söndag 5 januari 2014

Att balansera sköldkörteln (hypotyreos) på egen hand - går det?

Smoothie för sköldkörteln med
blåbär, hallon, avocado, banan,
paranötter, kokosnötsolja och
kokosvatten.
Detox, dag 5 (av 31).

Jag borde egentligen skriva om detoxsymptom. Men faktum är att jag troligen inte kommer att ha några symptom den här gången. Jag har i smyg detoxat, utan att rapportera det på bloggen, under 3 månaders tid i höst. Ja, jag erkänner att jag har varit lite otrogen mot dig läsare. Jag har detoxat i smyg utan att berätta det för dig. Men jag behövde helt enkelt ge mig själv tid att bara vara. Jag ska berätta varför.

Jag fick diagnosen hypotyreos (underaktiv sköldkörtel)
I september fick jag hälsoproblem i form av hypotyreos eller underaktiv sköldkörtel som det heter. Orsaken var en autoimmun sjukdom som heter Hashimotos sjukdom. En autoimmun sjukdom innebär att immunförsvaret börjar attackera kroppen, i det här fallet sköldkörteln.
Min doktor rekommenderade, vad doktorer brukar rekommendera, medicin. Livslång medicinering. En medicinering som inte botar något. För enligt sjukvårdens vetenskap kan man inte bota ett autoimmunt tillstånd som Hashimotos. Det bara är så. Det finns ingen lösning.

Kära sjukvården: vad hände med att ta reda på orsaken till problemet?

Tanken på att äta medicin som inte egentligen hjälper och dessutom behöva göra det resten av livet kändes inte bra. Det kändes inte logiskt heller. Medicinen bestod nämligen av en kemisk form av det hormon som sköldkörteln producerar. Om man äter en kemisk form av sköldkörtelhormon, vad händer då med sköldkörteln? Slutar den fungera helt? Och vad händer med orsaken till att problemet uppstod överhuvudtaget? Jag tror nämligen att det finns en orsak till problemet. I min värld är lågt sköldkörtelhormon ett symptom på något snarare än en orsak.

Jag hade tur som träffade en doktor som, trots att han inte höll med mig faktiskt ändå kunde förstå hur min upplevelse var. Han lät mig göra ett försök på egen hand.

Jag bestämde mig för att försöka bota mig själv
Jag bestämde mig för att lära mig allt jag kunde om sköldkörteln. De kommande veckorna och månaderna tillbringade jag med att läsa och lyssna på allt från bloggartiklar, forskningsrapporter, föreläsningar och radioprogram. Min doktor gav mig 4 veckor att försöka göra något åt saken själv. En extremt kort tid då det skulle ta omkring ett halvår att med hjälp av medicinering balansera sköldkörtelhormonerna. Men 4 veckor senare skulle jag lämna prover igen och baserat på om dessa prover gått upp eller ner skulle jag antingen börja medicinering eller ej.


Kan näringsämnen i kosten hjälpa
kroppen att läka ett autoimmunt
tillstånd? 
Mina värden har balanserats
Nu 3 månader efter första provtagningstillfället är mina sköldkörtelhormoner normala. Jag har fortfarande förhöjt TSH, som är ett styrhormon som stiger när sköldkörteln inte fungerar optimalt. Men det har gått ner från 13 till 3,3 (det ska ligga under 4,4 men helt optimalt är omkring 2). Något jag jobbar med och som den här detoxen och kommande tid kommer att vara fokus för. Läkning och balansering.

Jag kommer att skriva mer om vad det är jag har gjort (samt varför) för att balansera min sköldkörtel. Men här kommer några kort sammanfattade punkter.

Vad jag gjorde för att balansera sköldkörteln på egen hand:
Jag rekommenderar inte någon att sluta med sin medicin. Jag rekommenderar egentligen ingenting och vill understryka att jag inte är medicinskt utbildad. Men jag hade velat hitta information om alternativa lösningar och därför delar jag med mig. 

Jod är  vitalt för sköldkörteln.
Siffrorna i T3 och T4 innebär
antal jodmolekyler.
 
  • Rensa kroppen
    Sköldkörtelhormonerna T3 och T4 produceras/omvandlas i lever, njurar och tarmar. Om dessa inte fungerar som de ska blir det svårt för sköldkörteln att fungera optimalt.
    Det är troligen inte en slump att sjukvårdsupplysningen och andra onlinekanaler för sjukvården rapporterar förstoppning som ett vanligt symptom hos personer med hypotyreos.
    För att det överhuvudtaget ska vara möjligt att ta upp den näring vi äter att kunna tas upp måste vi ta bort plack, slagg och gifter som ligger i vägen för näringsupptag och den naturliga avgiftningsprocessen.
    Läs gärna mer om grundprinciper för detox.
  • Kost som aktiverar och stöttar organ som samarbetar med sköldkörteln
    Jag har valt att stötta, inte bara sköldkörteln utan även lever, mag- tarm, njurar, binjurar, bukspottkörtel och blod. Kroppens organ fungerar som i ett ekosystem tillsammans, inte isolerat från varandra. Därför tror jag inte att det räcker med att bara titta på sköldkörteln.
    Ingredienser för leverreningsdrink.
    Massor med färsk frukt och grönsaker (OBS ej goitrogena livsmedel se nedan), kokosnötsolja, linfröolja, kokosvatten, nötter som innehåller högt innehåll av mineraler (främst paranötter, mandlar) och fröer.
    För att förenkla för kroppen att ta upp näring har jag juicefastat med grön juice periodvis raw smoothies där jag bytt ut upp till två (ibland tre) mål per dag.
  • Näringstillskott som direkt eller indirekt (via andra organ) aktiverar sköldkörteln
    Adrenal response stöttar
    binjurarna, som i  sin
    tur kan vara orsaken
    till hypotyreos.

    Multimineraltillskott samt kelp (jod)
    Extra magnesium
    Innate Adrenal Response
    Ashwagandha (Innate adrenal response innehåller ashwagandha somnifera men jag har även använt ett annat, ayurvediskt örtpreparat som heter Himalaya)
    Chlorella (samt mighty greens)
    Maca pulver (ekologiskt, raw)
    D-vitamin (D3)
    Kokosnötsolja (ekologisk, kallpressad)
    Linfröolja
    Triphala Rose
  • Ät inte gluten!
    Jag har helt tagit bort gluten från min kost då det visat sig finnas samband mellan glutenintolerans och autoimmuna sjukdomar.
    Jag har helt valt att skippa mjöl och bröd i alla dess former. Har även helt tagit bort alla gryn och ris samt undvikt kokt olja (om det inte är kokosnötsolja eller olivolja) och mjölkprodukter. Läs gärna mer om grundprinciper för detox.
  • Undvika goitrogena livsmedel
    Goitrogena livsmedel innebär livsmedel som gör att sköldkörteln går långsammare. Exempel på dessa är broccoli, jordgubbar, jordnötter och de flesta kålsorter (grönkål, svartkål, vitkål). 
  • Minimera intaget av fluor
    Fluor konkurrerar ut jod, som är ett viktigt mineral vid produktion av sköldkörtelhormon. Faktum är att siffrorna i T3 och T4, som sköldkörtelhormonerna heter, innebär antalet jodmolekyler.
    Jag har bytt ut min tandkräm mot fluorfri.
  • Stress och sköldkörtelproblem hänger ofta ihop
    Dagliga rutiner som läker, rensar ut och balanserar kroppen är viktigt. Aktiviteter som ökar cirkulationen i kroppen samt balanserar stressnivån. Faktum är att binjurar och sköldkörtelproblem har ett starkt samband. Binjurarna producerar stresshormonerna adrenalin och kortisol. Stress över lång tid kan leda till binjuretrötthet som i sin tur påverkar sköldkörteln.
    Jag har valt att stötta binjurarna med ashwaganda somnifera via två olika ayurvediska örtpreparat (se ovan) samt med mineraler.
Fler artiklar om sköldkörtelproblem och självläkning

54 kommentarer:

Veronica sa...

Så jäkla bra!!!! Doktorer ordinerar ut medicin som det vore rinnande vatten ur kran!!! Jag avskyr doktorer och deras jäkla påhitt.
Hade stora urinvägsinfektioner i många år, tillslut fick jag den värsta som led till dödsångest.... Doktorn log lite och ordinerade ut det förbannade antibiotikan. Jag kände i hela kroppen att DETTA ÄR FEL!!! Jag gick hem, grät i fem dagar, hade ont och ångest, kroppen la av att vilja äta!!! Jag googlade runt som en tok....och tog till mig alla tips den naturliga vägen.
Jag har levt mitt liv som en sockerknarkare....så jag la av med socker!!!!
Sedan april 2012 har jag inte ens varit sjuk!!! Heja naturen!!!!

Anonym sa...

Tack för bra och intressant blogg! Inspirerar och motiverar mig.

Jag vet inte om du har redan skrivit om detta men är mycket intresserad av hur du (antar att du har fått hjälp av någon typ) har blivit bemött av vården ang stress / utbrändhet.

Louie sa...

Hej!
Det är väldigt härligt att få läsa det här. Jag har också Hypotyreos, men fortfarande för "bra" värden för att få medicin. Även jag skippar gärna medicin om andra medel fungerar. Du skriver så mycket bra! Grymt glad att jag har hittat din blogg! Hoppas att du skriver mer om just detta.
Jag är ju en ganska fattig student, men vill ju det bästa för min kropp. Så vilka produkter rekommenderar du? Vill VERKLIGEN få må bra nu, efter så nästan ett helt liv fyllt av smärta, ständig trötthet, jättedålig koncentrationsförmåga, extremt svårt för disciplin osv. Tack så mycket för hjälpen!

Anonym sa...

Tack för ett jättebra inlägg och blogg!
Jag ska träffa läkare på torsdag och undrar om jag kan använda din text om alternativ som stöd när jag pratar med honom. Jag ska diskutera att sluta med Levaxin, tror att jag är immun eller förgiftad av detta och vill prova självläkemedel. Och vill träffa specialläkare.
Anna Karin

Anonym sa...

Snubblade över den här bloggen. Tack för ett intressant inlägg om hypotyreos, kost och hälsa! Jag tror absolut att vår kost och livsstil har stor inverkan på vår hälsa generellt och säkert också i samband med hypotyreos . Samtidigt blir jag oroad av bristen till tilltro till beprövade läkemedel. Jag har en medfödd form av hypotyreos och har kemiskt framställt sköldkörtelhormon att tacka för att jag utvecklats normalt. Jag åt levaxin under min uppväxt från 8 månaders ålder till 16 års ålder (när jag ansågs färdigväxt). Innan levaxin var jag slö, trött, med ödem och utvecklades inte alls som jag skulle. Med hjälp av levaxin tog min utveckling fart på alla plan och utan medicinen hade jag inte varit den jag är idag. Som vuxen har jag aldrig behövt äta levaxin med undantag för min graviditet. När jag åt levaxin under min graviditet så mådde jag bättre inom två dagar och kunde känna mig trygg i att mitt barn tillgodosågs de hormoner som hen behövde för att utvecklas normalt. Jag kunde sluta med medicinen samma dag som vårt barn föddes. Det där med att sköldkörteln skulle sluta fungera helt efter medicinering tror jag därför inte alls på. Nu är det säkert olika från fall till fall men jag tror att levaxin har också hjälpt många människor. Medicinsk väg eller på egen hand, så önskar jag alla som lider av hypotyreos ett hälsosamt 2014!

Jenny sa...

Hej på er!
Tack snälla ni för att ni tagit er tid och lämnat kommentarer. Det uppskattas mycket!

Veronica, grattis och bra jobbat! Låter som en fantastisk historia att du lyckades bli frisk helt på egen hand.

Anonym, det var 12 år sedan jag var utbränd så jag tror att det har hänt en hel del sedan dess. Jag tycker att jag fick ett bra bemötande av människor som gör sitt bästa. Däremot kände jag att det var något som fattades i vården. Det var då jag började intressera mig för alternativa sätt att läka. I somras blev jag podcast-intervjuad och berättade om vad som hände mig/hur jag tog mig ur utbrändheten då för 12 år sedan. http://komtillbaka.blogspot.se/2013/07/lyssna-in-veckans-podcast-fran-din.html

Louie, har du någon gång ätit medicin eller har du lyckats hålla värdena på en hyfsad nivå själv?
Visst kostar det pengar att köpa mängder med kosttillskott och ekologisk mat. Jag har troligen lagt ner ett par tusen eller mer på kosttillskott och extra livsmedel. Men ska jag gissa på vad som gett mest resultat så är det troligen att 1. avstå från gluten, gryn, ris, 2. äta grönsaker (samt undvika goitrogena livsmedel), 3. detoxa (avstå från socker, kaffe, tillsatser etc). 4. Dricka ljummet citronvatten på tom mage (sätter igång elimineringen) samt äta psylliumfröskal.
5. Sedan tror jag även att chlorella har en enormt bra effekt på personer med sköldkörtelproblem.

Anonym, har du blivit förgiftad av ditt levaxin? Vad har du för symptom?
Självklart kan du använda min text. Däremot tror jag att doktorn inte får prata om något annat än Levaxin (det var väldigt tydligt för mig när jag försökte prata med min doktor ialla fall).
Det du kan göra är att be om ett test för glutensensitivitet samt prover som visar nivå av jod etc.
Hör gärna av dig och berätta hur det går. Håller tummarna för dig!

Anonym, tack för ett jättebra inlägg som ger lite nyans i debatten! Självklart har du rätt. Levaxin är inte medicinen från helvetet för alla. Du är ju ett levande exempel på en situation där det är befogat att äta kemiskt framställda hormoner. Jag är inte emot levaxin i alla situationer. Jag tror att det finns situationer, som din till exempel, där man självklart ska äta medicinen. Hade min doktor sagt till mig att min situation var akut hade jag också ätit medicinen (men jag hade gjort andra förändringar parallellt).
Däremot vill jag med min historia ifrågasätta om det verkligen alltid är nödvändigt, eller ens hälsosamt, att äta medicin som Levaxin.

Helena Nyström sa...

Fick upp din blogg på min face book-sida. Du skriver bra och intressant! Tack för det!
Helena Nyström, Sätrabrunn

Diana sa...

Väldigt bra! Lustigt nog anar jag att jag har en obalans och att den är relaterad till sköldkörtel och allt som du beskriver. Så mycket av de ingredienser och tips som du har rekommenderat har jag börjat med på ren intution. Jag äter det jag känner mig sugen på. Men skönt att få det bekräftat och få nya tips istället för att famla i blindo. Sjukvården har jag gett upp hoppet om för länge sedan. Jag har också benskörhet. Har du några tips om det? Jag kan inte äta den medicin som de föreskriver, går bara inte. det är en otroligt lång lista biverkningar och jag har alltid misstrott medeciner. Läkaren säger att om jag inte äter medecinen så vill han inte att jag kommer dit och mäter benskörheten heller, för medicin är det enda sättet han kan hjälpa med. Han verkar inte vara nyfiken på om jag kan hjälpa mig själv heller. Jag levde länge under stress, ånga år och jag tror det hänger ihop med det. Som du skrev. Tack för din blogg, den gör verkligen skillnad!
Diana

Anonym sa...

Kul och intressant blogg. Jag har själv tagit mig ur min utbrändhet/uttmattning/förlamande trötthet på egen hand. Fick inte mycket hjälp hos vården ända ordination VILA. Jag kände i hela min kropp att det var något annat, försökte tala med min läkare om att ta olika prover men det var inte intressant. Jag var ju utbränd. När ett år av VILA hade gott kände jag att nu får det vara nog, fick information om en kvinna som kunde hjälpa mig och göra en koll i min kropp.Hon kom fram till låg sköldkörtel funktion,jod brist, min binjure var näst helt ur funktion pga stress mm. Så med hjälp av ändrad kost och lite tillägg av olika kosttillskott, jag fick även äta B vitamin så har jag tagit mig tillbaka till arbetslivet på kortare tid än om jag skulle fortsatt i vården spår. SÅ intressant att hitta fler som hittat alternativa vägar.

Anonym sa...

Tack! Som tidigare alternativterapeut (med hypotyreos) och ständigt nyfiken på kroppen, naturen och interaktionen däremellan är det här en fantastisk sida att läsa. Tack igen! :) /Elisabeth Redlig

Anonym sa...

Visst vet ni om att Hypotyreos inte alltid syns blodprover? Man kan lida av Hypotyreos och ändå visar blodprover att du är frisk som en nötkärna eftersom problemet det ligger på cellnivå. Det finns även naturligt köldkörtelhormon att få (kallas NDT men när det konstgjorda levaxinet kom på 70-talet så tog man bort det i Sverige och gjorde det till licenspreparat. Eftersom läkemedelsföretag inte kan ta patent på något som är naturligt så föredrog man levaxinet som gick att ta patent på. Ni läsa mer om det här: http://hypotyreos.info/behandling/naturligt-skoeldkoertelhormon

Anonym sa...

Fantastiskt bra, värdefull, info - inte minst om kostens betydelse för hälsa & välmående. En fråga om kosten: Gäller allt även vid hypertyreos (överaktiv sköldkörtel)? Zizzias

Anonym sa...

Hej jag har gjort en halsundersökning och läkarna kunde inte hitta något. Jag lider av mina problem och börjar tro att de kanske har med sköldkörteln att göra då och inte halsen, jag har några slags luftljud i halsen vaakum konstant..är de något som du tror kan vara hypotyreous? med vänliga hälsningar Jack

Johanna Nilsson sa...

Hejsan. Jag hittade din blogg via en bekant. Väldigt intressant. Jag skriver själv mycket om kost, träning och stress . Jag har dessa sköldkörtelproblem i familjen och har testats själv utan att ngt visat att jag skulle ha det. Jag har inget förtroende för läkarvården. De skriver ut medicin utan att arbeta det minska åtgärdande eller förebyggande. Jag håller med dig om att man kan göra mycket med kosten och det glädjer mig att du lyckats bevisa det. Kika gärna in på min blogg coh tack för givande inlägg./Johanna

Anonym sa...

For hypothyroid: Read about Ray Peat.

Elizabeth Carlsson sa...

Blev så positivt överraskad av allt bra jag läst här nu! Fick också inspiration till att sätta igång med många av råden här, sådant som jag själv misstänkt, ex gluten. Så nu försvinner det från min vardag! Tack så jättemycket för allt vettigt från Din blogg! Varma kramar Elizabeth

Anonym sa...

Upptackte att jag var glutenintollerans - celiachi - ca 30 ar sedan. Mellan 30 och 50 ar har jag blivit opererad i genomsnitt 1 ganger om aret. Tar Eutirox sen 30 ar och har hogt blodtryck sen 10 - beroende ocksa pa att min man dog efter bara 40 dagars sjukdom - cancer - ... jag ar ofta mycket trott - sover daligt ... utbrand...det som haller mig uppe ar min 25-ariga dotter som ar turnersyndrom

Anonym sa...

Hur tänker du kring att tillskott som Ashwagandha (liksom andra preparat så som Adrekomp, Adrenal, Adrenal Cortex samt rötter av olika slag; lakritsrot, ginsengrot, ingefärarot etc)sägs verkar stimulerande på binjurarna. Och därför rekommenderas främst till personer med milda symptom då de kan stressa binjurarna ytterliggare och på sikt förvärra situationen? Har funderat på att prova dessa tillskott men inte vågat då vissa hävdar att det kan stressa binjurarna och att man då initialt får god effekt för att sedan krascha samt att binjurarna kan blir beroende av dem...

i sa...

Hej! Du kanske vet detta redan men jag vill tipsa om att växten maca ingår i familjen Brassicaceae, om jag inte minns fel. Många arter (eller kanske alla, jag minns inte) i denna familj är goitrogena. Vet inte om detta gäller maca dock.

Anonym sa...

Hej och tack för en intressant blogg! Blev så glad och inspirerad när jag hittade din sida. Har själv också hypothyreos och har varit så frustrerad över svårigheter att hitta något om vad man själv kan göra för att bli bättre istället för att hela tiden öka medicineringen. Har provat dina tips och efter bara några veckor så mår jag så mycket bättre än vad jag gjort på länge. Ska bli spännande att fortsätta.

/Anna

Madde sa...

Hej! Superspännande läsning eftersom jag har hypotyreos. Du skriver undvik goitrogena livsmedel. Stämmer det inte att om man kokar eller ångar dessa grönsaker så elimineras den sköldkörtelrubbande effekten? Känns ju synda att tex behöva sluta med nyttiga broccolin tycker jag. Tack för bra läsning!

Anna sa...

Hej och tack för en superintressant bloggtext!! Härligt att du tagit saken i egna händer! Ibland undrar man om läkarna verkligen vill vårt bästa och vad de egentligen lär sig under sin långa utbildning, men det var bra att du hittade en som i alla fall "lät" dig prova. Fråga: Jag undrar över dina antikroppar (TPO:ak och tyreoglobuliner). Har de också gått ner?

Vera Ruud sa...

Vilken fluorfri tandkräm använder du?

Anonym sa...

Jag undrar också Jenny vilka värden du hade på dina prov, kan du bjuda på en tabell eller nåt? /Randi

Anonym sa...

Jfr också John Gray's hemsida. Han som har skrivit om Män är från Mars och kvinnor från Venus. Där finns Health Advice som påminner om dina rön.

Matte sa...

Hej

Jag har inte fått det diagnostiserat av läkare att jag har fel på sköldkörtel eller binjurar, men jag har haft problem med stress i säkert 15 år, så jag misstänker att de inte fungerar som de ska.
Kan det vara skadligt att jag tar Adrenal Response om jag inte har Hypotyreos?

Alexandra sa...

Super artikel

Var roligt också att jag redan gör allt det du skriver om. Men utan att veta att allt var bra just för sköldkörtlarna :)
Från Ashwaganhan till Macan

Inspererande

Tack!

Anonym sa...

Hittade fram till din blogg idag! Vilken gåva - tack! Så idag har jag att göra! Och gör det med glädje! <3
Återigen - tack!

Anonym sa...

Ni som är rädda för doktorer och medicin i allmänhet bör veta en sak om just Levaxin - Det är exakt samma hormon som sköldkörteln producerar.

Således kan ni inte bli "förgiftade" av det. Ni kan däremot få en för hög/låg dos.

Därför är det mycket viktigt att hormonnivån i kroppen är intrimmad.

Det är jättebra att hålla koll på kosten, fortsätt med det - Men det kan vara väldigt farligt att inte lyssna på er läkare.
Sköldkörteln kan exempelvis behöva opereras bort på grund av cellförändringar - detta är relativt vanligt.


Karina Omofagi sa...

TACK STORA MAN FRÅN GUD ...

Mitt namn är KARI, jag har varit i stort träldom för nästan 2 år som lider i händerna på en otrogen make, vi var glada och lämnar bra tills han menade sin gamla tid flickvän och han började dejta henne utanför vårt äktenskap. Innan du visste det slutade han ta hand om sin egen familj. Det fick till en omfattning, han planerar att gifta sig med henne och skilja mig hans egen hustru, jag har gråtit och rapporteras honom till hans familj, men han lyssnade inte till någon annan utan att klippa mitt historia kort jag kom på jakt efter en riktig spiritist som kan förstöra deras relation och få honom att komma tillbaka mig och våra 2 barn.

    På min sökning jag såg människor som ges vittnesbörd om hur deras äktenskap där restaurerade av Dr Solo Wise. Jag plockar hans e-post och berättade min historia för honom och han gick med på att hjälpa mig. Efter hans arbete är gjort för mig, på den tredje dagen min make och flickvän hade ett gräl och han slog henne och han kom hem tigger mig och barnen och ber om förlåtelse. Han sade att hans ögon är klart nu och han kommer aldrig att göra något för att skada sin familj igen och lovar att vara en omtänksam far och aldrig fuska igen. Jag är så så glad att jag inte förlora honom till flickan all uppskattning går till Dr Solo Wise för du är en stor man sänd av Gud för att hjälpa människorna i den här världen. Jag har smak från underverk för din hjälp och jag kommer att fortsätta att berätta om era goda gärningar. och till vem detta kan gälla Detta är hans e-post: drsolowisetemple@gmail.com
   
     Dr Solo berättade jag kunde också kontakta honom på många andra problem, bland annat:

(1) om du alltid har mardrömmar.
(2) Du vill främjas på kontoret.
(3) Du vill kvinnor / män att springa efter dig.
(4) Om du vill ha ett barn.
(5) Du vill bli rik.
(6) Du vill hålla din make / maka att bli din för evigt.
(7) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(8) Herbal vård
(9) Om du inte kan tillfredsställa din fru kön önskan på grund av låg erektion.
(10) Problem med menstruation
(11) om du vägrade att betala, människor på grund av dig ?.
(12) lösa ett markfrågan och få det tillbaka.
(13) Har din familj Denny dig om din rätt?
(14) Cure av någon form av sjukdom eller sjukdom.

     Kontakta honom idag och vara säker på dig lycka bara har han gjorde för mig. E-post: drsolowisetemple@gmail.com

Anonym sa...

Hej och tack för en grymt bra blogg, jag har själv slutat med gluten och börjat äta mer antiinflammatorisk kost. Mitt TSH låg nu senast på 2,5, blir nyfiken på hur det går för dig, äter du någon medicin idag eller klarar du dig utan? Vilket TSH har du idag?

Fortsätt skriva, det är så inspirerande!

Emma sa...

Jag sänkte mitt värde från 4,7 till 2,7 med att äta mer jodsalt, 1st Omega 3 varje dag och 1st omega 6 varannan dag. Tror det var allt faktiskt.

Unknown sa...

Tack för bra artikel! Är precis i ett skede då jag har fått veta att jag har för mycket kalcium i blodet förmodligen pga förstorad(e) bisköldkört(el/lar).

strömmas sida sa...

Hej
Jag har ungefär samma erfarenheter efter att ha helt lagt om min kost sedan i höstas.
Jag är så less på att laga mat o köpte mig en mixer med 2 muggar som jag mixar i. I den ena så mixar jag tex; banan, apelsin, en stor bit ingefära, en halv färsk röd chili, en rå rödbeta + vatten.

I den andra så mixar jag; en stor bit ingefära, en halv röd färsk chili, vitlökar, morot, selleri, grönkål eller broccoli eller spenat, en rå rödbeta, några skedar hampafrön + kefir.

I nåt av dom glasen som jag dricker så blandar jag i vardera en tesked av Spirulina o Chlorella + MSM.

Jag skalar 2 citroner, en stor bit ingefära, en liten bit röd chili som jag mixar o sen fyller upp med vatten i en tillbringare..startar varje dag med ett uppvärmt glas av det som jag blandar i kokosfett o honung o nåt stänk av cayennpeppar.

Det har blivit så att jag inte äter kött, pasta, ris, potatis, mjölproduketer, godis eller socker o har inget sug efter det heller

Bakar fröknäcke o det är supergott. När jag tog prov i november för min sköldkörtel så fick jag skära ner dosen från 100 mg till 75. Nu har jag även kompletterat med Thorn Binjureextrakt o nytt prov ska snart tas o det ska bli spännande att få veta om jag får skära ner dosen ytterligare.

Sara sa...

Hej. Åh precis en blogg i min stil. Varit hos läkaren idag och min kropp producerar mängder med kalk och jag hade väldigt högt d-vitamin värde. Tar D3 2500iu men värdena stämde inte även om d3 inte hade varit högt. Då skulle mitt PTH vara lågt men det låg på normalt. Ja är ny i denna världen och har kanske en överaktiv bisköldkörtel istället. Bra sätt du skriver på då d3 i mitt fall tydligen är direkt skadligt.
Försöker också förkovra mig i sköldkörtlar och framförallt bisköldkörteln som inte funkar som den ska på mig men gäller att ha goda fakta då många vill ha det på modet nu men det är farligt om man inte vet om man har över eller underaktiv sköldkörtel.

svein sandnes sa...

Du har levt som sockerknarkare, och så gnäller du på läkarn ? Kanske du själv har bidragit till ditt tillstånd ?

Anonym sa...

svein fy 17 för elaka jäklar som dig...fattar exakt vad veronika menar läkarna skriver ut recept alldeles för lättvindigt...å det enda viktiga här var att hon mådde dåligt å läkarna kunde inte hjälpa henne utan det fick hon fixa själv...gå å va ett nättroll på nån annan sida !!!!!!

Hilde sa...

Om du läser en avhandling från en kvinnlig läkare från Sahlgrenska så ska man ligga under 2 på TSH om man vill bli gravid. Jag mår bäst när mitt TSH är under 1. Lycka till! Kram

Anonym sa...

Dubbelbestraffning = en form av förtryck. Vik hädan mobbare Svein Sandnes!

Anonym sa...

Hej jag har hypotyerose och önskar också sluta med levaxin och istället äta mej frisk.
Rensa från toxiner
äta antiinflammatoriskt
gå ner i vikt.
Goda råd önskas .

Mvh Anne

Annika Blom sa...

Stabil naturlig Omega 3 är oehört viktig för att minska inflammation i kroppen. Läs om balansen mellan Omega 6 OCH och Omega3. Den ska ligga i förhållande under 3:1. I sverige ligger vi i snitt 12:1 Jag tog ett blodprov som visade hur mina balans låg och den var 10,8 :1 Då har man en kropp som är inflammatorisk. Jag tror det här är en av de saker som gör att vi blir sjuka idag. Linfrö olja är ALA. Den är också inflammations drivande och omvandlas i mycket liten del till DHA och EPA som är de essentiella alltså livsnövändiga fettsyror som vi måste äta. Omega 6 finns i allt. speciellt vegetabiliska oljor, snabbbmat etc. men också i mycket annan mat. Googla på Balansolja.

Anonym sa...

Underbart.Har själv slutat med levaxin.Tar nu kelp och mår bra.Orkar med mycket mer både hemma jobb och barnen.

Anonym sa...

Underbart.Har själv slutat med levaxin.Tar nu kelp och mår bra.Orkar med mycket mer både hemma jobb och barnen.

Anonym sa...

Reagerade på en sak på sidan. Det står att glutenintolerans (celiaki) har ett samband med autoimmuna sjukdomar. Det korrekta är att Celiaki ÄR en autoimmun sjukdom. På forskningsnivå idag undersöker man samband mellan samtliga autoimmuna sjukdomar. Var på en föreläsning för två veckor som sammanfattade just de samband man ser idag och vad man vill undersöka ytterligare.

Anonym sa...

Tack för det inlägget!
Mvh
Sandra

Anonym sa...

Jag har underaktiv sköldkörtel vilket resulterat i kass matsmältning.
Att dricka en smoothie med avokado, banan och kokos hade varit min mages död. Dessa ingredienser är INTE bra om man har långsam ämnesomsättning.

Likadant ska man vara försiktig med tillskott för binjurarna och inte bara ta något. Adrenal response kan skapa fler problem och ibland blir det för mkt, så man måste börja med kosten.

Maj-Britt Bernhardsson sa...

Hej! Det är första gången på denna sida. Jag har läst på om vilka symtom som gäller vid hypothyreos och det stämmer bra på mig. Kalla händer o fötter. torrt hår o hårbotten, klåda, hes röst, torr hy,dimmig i huvudet. Jag vill inte äta Levaxin. Är det bra att äta havssalt med naturligt jod?, Jag äter också algtabletter ibland, Hoppas få svar. MVH Maj-Britt Bernhardsson

Anonym sa...

Hej, jag har en lång historia bakom mig med sköldkörteln, äter medicin. Efter några år slutar syntetmedlet fungera och jag får ingen hjälp av läkaren för rent ut så säger han att han ej är intresserad. Jag började för tre år sedan att äta vitaminer och mineraler som är vattenlösliga, det är ett forskarteam bakom med patent på dessa. Perfekt sammansatta för att fungera optimalt. Det har räddat mig! För att göra min historia kort, det bästa jag har kunnat göra! Det är gjort med ett aurvediskt tänk. Gittan hej

Anonym sa...

Autoimmuna sjukdomar har med alla födoämnen. Om kroppen tål proteinet i gluten varför då ta bort det? Det är ett flertal födoämnen som min kropp reagerar negativt på så som ingefära, vitlök, gluten, havre, apelsin etc. Att laborera är dumdristigt fast man menar väl. Ta reda på fakta och utgå från det.

Kristina sa...

Det vill jag också göra, sluta med Levaxin. Hur har det gått?

Ylva Eriksson sa...

Visst är der otroligt! Jag har gjort nästan identiskt som du, men jag utvecklade också giftstruma. Har klarat mig utan mediciner mot den, men tar en minidos Levaxin, tillfälligt hoppas jag. Mina antikroppar mot både giftstruma o Hashimoto ligger väldigt högt. Tar nya prover på fredag. Min läkare är inne på att ta bort min sköldkörtel, vilket jag inte tänker göra. Man kastar ju inte ut brandvarnaren om det brinner. Nä, mot balansering av hela systemet istället för symptomsläckning!! �� Lycka till! Vi är grymma! ��

Ylva Eriksson sa...

Min läkare som är överläkare på medicin i mitt län, menar att glutenintoleras ofta är det som sätter andra autoimmuna sjukdomar i rullning. Om tarmen mår dåligt tar den inte upp näring som den ska och man får brister. Bristerna gör att sjukdomar bryter ut. Själv har jag både giftstruma, Hashimoto och bindvävsreumatism. Har läkt min tarm efter ett par år, äter nu inga mediciner. Äter inte spannmål, mjölkprodukter, socker, soja. Detta är med min läkares inrådan.

Ulrika Charles sa...

This is a very joyful day of my life! I was fortunate enough to contact Oduduwa's email address (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com), Prophet Oduduwa helped me bring back my ex love with magic love spell within short period of time {48hours}.
i have been married for 16 years and it was so terrible because my husband never trusted me and he was really cheating on me and was seeking for a divorce, i love him so much and we had 2 kids together, i love my children and i want them to live and grow up with their father, i was desperately needed to put a stop to the divorce and return love and trust into the relationship.
I read a Post comment online as this and copy Dr.Oduduwa email on the blog post comments on how he has helped a lady called Jennifer Osawe and other people to bring back their ex lover, helping restore marriages and make people rejoyce and happy in their relationship.
i explained my situation to him and then seek his help, Prophet Oduduwa told me, he will help me with my case and here i am now celebrating because my Husband has change totally for good. My husband Anders always want to be by me and our lovely kids and can not do anything without my present around him, Anders my husband presently loves me more than ever before.
i am really enjoying my marriage, what a great celebration. i will keep on testifying on the internet because Dr.Oduduwa is truly a real spell caster that work quick and faster to return loss love. It is free and no side effect.
Dr.oduduwa can also solve problems like as follows:
VOODOO LOVE-SPELL TO STOP DIVORCE, BRING BACK EX love, SPELL TO WIN COURT CASE, SUCCESS AND BREAKTHROUGH SPELL, BLACK MAGIC POWERS FOR FAME, POWER AND WEALTH and VOODOO POWERS FOR DESPERATE NEED TO DIVORCE etc.
please feel free to inform your friends and relatives who are passing through same similar problems in their marriage. i was lucky to came across his contact online blog and it save my marriage.

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online