Från utbrändhet till livslust: Att bemöta det svåra i livet med medvetenhet

söndag 14 augusti 2011

Att bemöta det svåra i livet med medvetenhet

Jag har tidigare skrivit om vikten av en positiv inställning i livet. Men vad händer när man får ett sorgligt och hemskt besked? Ska man se på elände i livet som något positivt?

Det är bara så det är; ibland golvar livet oss. Ibland inträffar det där som inte får hända. Det hände mig nyligen och det fick mig att fundera över "positivt tänkande" när livet känns allt annat än positivt. Jag ska göra ett försök att förklara hur jag tänker nu när jag befinner mig mitt uppe i alla känslor.

Sorg, ilska och frustration - När känslorna väller över en
När något tråkigt inträffar följs det ofta av ett tillsånd av chock (inte nödvändigtvis av den allvarligare sorten men ändock ett chocktillstånd) som varierar i längd. Min upplevelse är att det känns lite som om allt stannar upp. Livet tar ett steg åt sidan och lämnar utrymme för malande tankar och känslor. Men är det negativt att uppleva dessa känslor utifrån perspektivet "positivt tänkande"?



Dina känslor är en del av här och nu - upplev dem, fly dem inte!
Att försöka fly från sina känslor går nog så dåligt. Det är ungefär som att fly från tiden. Våra känslor ska och kan vi inte fly ifrån. De finns där oavsett hur bra eller dåliga de är. Min upplevelse är att om jag försöker fly från negativa känslor kommer de att hålla fast vid mig och påverka mitt liv ännu mer.

Att uppleva sina känslor är en del av en svår situation
Att uppleva starka känslor är en del av här och nu i en svår situation. Det är också en del av att förstå vad som hänt. Att låta sig själv känna och uppleva det svåra är en viktig del även i att acceptera att jag inte kan påverka att det tråkiga verkligen har hänt.

En positiv livsinställning handlar om att jag kan påverka mitt liv i en positiv riktning från där jag är nu
"Positivt tänkande" är ett begrepp som förvirrar en något. Det låter som att man ska låtsas som om allt är toppen fastän det inte är det. Egentligen handlar det om "positiv livsinställning", dvs att jag trots att svåra saker händer i livet har en inställning till att jag kan påverka mitt liv och min upplevelse av livet i en positiv riktning.

Vikten av att tillåta sig själv att känna - utan att känslorna tar över resten av mitt liv
Tråkiga situationer kommer att inträffa i livet. Det är inget vi kan vaccinera oss från. Men det vi kan påverka är hur vi bemöter det som händer i livet. Att inte acceptera att det tråkiga hänt kommer varesig göra att jag blir lyckligare eller att situationen är annorlunda. Jag kan låta sorg, ilska, besvikelse, bitterhet, ångest och frustration ta över mitt liv (något som oftast sker på ett omedvetet plan). Eller så kan jag arbeta med mina känslor på ett medvetet plan.

Medvetenhet - ett verktyg i alla situationer
Medvetenhet är ett kraftfullt verktyg både vad gäller positiva och negativa situationer i livet. Att vara medveten är att leva och uppleva här och nu, oavsett hur bra eller dåligt jag mår. Att bli medveten (consciously aware) är att sluta kämpa emot och istället acceptera upplevelser och känslor just såsom de är.

"Mindfulness is the aware, balanced acceptance of the present experience. It isn't more complicated that that. It is opening to or recieving the present moment, pleasant or unpleasant, just as it is, without either clinging to it or rejecting it." Sylvia Boorstein

Relaterade länkar

2 kommentarer:

Karin Nygård sa...

Hej!

Jag är redaktör på debatt och bloggsajten Passagen.se. Vi kommer inom kort ha tema Jobb och arbete och jag vill bjuda in dig att synas hos oss med en debattartikel på ämnet utbrändhet.

Mejla mig gärna på info@passagen.se om det låter intressant.

Mvh,
Karin Nygård

Vardagsbetraktelser sa...

Jag var i samma situation som du för ett par år sedan. Hade tryck undan alla känslor som kom och bara kört på tills en dag då det sa STOPP!!

Efter det har jag lärt mig att jag måste tillåta mig att ha de "dåliga" stunderna, att de är en del av mitt liv. Jag tror inte att det bara går att tänka positivt om allt som händer och att det är någon mening med allt. Ibland är det bra att känna ilska, vara ledsen osv. Däremot tror jag att det kan komma något gått från saker som händer när man väl bearbetat det.

Jag är en bit på väg mot livet igen, jag har börjat jobba och känner att kraften kommer för varje dag. Jag har precis som du hittat ett sätt att påminna mig själv om allt som livet har att ge.

Jag har tittat runt lite hos dig och återkommer säkert fler gånger.

Tack för en bra blogg. / Richard

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online