tisdag 2 december 2008

Yoga och andas bort stress och oro

Vi tar ungefär 20 000 andetag varje dag. Hur många av dem lägger vi egentligen märke till? Nej andningen är inget vi tänker speciellt mycket på. Tänker man på andning så är det ofta just processen att få i sig syre som poppar upp i ens tankar. Men genom att andas får vi inte bara i oss syre (närmare bestämt ca 20% syre, ca 80% kväve och 0,04% koldioxid), vår kropp och vårt medvetande påverkas också av hur vi andas. Medveten andning är ett bra verktyg mot stress.

Kroppen signaler att något är fel
När kroppen säger ifrån är det dags att lyssna ordentligt. Vanliga signaler kan vara sömnproblem, trötthet, oro i kroppen, irritation, koncentrationssvårigheter, huvudvärk och magproblem m.m. I Ayurvedan härleds ofta dessa problem till sk "Vata-obalans".

Vata-obalans
Obalans i vata får man när man tittar för mycket på tv/dator, stressar, reser, har oregelbundna mat och sömnvanor etc. Ayurveda handlar om att få ordning på obalanserna innan de utvecklar sig till större problem, exempelvis en sjukdom.
Jag drabbas då och då av vata-obalans. Just nu har jag solklara problem som yttrar sig i flera av ovanstående symptom. Därför gör jag nu ett försök att få ordning på dessa obalanser genom att välja aktiviteter som gör att jag löser upp spänningar och oro i kroppen, varvar ner samt sänker den adrenalinnivå som gör att min kropp går på högvarv.


När man har obalans i vata är man extra känslig mot stress. Detta, att man upplever sig ha svårare att klara av en stressad situation, kan i sig vara ett symptom på Vata-obalans.

Rensa kroppen - försiktigt
När man har vata-obalans ska man helst undvika alltför intensiva aktiviteter såsom exempelvis intervall-löpning, kick och box-pass, spinning etc då man är extra känslig mot stress. Det är bättre att ta en lugn, långpromenad eller träna yoga. Målet med aktiviteten man utför är att varva ner kroppen både mentalt och fysiskt.


Rensa sinnet genom att andas
När man är stressad långt in i själen är det svårt att sätta sig ner och bara slappna av. Då brukar det vara bra att använda sig av någon form av lugnande aktivitet. Jag brukar göra avslappnande andningsövningar (sk "Pranayama") för att rensa bort känslan av oro och stress.

"Pranayama" - Andas bort stress och oro
Det här är en övning som jag brukar ägna mig åt för att lugna sinnet. Den tar ca 10-15 minuter och brukar vara väldigt effektiv. Prova på innan du går och lägger dig och gärna en gång på morgonen eller under dagen om du har möjlighet.




  • Sätt dig bekvämt i en stol, på sängen eller i skräddarsits (el lotusställning). Håll ryggen rak och håll huvudet stadigt rakt fram.
  • Slut ögonen.
  • Böj din högerarm, förflytta vänster hand så att du kan vila din högerarm genom att lägga ner höger armbåge i vänster handflata.
  • För upp högerhanden mot ansiktet och placera tummen mot höger näsborre.
  • Andas ut.
  • Innan du andas in igen håller du för vänster näsborre med långfingret.
  • Andas in.
  • Håll för höger nästborre med tummen.
  • Andas ut.
  • Fortsätt att "växelandas" mellan vänster och höger näsborre.
  • Andas inte överdrivet djupt. Försök ha ett jämnt och lugnt tempo i din andning, ungefär som din "viloandning". Föreställ dig gärna hur du andas i takt till vågorna som spolar upp mot stranden. Lyssna till din andning. Tryck bort "världsliga tankar" som poppar upp i ditt medvetande.
  • Fortsätt så i ca 10 min.

Sitt kvar en stund efteråt och känn lugnet. Om jag inte somnar brukar jag meditera efter pranayama. Det känns lite som att pranayaman är en genväg till en djupare meditation.

Conscious breathing:



/Din digtala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online