Från utbrändhet till livslust: Kan man vila sig ur en utbrändhet?

tisdag 30 augusti 2011

Kan man vila sig ur en utbrändhet?

Är vila det mest centrala när man drabbats av utbrändhet? Är vila och tid lösningen på mental utmattning och utbrändhet?

Två enormt viktiga komponenter för återhämtning när man drabbats av utmattning är förstås vila och tid. Men min uppfattning är att det inte går att enbart vila sig ur en utbrändhet.

Vikten av vila i den inledande läkningsprocessen
I ett inledande skede av en utmattning är utrymme för vila det kanske mest centrala. En förstående omgivning gör det lättare för den som drabbats att komma igång med läkningsprocessen. Men innan man kan börja läka kropp och själ krävs acceptans av läget. Kan jag inte acceptera att jag befinner mig vid punkt A kan jag inte heller navigera mig till punkt B. Så enkelt är det.

Att lära sig förstå sitt beteende är en vital del i läkningen
En vanlig missuppfattning är att det är vilan i sig som kommer att göra att jag mår bra igen. Vilan kommer visserligen göra att jag läker min kropp och mitt sinne. Visst kommer jag att må bättre av att vila. Men mitt beteendemönster kommer fortfarande vara detsamma. Ändrar jag inte mitt beteendemönster riskerar jag att hamna här igen. Att vara omedveten om ens tankar, känslor och beteende är att "gå på autopilot". Att bli medveten är att inse att jag är och bör vara den enda som har makten att ta över rodret i mitt liv.

Grundförutsättningen för utveckling är att våga förändras. Att bli medveten om och arbeta med invanda beteenden, känslor och tankar kan påverka livet i en mer positiv riktning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för din blogg den är väldigt bra. En konstig grej hände mig igår. Jag skulle till jobbet men hittade inte och när jag cyklade tänkte: Gud jag ser inte var jag cyklar vad håller jag på med. Det var som allt svartna. När jag till slut kom fram efter rejäl omväg parkerade jag cykeln men trillade ihop och låg avsvimmad i 25 min innan jag kom upp och gick in men var helt förvirrad på jobbet och mindes ingenting så jag fick åka hem. På vårdcentralen trodde de att det var stress och kanske har de rätt men det är konstigt för jag har inte känt mig stressad och det jag ägnat mig åt har varit saker som gör mig glad. Otäckt att man kan svimma av så i 25 min, tur att jag inte körde bil.

Jenny sa...

Hej Anonym!
Tack för att du lämnade ett inlägg.
Låter onekligen som en väldigt otäck upplevelse. Förstår att det känns olustigt. Om du känner att du inte fått rätt vård på sjukhuset tycker jag du bör se till att du får göra en ordentlig undersökning på hjärna och hjärta. Visst kan man få konstiga symptom av stress och svimning kan nog vara ett symptom, men det är bra att utesluta annat. Speciellt om du inte själv upplevt dig stressad.

Har du erfarenhet av utbrändhet sedan tidigare eller är det något du funderar över nu när det här hände?

Stå på dig!

Önskar dig all hälsa.

Anonym sa...

Tack för ditt svar ja jag har fått tid för magnetröntgen för att utesluta epelepsi och liknande. Det är konstigt för jag känner mig frisk i övrigt. Jag jobbar heltid och har tränat mycket men det har jag alltid gjort och när jag känner mig orkeslös eller trött i kroppen vilar jag, ibland en hel vecka. Med tanke på att det bara är saker jag gillar och valt jag fyllt mina dagar med är det konstigt att jag skulle få en sån här stress-reaktion? Men det var alla trodde så jag tänkte på din blogg och vad du trodde.

Jenny sa...

Hej Anonym!
Det är vår upplevda stress som spelar roll. Om du inte har upplevt dig stressad eller pressad så är det förmodligen klokt att undersöka saken vidare. Du är den som bäst känner till hur din kropp och själ fungerar. Lita på din magkänsla i det här, vad än doktorn säger.

Se till att du blir ordentligt undersökt och att du får en förklaring till dina symptom. Ibland spelar kroppen oss ett spratt som inte går att förklara i sjukvården. Men det är ändå viktigt att undersöka hela systemet för att eliminera orosmoment.

Lycka till och var rädd om dig!

Anonym sa...

Tack för hjälpen ****

Anonym sa...

Hej!
Vilken intressant läsning. Jag har varit sjukskriven sen i maj pga livskris/depression. Fick rådet av doktorn att vila i ca en månad. Men jag kände att jag behövde få ur mig en hel massa hjärmspöken. Har gått hos 3 st nu börjde med sjuksköterska, sen kognitivt samtal och nu går jag hos en psyko terapeut. Och nu börjar jag få hjälp att förändra mitt tankesätt och försöka kunna styra över mina tankar ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online