lördag 18 februari 2012

Summering/resultat av en månads detox

Vad är resultatet av en månads detox? Hur känns kroppen? Påverkas man känslomässigt av att detoxa? Vad har varit mest effektivt och läkande under årets detox?

För dig som är ny på bloggen kan jag berätta att jag varje januari och september kör en månads detox (läs mer om detox här). För varje år som gått har jag justerat detoxen något.

Effektiva justeringar i årets detox
I år har jag, förutom socker, vetemjöl, kaffe, alkohol, tobak etc. även avstått helt från mjölkprodukter. Jag har även valt att byta ut ett mål mat (frukosten) mot färskpressad grön juice, dvs juice från frukt och grönsaker som jag kört i en råsaftcentrifug. Ja, det låter skitäckligt men jag kan lova dig att det smakar bättre än det låter. Dessutom har det visat sig vara oerhört effektivt och bra för läkning och energi.

Principer som gör din detox mer effektiv och kraftfull
Om jag skulle summera det jag lärt mig om effektivitet och läkning under de år jag kört detox så skulle jag börja med mitt inre. Trots att en detox handlar om att avstå från livsmedel och tillföra andra livsmedel med mer näring är den känslomässiga/andliga/själsliga biten den absolut viktigaste. För mig är en detox inte bara fysisk, jag utvecklar min intuition mer och jag bearbetar och läker min känslomässiga sida. Därför tror jag att alla, oavsett om man är utbränd, deprimerad eller ej, mår bra av att genomföra en detox (obs, är man väldigt dålig är det ytterst viktigt att man känner sig fram. Är man osäker ska man alltid konsultera med en läkare).

Några effektiva principer för kost vid en detox
Om jag ska summera vad jag upplevt som effektivt när det gäller livsmedel och den fysiska biten så är det utan tvekan:
  • Grön juice och mörkgröna bladgrönsaker!
    Se till att få i dig mängder med mörkgröna bladgrönsaker och färskpressad juice från grönsaker och frukt. Ät levande föda! Levande föda innehåller
    levande fibrer, vitaminer och mineraler. Klorofyllrik föda hjälper till med utrensning och läkning och tillför liv i din kropp.
  • Sätt igång magen!
    Utan en fungerande mage funkar inte avgiftningen, matsmältningen eller immunförsvaret. Se till att få igång magen. Drick varmt (kokt och något svalnat) vatten, ta linfrön/physillumfrön. Ät färsk ingefära (se gärna recept på utrensande kur).
    Promenera, yoga och andas med magen.
  • Avstå från gluten
    Är man minsta lilla känslig för gluten kan kroppen reagera med inflammation. Har du ofta migrän eller värk i muskler och leder kan gluten vara en orsak till inflammation. Vi kopplar ofta felaktigt gluten endast till hur magen reagerar.
    Genom att avstå helt från gluten märker vi väldigt snart om symptom som värk försvinner. Det i sig kan vara värdefull information som du kan ha användning för i resten av ditt liv!
  • Avslappning/meditation/lugn och ro
    En trött, stressad, orolig eller ledsen kropp kan aldrig må bättre om den utsätts för mer oro och stress. Läs gärna "Aktiv människa eller på rymmen från dig själv?"
Resultat av en månads detox
Årets detox skiljer sig på några få punkter från tidigare "detoxar" jag genomfört (läs gärna resultat efter en månads detox). Jag upplever mig själv mer lugn inuti.
Den vanligaste frågan brukar vara: "går man ner i vikt av att detoxa"?. För mig handlar inte detox i första hand om viktnedgång. Det handlar om att må bättre både fysiskt och känslomässigt. Men visst går man ner i vikt. I år har jag förmodligen gått ner lite mer i vikt än jag tidigare har gjort. Dock oklart hur mycket eftersom jag inte har någon våg. Men jag har gått från storlek 42 till storlek 40. Gissningsvis ca 6 kilo.

Relaterade artiklar:

Aktiv människa eller på rymmen från dig själv?

I vår värld är skräcken för att verka lat så stor att många springer ett ambitiöst maratonlopp genom sina liv. Alltid tillgänglig och alltid där för andra, för jobbet, för vänner och familj som behöver en. Men är det så enkelt att man bara råkar vara "den där tillgängliga typen" eller kan det ligga något annat bakom det överenergiska beteendet?

Är du aktiv av glädje eller rädsla?
Att stanna upp och tillåta sig själv att inte göra nånting innebär utrymme för tankar och känslor. Ja, för det är då känslor och tankar som vi medvetet eller omedvetet trycker undan genom aktiviteter av olika slag kan poppa upp. Det är endast när vi befinner oss i stillhet som vi öppnar oss för den värld som vi har inom oss.

Att stanna upp och göra ingenting kräver mod
För en "överaktiv person" kan en lugn stund vara direkt kopplat till obehag. Många klarar inte av att meditera eller ens sitta stilla utan att en krypande känsla sköljer över en. Att öppna dörren inåt för första gången kan kännas på många olika sätt. Man gör dock klokt i att fråga sig själv vad denna "rastlösthet" som det ofta får heta är kopplat till?

Hur ska jag kunna utvecklas om jag inte ens är i kontakt med mig själv?

Ett liv utan onödigt lidande
Om vi är i kontakt med oss själva eller inte påverkar vilka val vi gör i varje stund. En trött, stressad, orolig eller ledsen kropp och själ kan aldrig blomstra om den utsätts för mer stress.
Att komma i kontakt med sig själv kan vara början på något helt nytt. För hur ska vi kunna utvecklas till det bästa vi kan vara om de val vi tar i livet endast är baserade på det som finns utanför oss?

Ge dig själv utrymme att komma i kontakt med ditt inre. Det är den viktigaste och mest kraftfulla vägen till läkning, balans och utveckling.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online