måndag 25 april 2011

Rensa och stilla känslor och tankar

Idag har jag ägnat dagen åt att sitta stilla i solen och skriva. Att "skriva av sig" är för mig ett underbart sätt att stilla tankar och känslor och komma i kontakt med mitt inre. Jag är övertygad om att vi alla mår som bäst när vi är i kontakt med vår själ/vårt inre. Det är då vi kan agera utifrån de vi innerst inne är och vill vara.

När man känner sig vilse eller "fullproppad av intryck"
Ibland kan det kännas som om kropp och sinne är sprängfyllt med känslor och tankar. Precis som om det inte fanns plats att komma framåt i tankarna. Ibland kan man känna det lite som att man har förlorat kontakten med sin själ/sitt inre. Att man inte vet vilket håll man ska gå åt, vad man vill. För mig är det vanligt att känna så när jag har haft en hektisk period och när jag inte haft tillräckligt med utrymme för vila och återhämtning.

När man stillar sina tankar och känslor kommer man i kontakt med sitt inre
Någon klok person beskrev vårt inre som en damm. Våra tankar och känslor är vågorna på ytan medan vår själ/ande/inre kompass finns längre ner i djupet. För att kunna se ner i djupet behöver vi stilla tankarna och känslorna. När vi väl lyckas med detta kan vi komma i kontakt med vårt jag/ande/själ. Det är när vi är i kontakt med vårt inre som vi känner oss mer harmoniska. De bästa besluten i livet tar vi när vi är i kontakt med vårt inre.

Känslan av harmoni kan vi inte få utifrån.

Läs även "Skriv av dig!"

fredag 8 april 2011

Att lära sig förstå makten i visualisering

Att våga visualisera och drömma är enormt viktigt. Tyvärr glömmer vi bort vilken enorm utveckling en enda tanke kan sätta igång i ens liv. Men varför avfärdar vi drömmandet? ...och varför är det så viktigt? Eller är det inte bara idioter som sitter och dagdrömmer?

Våga öppna dig för möjligheten att du kan påverka ditt liv
Jag tror inte att vi kan motverka elände som livet kan föra med sig ibland. Lika lite kan vi styra över vädrets makter. Men faktum är att vi har mer kraft över våra liv än vi ibland inser/vill förstå.

Fokus och visualisering är bara till för elitidrottare?
Det är få som skulle tvivla på betydelsen av inre fokus när en idrottskvinna i OS-final står i startblocken. Vi har förstått att fokus och visualisering är viktigt. Ändå är det som om vi fortfarande avfärdar det faktum att vi själva har makten och kraften inom oss. Det där med visualisering verkar bara gälla vissa personer som exempelvis elitidrottare, eller?

Idag vill jag påminna mig själv om att; antingen är jag medveten om och tar ansvar för makten att själv påverka mitt liv i positiv riktning. Eller så lever jag likt en flipperspelskula, styrd av omständigheter som livet, miljön och människorna omkring mig.

Konsten att veta vad man vill - har du koll på vad du helst av allt vill uppnå/uppleva?
Första gången jag satte mig ner för att skriva ner alla drömmar, som jag visste att jag hade, insåg jag att det inte riktigt var så enkelt som jag trott. Jag ställde mig själv frågan: "vad skulle jag vilja uppnå/uppleva om jag hade alla pengar och all tid i världen?". När jag satt där med pennan i högsta hugg insåg jag att jag inte alls hade så solklar koll på vad jag helst av allt skulle vilja uppnå/uppleva. . Det blev mest diffusa önskningar som "jag vill bli rik" eller "jag vill bli lycklig"...sen hade jag inte tänkt så mycket längre. Någon konkret definition av vad "rik" innebar eller vad som gjorde mig lycklig kunde jag inte klämma ur mig.

Peka ut en destination - ett mål
Det första steget mot att förändra riktning i livet är att lära sig förstå vad det är man egentligen vill. Ett problem med att uppnå drömmar är onekligen att vi sällan vet vad det faktiskt är vi vill. Om vi vågar koppla på fantasin och med tankens kraft visualisera vilka människor vi vill vara, vad vi vill uppnå och uppleva har vi pekat ut en destination.

Visualisering i kortversion:
  1. Jag är medveten om och tar ansvar för att jag själv kan påverka mitt liv.
  2. Jag vågar visualisera mina drömmar och målsättningar genom att konkretisera dem i ord och/eller bild ("att bli gladare" räcker inte, definiera vad det är som skulle göra dig glad...komma in på den där utbildningen, hitta kärleken, ha bättre vänskapsrelationer etc).
  3. Jag vågar lägga in en tidpunkt då varje dröm jag har är uppfylld.
  4. Jag låter mig inte begränsas av min nuvarande situation. Jag vågar se framför mig de tillsynes galnaste drömmar och målsättningar.
  5. Jag ställer mig själv frågan "är det här en målsättning/dröm jag redan nu kan uppfylla?".
  6. Jag återkommer till min "visualiseringslista" och går igenom mina drömmar med jämna mellanrum.
  7. När jag får chansen att uppfylla min målsättning/dröm vågar jag ta steget och grabba tag i den!
  8. Jag känner tillit, tacksamhet och glädje över att utvecklas i livet.

tisdag 5 april 2011

Att läka kropp och själ efter stress

Det är nu många år sedan jag började jobba efter min utbrändhet. Även om jag vet att jag klarar av hektiska perioder så innebär det inte att jag inte kan trilla dit igen. Hur läker man en stressad kropp och själ? Vad ska man tänka på när man stressat för mycket? När blir stress farligt?

Tyvärr är det ju ofta så att man inser att man pushat sig själv för mycket först när man kommit i obalans. Ofta rejäl obalans. Med symptom som oro, krypande känsla i kroppen, depression, ångest, sömnsvårigheter, irritation, pendlande humör, frustration, trötthet, hudproblem (acne, utslag), magproblem etc. Listan kan göras hur lång som helst. Ibland hinner det gå så långt att vi upplever inte bara ett av dessa symptom, utan hela listan - eller ännu värre utbrändhet.

Lär dig vad stress innebär kroppsligt
Det går inte att förklara återhämtning och läkning från stress utan att först förklara dess egenskaper. Stress är både kroppslig och själslig. Fysiskt fungerar stress som en kemisk reaktion, ett påslag av stresshormonerna adrenalin och kortisol. Som du kanske vet påverkar stresshormoner oss på ett primitivt plan. Blodtrycket går upp, hjärtat slår snabbare, andningen blir ytligare, blodet går ut i musklerna, matsmältningsystemet påverkas, vi blir vakna och alerta. Varningslamporna är på. Långvarig stress innebär långvarigt påslag av stresshormoner - vilket i sin tur innebär påfrestning på kroppen och alla organ. Tänk dig att du kör omkring i din bil med riktigt höga motorvarv. Varvar du aldrig ner blir motorn överhettad. Det spelar ingen roll om du ignorerar alla varningslampor, förr eller senare kommer motorn att ge upp.


Varför kan jag inte slappna av i kroppen? - Jag ligger ner och vilar och är ändå stressad!?
Motsatsen till stress är avslappning. Det låter nästan barnsligt enkelt. Ja, det är det också men det kanske inte alltid är riktigt så lätt. Anledningen till att det är svårt att komma ner i varv kroppsligt är att det finns en psykisk sida av stress.

I vår vetenskapliga värld pratar vi sällan om vår ande/själ/psyke. Men faktum är att det är viktigt att lära sig förstå att de tankar, känslor och upplevelser jag har påverkar min kropp fysiskt. Det spelar ingen roll att jag ligger ner på sängen och "slappnar av" medan mina känslor och tankar löper amok. Jag utsätter min redan stressade kropp och själ för ännu mer stress. Jag måste först bli medveten om hur mina tankar och känslor ser ut för att kunna lugna den eventuella storm som pågår inom mig.


Den som aldrig har lyssnat inåt behöver ibland hjälp att sortera ut alla känslor och tankar. Det finns många sätt att lära sig lyssna till sitt inre och tillika bearbeta de känslor och tankar som kommer. För många funkar terapisessioner bra medan andra väljer att kanalisera sitt inre på andra sätt.

Aktiv vila och återhämtning läker stress
Vad är "aktiv vila"? Antingen vilar man väl eller så är man aktiv? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Tänk efter, hur ofta sätter du av tid för att aktivt som att träna eller träffa vänner? Sällan lägger vi aktivt ner tid på att verkligen vila. Vila blir liksom den tid som "blir över". Likväl som vi aktivt väljer aktiviteter behöver vi också välja att gå ner i varv ordentligt. Stress i sig är inte farligt, det är avsaknaden av återhämtning som är farlig!

Oxytocin - vägen mot läkning och förebyggande av långvarig stress!
Efter långvarig stress måste kroppen få utrymme för återhämtning. När stresshormonerna pumpar i kroppen kan det vara klokt att börja med att fokusera på att få kroppen att producera motsatsen till hormonerna adrenalin och kortisol. Det låter som en klyscha, men nu måste jag komma dragandes med det där varma badet. Oxytocin är stresshormonernas motsats och utsöndras när vi tar hand om oss. Varma bad, massage (självmassage går även bra), lugna promenader, beröring, meditation, djupandning, mindfulness, qi gong, aromaterapi, bastu etc. är aktiviteter som neutraliserar en stressad kropp.

Relaterade artiklar:

måndag 4 april 2011

Krama din skugga - att våga bemöta sina mörka sidor

Vad är det egentligen som gör mig så lättstött över vissa saker? Hur kan det komma sig att jag tar åt mig så otroligt lätt av den där personen? Vad är det egentligen som triggar mig att bli så sårad, arg eller irriterad? Har mina känslor något med mig själv och mitt inre att göra?

Att fly från sina mörka sidor - förnekelse och rädsla I helgen såg jag filmen "the shaddow effect" (finns även som bok "Krama din skugga", se trailer längre ner). Debbie Ford heter författaren som ägnat en bok åt att belysa de sidor vi allra minst vill kännas vid hos oss själva...våra "skuggor" eller rädslor om man så vill.

Hon beskriver hur dessa "skuggor", som vi är mest rädda för i livet påverkar oss negativt sålänge vi väljer att leva i förnekelse (flykt) ifrån dem. Sidor som vi bär omkring på omedvetet/medvetet och som påverkar oss negativt men tillika också kan bli en källa till styrka om vi lär oss försona oss med dem. Det är inte en slump att vi blir lättstötta och sårade i vissa situationer. Dessa känslor har en direkt koppling till våra förnekade sidor, eller "skuggor" som Ford väljer att kalla dem.

Kanske dags för en vårstädning av sitt inre? Låt vårsolen lysa på dina skuggor!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online