själva.

Tänk om mina tankar och känslor är energi som påverkar inte bara mig själv utan miljönruntomkring mig?

For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else” Winston Churchill

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online