tisdag 20 oktober 2015

Småbarnsföräldern - den riktiga zen-mästaren?



Att meditera på en bergstopp i Himalaya. Att yoga i solnedgången på en indisk strand eller humma med kristaller till ljudet av delfinsång hemma i sovrummet. Andlighet när förutsättningarna är perfekta är förhållandevis lätt. Men vad händer när stunden är helt annat än skön och lugn? 

Att skita på sig i trafikstockning
Att bibehålla sin medvetna närvaro när man, med lågt blodsocker, krigat sig genom ICA med en sprattlande 3-åring under ena armen och 2 överfulla matkassar under den andra är något helt annat. Att vända andra kinden till när man precis misslyckats på jobbet och dessutom blir utskälld av en sur kollega. Att bibehålla ett större perspektiv när man skitit på sig i trafikstockningen och samtidigt är sen hem till sin egna middagsbjudning. Det är zen-buddhism på hög nivå. Ja, jag raljerar lite. 


Att bemöta livets prövningar medvetet och öppet,
i en vardag som kan te sig långt fulare än utsikten
från ett berg i Himalaya. Kan få vem som
helst att glömma av sig. 

Att glömma av sig...
Det finns en historia om en mamma som satt och mediterade över medkänsla hemma i ett av husets rum. Tonårsdottern rycker upp dörren varpå mamman skriker argt "HALLÅ! JAG MEDITERAR FAKTISKT!".

Har vi inte alla gjort det - glömt av oss om de mest fundamentala självklarheter. När vi människor utmanas tenderar vi ibland att bli den där guldfisken. Vi glömmer av oss, glömmer vår medvetna riktning och vilka vi vill vara, till och med när vi mediterar om medkänsla ;) Vi är ju trots allt människor. 
Men det betyder inte att vi ska slänga meditationen i sopkorgen. Det betyder inte att hummandet till delfinsång, eller vad du nu föredrar, är fel eller inte ger något. Jag ska förklara varför.


Att stärka sin förmåga att betrakta, både det som finns
utanför och inuti en själv, är att minska risken
för att bli känslostyrd i mer utmanande stunder.

Att stärka sin förmåga att hantera nuet när nuet är skit
Den lugna stunden rustar oss för kommande prövningar. Den rustar oss för att bli bättre på att hantera nuet, även när nuet är skit. Det som sker när vi övar upp vår medvetenhet är att vi skapar en förmåga att bli medvetna om oss själva och situationen. Istället för att bli känslostyrda och agera i själva känslan (vilket oftast gör situationen ännu värre) kan vi betrakta vad vi känner, tänker och hur vi tänker agera. Allt sker inom bråkdelen av en sekund. 

Ju mer vi övar upp vår aktivitet i vänster frontallob, desto mer naturligt kommer vi att lära oss att agera med lugn även i de stressande stunderna.

Att meditera tex är bland annat att träna upp sin medvetenhet samt att förändra grundläget i hjärnan. Rent vetenskapligt fungerar det så att vi förflyttar vår aktivitet från den negativa (högra) frontalloben till den vänstra. Ju mer vi över upp vår aktivitet i vänster frontallob, desto mer naturligt kommer lugnet även i de mer utmanande stunderna. 


Jo...och det här blogginlägget skrevs med avbrott för bebisskrik, blöjbyte, telefonsamtal, pling på dörren och hungersdipp.

Kämpa på alla tappra vardagskrigare!


söndag 18 oktober 2015

Acceptera läget för att gå vidare


Innan man kan öppna dörrarna och gå vidare
kommer accepterandet av läget in.

Att acceptera att man är utbränd handlar om att frigöra sig för att ta sig vidare. Att acceptera sin utbrändhet handlar inte om att vara hård mot sig själv, tvärtom. För första gången på väldigt länge är det dags att bemöta sig själv med öppenhet och kärlek. 


lördag 17 oktober 2015

Att leva sitt bästa jag


Idag tänker jag på vikten med att titta tillbaka på sig själv. Det låter kanske lite konstigt eftersom jag många gånger pratar om att träna upp min förmåga att förhålla mig till det som sker just nu. Men det handlar inte om att älta gamla oförrätter utan snarare att komma i kontakt med den jag är just nu och den resa jag gör. För den resan pågår varesig jag vill eller inte.

Att se riktningen i den egna utvecklingen
Jag tänker att det finns ett värde i att förstå den utveckling jag gjort som människa. Den förändring som skett genom att titta på den jag var gör det tydligare att förstå, inte bara den jag är just nu, utan också den jag vill bli mer av. Jag tänker mig att en mening med mitt liv är att bli mer av mig. Med det menar jag att vi alla bär på intre potential, ibland sådant som vi kanske inte ens känner till. 

Att leva i enlighet med den man är kräver att man kommer i kontakt med och vågar leva den man är. Det i sig är en process som för någon startar när man upplever en kris, exempelvis en utbrändhet. 

Att öppna upp för sitt inre potential

En resa att göra är den att öppna sig för sig själv. Att våga öppna sig för sig själv och att våga leva ut den man är. När jag lever i enlighet med den jag är, är jag del av en ständig förändring. En utveckling som är ärlig och rätt för mig.
Varenda människa har ett nyupptäckt eller slumrande potential att lyfta fram och utveckla. Varenda människa har ett inre väsen som är det rätta och ärliga "jaget". Min tanke är att när vi har mod att leva som de vi verkligen är, då kan vi inte bara lyfta fram våra inre potential utan också må som bäst. Och om vi just nu inte mår bra så öppnar vi upp, inte bara för förändring utan också för läkning. 


"If you are always trying to be normal, you will never know how amazing you can be" Maya Angelou



tisdag 13 oktober 2015

Hjärnan, stress och meditation - att forma om hjärnan för att må bättre


Visste du att dina känslor och upplevelser går att mäta i din hjärna? Din lycka syns i din hjärna, närmare bestämt i vänster frontallob. Vad ska jag göra med den information tänker du kanske. Jo, det finns några saker som kan vara bra att känna till om man är deprimerad, stressad eller utbränd. Du kan nämligen forma om din hjärna.

Hur känslorna påverkar hjärnan
Våra tankar och upplevelser inte bara syns i vår hjärna. Det vi tänker, känner och upplever aktiverar olika områden i vår hjärna beroende på känslans natur, dvs om den är positiv eller negativ. Faktum är att alla negativa känslor/tankar/upplevelser sitter i höger frontallob. Medan de positiva sitter i vänster frontallob. Blev du stressad och rädd över den informationen? Då aktiverade du troligen den högre frontalloben. Nej, skämt och sido. Det här är information som man inte ska se som en belastning. Det finns en möjlighet att faktiskt må bättre genom att bli mer medveten om hur hjärnan fungerar. Studier visar otroligt nog att vi kan forma om hjärnan.

Det är inte meningen att man ska försöka sig på konststycket att kontrollera sina tankar. För det går inte. Det handlar tvärtom mer om att tankar och känslor inte ska få kontrollera ens liv. 


Det är inte ovanligt att den som drabbats av
utbrändhet blir intresserad av andlighet.
Studier på hjärnan och andliga aktiviteter
som meditation bevisar kopplingen mellan
det fysiska och ickefysiska.

Du kan påverka din hjärna
Hjärnan är plastisk, dvs den går att forma. Det har bevisats i flera studier på meditation. En av de mest kända studierna gjordes på den Buddhistiska munken Mattieu Ricard, även känd som världens lyckligaste man. Han ingick i en studie på universitetet i Wisconsin-Madison i USA. Man studerade hans hjärna medan han mediterade. Ricard visade enormt stor aktivitet i vänster frontallob medan han mediterade över medkänsla. Han skapade sk gammavågor i hjärnan. Det är samma typ av vågor som hänger ihop med medvetenhet, inlärning och minnesfunktionen i hjärnan. Studien säger att Ricards enorma aktivitet i vänster frontallob ger honom en större kapacitet för att uppleva glädje och lycka och en minskad risk för känslor som oro, ilska, stress och hat (läs gärna mer om den här).

20 minuter per dag i 3 veckor ger resultat
Ricard är förstås en Buddhistisk munk och mediterar enormt mycket. Så mycket att det vore direkt omöjligt för en "vanlig människa" att göra samma sak. Men det intressanta är att det inte behövs flera timmar av meditation per dag för att forma om hjärnan. Samma studie som Ricard ingick i visar att testpersoner som mediterat 20 minuter per dag i 3 veckor också ger resultat på hjärnan.

Matthieu Ricard: The habits of happiness

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online