tisdag 30 april 2013

Fruktdrink fylld med näring


Kanske världens godaste fruktdrink.

En vintertrött kropp mår bra av att få i sig frukt och grönt. Efter månader i mörker behöver lider vi brist på solljus. Att visas ute är givetvis ett sätt att tanka ljus och d-vitamin. Men att se till att få i sig mycket grönsaker och frukt, är ett kraftfullt sätt att ladda kroppen med näring.

Här kommer receptet på en av de absolut godaste fruktdrinkarna du kan ge dig själv. Receptet hittade jag i en juicebar i Sao Paulo, Brasilien för ett år sedan.

Ingredienser:
2 apelsiner
1 näve mynta
1 mango eller 1/2 paket fryst mango

Gör såhär:
Pressa apelsinerna i en citruspress. Häll ner juicen i en mixer. Lägg i mynta och mango och kör. Herregud vad du kommer att njuta av den här drinken!

Apelsiner, mango och mynta.
Enkelt och ljuvligt gott!


måndag 29 april 2013

Avslappning för bättre hälsa, mer energi och glädje!

Att varva ner är att ge sig själv mer än bara en lugn stund.
Ibland inbillar jag mig att jag inte har tid att meditera. Det finns många saker som verkar så mycket viktigare där och då. Just nu lyssnar jag på Ola Schenströms bok "Mer mindfulness i vardagen" som jag rekommenderar varmt. Jag har honom att tacka för inspiration till den här artikeln.

Idag vill jag påminna mig själv om vad jag har att vinna på att jobba med att skapa stunder för återhämtning och nedvarvning i min vardag. 


7 anledningar till avslappning och meditation:
Kan en så enkel sak som avslappning
ge både bättre hälsa och livskvalitet?
  • Blodtrycket går ner
    Avslappning och meditation har en sänkande effekt på blodtrycket. Samma sak gäller för blodfetterna.
  • Immunförsvaret stärks
    Vilket ger kroppen en bättre förmåga att skydda mot infektioner och en rad olika sjukdomar.
  • Mindre värk i muskler och senor
    Stress gör att muskler och senor automatiskt blir spända. En mängd olika muskulära problem förbättras när kroppen går ner i varv.
  • Hormonerna påverkas positivt
    Kroppen har flera hormonsystem som påverkas negativt vid stress. Den som har alltför höga nivåer av stresshormoner har en kropp som i första hand fokuserar på det mest viktiga; att vara alert och redo att fly/fäkta. För att kroppens olika processer ska kunna fungera optimalt behövs möjlighet till återhämtning och nedvarvning.
  • Minska risk för samt läka depression
    Hjärnan påverkas av stress under lång tid. De kemiska ämnena mellan synapserna i hjärnan (transmittorsubstanserna) påverkas negativt och kan leda till att man blir nedstämd. Att komma ner i varv hjälper hjärnan att vända denna process.
  • Förbättra minnet
    Att jobba med att varva ner innebär en minskad risk för ökad celldöd i de delar av hjärnan som har med minnet att göra. Kanske har du själv upplevt att du lättare glömmer bort saker när du är inne i en stressig period?
  • Minska tempot på åldrandet
    För att förstå åldrandeprocessen måste man gå ner hela vägen till cellnivå. Elisabeth Blackburn, Nobelpristagaren i medicin 2009, menar att stress påverkar kromosomernas telomerer på ett sätt som gör att cellernas delning sker i en långsammare takt. Att komma ner i varv ger kroppen möjlighet att helt enkelt reparera sig själv.

Det är ofta de enkla och tillsynes simpla sakerna i livet
som är svåra. Kanske för att vi förväntar oss att effekt
kräver mycket mer än en simpel meditation?

torsdag 25 april 2013

Shot för immunförsvaret

Virus kan bara gro när förutsättningarna är rätt. På samma sätt som frön fungerar.
I vinter har mitt immunförsvar inte riktigt samarbetat som det brukar. Har avverkat flera förkylningar. Idag vill jag helt enkelt påminna mig själv om att försöka lära mig förstå och lyssna in vad min kropp saknar för att mitt immunförsvar ska fungera optimalt. 


Shot för den som törs; citron och ingefära. 

Citron- och ingefärsshot med mod (2 port)

  • 1 citron
  • Färsk ingefära (storleken av en tumme)
Kör alltsammans i råsaftcentrifugen. Häll upp i ett litet shotsglas och om du törs, drick. Om det är starkare än vad du klarar av; späd ut med lite kallt vatten eller häll över vätskan i en kopp och häll på hett vatten och drick.


måndag 22 april 2013

Stunder att bygga energi och motverka utbrändhet och utmattning



Morgonyogan innan jobbet häromdagen kanske inte
bjöd på den ultimata lugn-och-ro-miljön. Men den var
givande ändå.
 
Att ge sig själv utrymme för att läka stress
Det är inte stressen i sig som är farlig, det är avsaknaden av återhämtning. Att ge sig själv utrymme för återhämtning är en förutsättning för att läka stress. Men det är inte alltid situationen bjuder på de mest perfekta förutsättningarna för avslappning och nedvarvning. Men tänk om vi kan träna upp vår förmåga att återhämta oss i situationer som inte innebär totalt lugn? Tänk om den bästa träningen för att finna lugn är i en situation som är allt annat än lugn?

Den som övar upp sin förmåga att finna lugn i situationer
som normalt sett inte är lugna har allt att vinna. 


När uppstår avkoppling och lugn?
Visst är den bästa förutsättningen för att varva ner att befinna sig i en lugn miljö. En tyst plats där man får vara helt ifred. Men för många av oss kan det vara svårt att hitta den där platsen i vår vardag. Kanske väljer vi att prioritera annat före eller så har vi alltför få stunder som verkligen ger oss möjligheten till lugn och ro. 

Att lära sig finna lugn i en stressad situation
I de mest hektiska situationer existerar lugn. Jag tänker att till och med när vi är stressade finns ett lugn att hämta i varje stund. Vi är bara inte medvetna om det, vi har ju fullt upp med att vara stressade. 

Att bygga lugn handlar inte bara om att yoga, meditera eller göra andra avkopplande aktiviteter. 

Den kanske mest kraftfulla möjligheten för att skapa mer lugn i sitt liv tycker jag är att öva här och nu. Gärna i en situation där jag upplever stress. Den som övar på att finna lugnet här och nu, även i stunder som normalt sett inte är lugna, har mycket att vinna. Det är när jag lär mig att bli medveten och inte agera på en stressande tanke/känsla som jag verkligen kan förbättra mina stressnivåer. Till syvende och sist handlar det om att lägga energin i rätt situationer i livet. Och att vara närvarande. I livet.



onsdag 3 april 2013

Att stärka sig själv i trygghet, ovisshet och förändring


Vi kan aldrig veta med säkerhet hur saker och ting ska bli. Vi kan inte kontrollera eller konstruera hela vår väg vi har framför oss. Men vi kan bygga vår förmåga att bemöta, växa och finna tillit i den förändring som alltid är konstant. 

Vilka är mina trygghetspunkter? Stärker de mig?
Kanske är det på grund av den osäkerhet vi alla i någon mån lever med som gör att många av oss följer vissa mönster och beteenden i vardagen. Det kan handla om enkla saker som att sitta på en viss plats i tåget eller att vi går exakt samma promenadväg om och om igen. 

Men det kan också handla om att vi stannar i en relation eller bor i en miljö som vi egentligen inte mår bra av.

Trygghet som läker eller stagnerar?
Kanske handlar våra "trygghetsbeteenden" om att vi skapar oss själva något mått av trygghet och säkerhet om vi stannar kvar eller gör samma sak igen? Det är inte fel att leta sig till och hålla fast vid trygghet i livet. Trygghet är något fint och hälsosamt.
Det viktiga är att identifiera vilken trygghet som faktiskt inte ger oss den utveckling vi alla är här för att göra. Trygghet kan skapa det lugn vi behöver för att samla oss i livet och den kan också utveckla vår kraft. Men trygghet kan också vara det som gör att vi, medvetet eller omedvetet, håller fast vid något som bromsar oss eller till och med gör att vi stagnerar. 

Att finna trygghet i en förändringsprocess
Det enda vi kan vara helt säkra på är att förändring sker. Här och nu. Alltid. Precis som dag blir natt, våra kroppar och världen utanför vårt fönster konstant förändras. Precis så sker vår egna personliga, andliga och fysiska förändring. Vi utvecklas ständigt, varesig vi vill eller inte. Frågan är HUR vi medvetet eller omedvetet utvecklas? 

Blir vi mer empatiska, kärleksfulla, trygga i oss själva längs vägen eller mer misstänksamma, rädda och arga? Den viktigaste frågan kanske är: vem vill jag vara?

"If you don't create change, change will create you" Unknown

tisdag 2 april 2013

Solljus för läkning av en trött och ledsen kropp


Efter en mörk och lång vinter känns det som att det är dags att hjälpa kroppen på traven lite. Hektiska jobbperioder, förkylningar, vinter och stress gör sitt på energinivån. Men hur påverkar solljuset oss egentligen? Varför är det så viktigt med ljus?

Att betrakta sig själv som en liten planta
Solen sätter fart på viktiga
processer i kroppen
Solen är troligen en av de mest missförstådda fenomen som existerar. Vi har har fått lära oss att solen är farlig. Och visst, solen är farlig om man exponerar sig utan helt fritt utan skydd. Men solen är också livsviktig. Alla livsformer på jorden (utom de som lever helt i mörker, djuphavsfiskar etc) behöver solljus. Människokroppens processer kan inte fungera optimalt utan solljus. 

Efter en lång vinter gör solen och ljuset att kroppen börjar ställa om sig och det ända ner på cellnivå. 

Vi får mer energi även om många faktiskt kan bli tröttare (och till och med deppiga) en tid när ljuset återvänder. 

Den gröna färgen i grönsaker (klorofyll) är det pigment
som bildas i omvandlingen från solljus till energi till
växten. Att få i sig klorofyll-rika grönsaker ger liv
till kroppen. 

D-vitamin påverkar flera processer i kroppen
Att vistas ute i solen ger kroppen en skjuts vad gäller flera processer. Brist på D-vitamin (som bildas i huden när vi vistas i solen) gör att vi har en sämre förmåga att ta upp järn och det i sin tur gör oss tröttare.

Det sägs att hela 80% av ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist. Detta på grund av bristen på solljus under vintern.

D-vitamin för läkning av depression?
D-vitamin är egentligen ett hormon (steroidhormon) och påverkar kroppen på många olika sätt, bland annat på gen- och cellnivå. Det är därför man på senare år börjat forska på D-vitaminbristen påverkan på kroppen vad gäller en mängd olika sjukdomar (benskörhet, olika cancertyper, MS och olika infektionssjukdomar).

En Australiensisk studie visar att D-vitamin kan hjälpa vid läkning av depression. Att ta sig ut i ljuset har därför en enormt kraftfull läkningspotential. 

Må solen lysa på er!

Vårstäda kroppen med levande näring




Att ta hjälp av frukt och grönt för att läka kroppen
Mina juicerutiner är nu (idag) återinförda.  Själva rutinen går ut på att jag byter ut frukosten mot färskpressad grönsaks och fruktjuice. Detta för att maximera näringsintaget och samtidigt ge kroppen vätska och levande näring. ”Men kan man inte bara ta ett piller med vitaminer?” var det någon som undrade. Ja, visst äter jag också vitamintillskott men det går inte att jämföra den kemiska varianten med den näring som finns i färsk föda.

Dagens juice, morot och apelsin (2 port):

·         2 apelsiner
·         5 morötter
·         ½ citron
·         Färsk ingefära
·         1 msk olivolja (eller ½ msk olivolja + ½ msk linfröolja)
·         2-3 dl vatten

Kör apelsiner, morötter, citronen och ingefära i en råsaftcentrifug. Tillsätt olja och vatten och rör om.
Drick på tom mage (om du inte har magsår eller andra magsjukdomar då du med fördel kan rådfråga din doktor). Anledningen till att man helst ska dricka juicen på tom mage är att det är lättare för kroppen att ta upp näringsämnena. Har man precis ätit ett mål mat och sedan dricker juice kan det bli en ”jäsningseffekt” i magen och näringsupptaget försämras.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online