Från utbrändhet till livslust: Att förändras kräver mod

onsdag 5 maj 2010

Att förändras kräver mod

Att gå in i väggen, drabbas av en kris eller depression är en sorg. En chock och en sorg. Men det är inte slutet, det är början.

Du har säkert hört det förr, tusen gånger: Kris betyder utveckling. Att gå igenom en svår sak innebär inte att man förlorat eller att man aldrig kan bli lycklig igen. Men hur gör man för att komma ut välbehållen på andra sidan? Hur gör man för att växa av det svåraste som finns?

Att gå igenom det svåra med öppna ögon
Jag hävdar inte att jag har alla svar (din resa ser förmodligen helt annan ut än min). Det enda jag vet är att det svåraste som finns är att gå igenom det svåra i livet...med vidöppna ögon. Att våga hålla ögonen öppna igenom livets berg-och-dal-bana. Acceptera, reflektera och våga förändras. Att förändras kräver mod.


Att vara modig innebär inte att inte vara rädd
Det är ungefär som att bemöta demonerna i en mardröm; sluta springa, sluta bli jagad för att sedan vända sig om och öppna ögonen. Se monstren i vitögat. Acceptera situationen. Jag är här och nu, det må vara förjävligt, men jag är här och jag väljer att gå igenom allt detta med öppna ögon. Jag är stark och jag bär modet. Jag vågar. Vem vet - kanske krymper "monstren" och blir till små ofarliga minivarelser? Jag kan gå stärkt ur alltsammans. Sårad men starkare och starkare för varje dag.

Frågan är inte bara vad som gjorde att jag hamnade i utbrändheten, en kanske viktigare fråga är: hur har jag utvecklats av utbrändheten? Vad tar jag med mig?

"You gain strength, courage, and confidence by every experience in which you really stop to look fear in the face. You must do the thing which you think you cannot do" ~ Eleanor Roosevelt

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online