fredag 30 december 2011

Att förbereda sig för detox

Nu är det en dag kvar innan det nya årets detox startar. Idag förberedde jag med inhandling av ett berg med grönsaker, frukt, fisk, nötter, frön och bär. Näring hjälper kroppen att läka.

Under en månad kommer jag att avstå från kaffe, alkohol, tobak, socker, snabba kolhydrater (bröd, pasta, vetemjöl, etc) och kött.

Ett sätt att låta kropp och själ läka
En detox är ett sätt att stanna upp och låta kroppen komma igen. Men det är inte bara en kroppslig omstart. Det handlar om att ge sig själv chansen att läka på alla plan.

Du kommer att kunna följa min detoxresa här på bloggen, från dag ett med start 1 januari 2012.

Jag önskar dig ett Gott Nytt 2012 med massor av kärlek, mod, hälsa och lycka!


Att starta om kropp och själ med detox

För mig börjar varje nytt år med omstart av kropp och själ i form av detox. Det är för mig ett sätt att balansera kropp och själ. Men vad är detox? ...och varför detoxar man egentligen?

Detox handlar om att ta bort intaget av gifter och ersätta det med näring
Det är egentligen väldigt enkelt. En detox handlar om att underlätta för kroppen att göra sig av med lagrade gifter och samtidigt tillföra ett högt intag av näring. Hur ofta låter vi vår kropp vila från kaffe, alkohol och socker? Detox är att låta kroppen vila och läka.

För många är mag- och matsmältningssystemet ur balans och det innebär att kroppen inte har förmåga att ta upp de näringsämnen som tillförs.

Att detoxa är att starta om och balansera kropp och själ. Att vila och komma i kontakt med sig själv.

Hur länge ska man detoxa?
Jag detoxar i minst 30 dagar. För mig fungerar det väldigt bra. Men det finns inget facit. Min upplevelse är dock att det tar minst 10-12 dagar att balansera sockerabstinensen och få igång mag- och matsmältningssystemet.

När är det dags för detox?
När energinivån är låg eller du känner att det är dags för något nytt. Har du symptom som förstoppning, gaser, dålig hy, orkeslöshet, dåligt immunförsvar, brist på motivation och livslust kan det vara läge att göra en förändring.

Vad ska man undvika när man detoxar?
Jag väljer att helt avstå från socker, snabba kolhydrater (bröd, pasta etc), kaffe, alkohol, tobak och kött. Men det räcker ofta med att bara välja bort något eller några av ovanstående. Välj det som du tror (och förmodligen vet) att din kropp tar mest stryk av.

Du kommer att kunna följa min detoxresa med start 1 januari.

Läs gärna fler artiklar om detox:

onsdag 14 december 2011

Migrän och stress – att förebygga migrän och spänningshuvudvärk

När migränen slår till stannar allt. Den som lider av migrän och svår huvudvärk vet att det sällan inträffar i rätt tillfälle. Hur gör man för att förebygga migrän? Hur behandlar man migrän? Kan man bota sig själv?


Migränen och huvudvärkens orsaker – inte bara stress

Det finns flera orsaker till att migrän uppstår. Det behöver nödvändigtvis inte vara stress som utlöser migrän, även om det för många är en enskilt viktig orsak.
Vanligaste utlösaren är trots allt att man stressar under en längre period. En inre spänning byggs upp och tillslut signalerar kroppen med ett migränanfall.


För ett år sedan hade jag en period då jag hade migrän en gång i månaden (pga stress). För mig fungerade

Hathayoga väldigt bra - jag har (peppar peppar) inte haft ett migränanfall sedan dess!


Yoga som behandling – att förebygga migrän

Har du samma orsak som jag till migrän, dvs kopplad till stress och spänning (kanske gnisslar tänder på nätterna?), kan jag varmt rekommendera en lugnande och balanserande yogaform som Hathayoga.


Yoga kan balansera känlsomässiga och muskulära spänningar

Yoga balanserar både kroppen och sinnet. Känslomässiga och muskulära spänningar löses upp och syretillförseln ökar likväl som blodgenomströmningen. Man blir avslappnad inuti men sträcker även ut de spända musklerna som många gånger triggar igång ett migränanfall.


Hitta din form av avslappning - det måste inte vara yoga!

För mig har yogan varit väldigt effektiv. Men gillar man inte yoga finns det andra former av avslappning. Det viktiga är att man går ner i djup avslappning. Värme, Meditation, mindfulness, lugna promenader etc. Det viktiga är att förstå att det finns ofta finns en känslomässig koppling till migrän och spänningshuvudvärk.


Migrän behandling – se över kosten, du kan vara glutenintolerant!
Det är inte alltid migränen har något med stress att göra. Om du lider av migrän, se gärna den här videon om glutenintolerans. Man har hittat ett samband mellan glutenintolerans och migrän. Gluten kan ha mycket märkliga och läskiga symptom som inte alltid visar sig i form av magproblem.


måndag 12 december 2011

Förändring och personlig utveckling - att påverka livet i en mer positiv riktning

Idag vill jag påminna mig själv om att oavsett var jag befinner mig i livet har jag makten att förändra min tillvaro i en mer positiv riktning. Om jag råkar hamna i desperat behov av förändring vill jag påminna mig själv om att förändring är en process som jag kan påverka med start i detta ögonblick.

Förändringens hörnstenar:
  • Acceptans
    Jag kan aldrig skapa en hållbar förändring av ett problem/en situation om jag inte accepterar att jag befinner mig just här. Det är lite som att försöka förflytta sig från punkt A till punkt B med förbundna ögon. Jag måste förstå var jag är för att kunna navigera mig fram.

  • Medvetenhet
    Medvetenhet är vår kontrollrum. Det är här jag kan betrakta alla mina tankar, känslor, beteenden och sinnen.
    Jag ska försöka mig på en liknelse: Om jag försöker skruva ihop en TV-bänk från IKEA och det går åt helvete lär det inte gå bättre om jag använder mig av samma metod om och om igen. Medvetenhet är som att tända ett ljus i ett mörkt rum. Det är i medvetenhet vi kommer till insikt och kan förändras.

  • Ansvar
    Jag fick en gång frågan: "Om ditt liv var en film och du var regissör. Skulle då ditt liv se ut som det gör nu?" Svarar du nej på den frågan kanske du ska fundera över vem, annan än dig själv, som är regissör i ditt liv. Jag är kapten på min egen skuta och om det är någon som kan förändra mitt liv i en mer positiv riktning så är det jag.

  • Tillit/släppa taget/förlåt
    Förändring kommer med tillit. Tillit till förändring. Jag måste inte se exakt varje steg som ska tas på vägen framför mig, faktum är att jag aldrig skulle orka gå om jag skulle uppleva och förstå alltsammans innan. Vi vet att gräset växer och årstiderna skiftar. Förändring är en ständigt pågående process - det sker, hela tiden. Att ha tillit till att förändring kommer att ske är att acceptera att jag inte har makten att gå emot denna kraft - jag kan istället välja att ha tillit till den.
    Om jag vågar släppa taget om kontrollen, skapar jag utrymme för förändring.
"Whether you think you can or think you can't, you are right". Henry Ford

torsdag 8 december 2011

Andlighet - att skapa livskvalité och hållbarhet genom de stora frågorna

Något jag länge funderat över är varför vi i väst så sällan vill (eller vågar?) prata om de stora frågorna. Ställer man frågan "vad tror du är meningen med livet?" till någon är den vanligaste reaktionen ett nervöst fniss följt av en blick som säger "är du inte riktigt klok, sånt trams funderar inte jag över!". Om man däremot får någon att svara på frågan kan man få uppleva en av livets mest intressanta diskussioner tillsammans. Det råkar ju ändå vara meningen med livet vi pratar om...

Kan vi bli bättre på att leva om vi vågar reflektera över livets stora frågor?
Jag är inte religiös, inte enligt traditionella mått. Dvs jag tillhör inte någon av de stora religionerna. Däremot är jag en andlig varelse, precis som alla andra. Att vara i kontakt med min själ (ande eller sitt "jag" om man så vill) är att leva och uppleva. Att reflektera över de stora frågorna är att komma i kontakt med sin själ.

Jag tror att vi lever ett bättre liv om vi är i kontakt med vår själ, med vårt inre jag, vår ande.

Att gå från tankfylld till uppfylld
I kristendomen kallar man det kontemplation. I Buddhismen kallar man det meditation. Det finns många sätt att komma i kontakt med sitt inre (eller gud för den religiöse). Den grundläggande principen för att komma i kontakt med sitt inre och sin själ är att gå in i ett tillstånd där de egna tankarna och känslorna blir sekundära. Ett sorts förutsättningslöst "lyssnande" eller andligt betraktande. Vi lever våra liv mer och mer "uppe i huvudet", dvs vi tänker oss igenom tillvaron och förlorar bitvis vår intuition och vår andlighet. Vi förlorar bitvis kontakten med oss själva. Våra val baseras på vad vår hjärna säger oss, inte alltid vad vårt hjärta talar om för oss.

Att komma i kontakt med vår själ/vårt inre gör oss mer balanserade. Hur kan jag vara balanserad om jag inte är i kontakt med mig själv?

"You don't have a soul. You are a soul. You have a body". C.S. Lewis

Att ta ansvar för sin situation - första steget mot att må bättre

Att vara utmattad efter en tid med för mycket stress kan få vem som helst ur fas. För den som en gång varit in i väggen kan utmattning i det närmaste upplevas som ett misslyckande (hur kunde jag hamna här igen? har jag inte lärt mig nånting?). Hur startar man om efter en krasch? ...och hur skapar man en hållbar tillvaro?

Att förstå sitt ansvar i sin situation är att ta första steget
Det finns många anledningar till stress. Ofta vill vi gärna hitta en anledning utanför oss själva till stressen...och det i sig är helt korrekt. Att lära sig förstå vad i tillvaron som är stressande är oerhört viktigt. Men än viktigare är att lära sig förstå hur jag kan påverka den situation jag är i - i en mer positiv riktning. Det är mitt ansvar att förändra min situation.

Väntar man sig att arbetsgivaren, sambon, vännerna eller släkten ska sätta sig in i ens situation och förändra den åt en ligger man illa till.

Min upplevelse av stress är det som spelar någon roll
Upplevelsen av stress är något som oftast kan kopplas till att prestera. Upplevelsen av att inte prestera icke att förglömma då det i sig kan vara oerhört stressande. Allt detta kan summeras upp i min upplevelse av stress - dvs det är min upplevelse av vad som är stressande som spelar någon roll. Att lära sig förstå vad samt varför jag blir stressad är att medvetandegöra och tillika också ta ansvar för min upplevelse (för vem annars ska ta ansvar för min upplevelse än jag själv?).

Att ändra fokus - ett steg mot att stressa av!
Stress har en förmåga att göra oss lite korkade och trångsynta (inte så konstigt då reptilhjärnan går på och allt blod flyter ut i muskulatur i armar och ben). Vi kan få oss själva att tro att vi är fullständigt fastgjutna i en situation. Anledningen till detta är att vi lägger allt vårt fokus på det som stressar oss mest. Det är lite som att sticka in fingrarna i elkontakten. Vi fastnar i det dåliga för en stund.

Att stanna upp och lyfta blicken från detaljnivå i det som stressar oss och börja betrakta sig själv, sina tankar och känslor är att bli medveten. Medvetenhet är det mest kraftfulla verktyget vi har för att balansera oss själva och må bättre.

Ansvar börjar med medvetenhet
Ibland räcker det med att medvetet stanna upp och bara lyssna på sina egna tankar (och känslor) för att gå ner i varv och ändra fokus. Att betrakta sitt inre utan att gå in i känslorna och tankarna är enormt utvecklande och ger oss oftast den distans vi behöver till oss själva för att förändra och förbättra. Medvetenhet är att börja ta ansvar för den förändring som krävs för att stressa av, läka ihop och må bättre.

För att kunna ta ansvar måste jag först vara medveten om var jag befinner mig och vart jag vill gå (hur jag vill känna/uppleva).

Relaterade artiklar:

lördag 3 december 2011

Hur stress under lång tid påverkar oss

När man utsätter sig själv för stress och press över en längre period skapar man ett glapp inuti sig själv. Kopplingen mellan kropp, själ och tanke separeras. Vi blir omedvetna och vår känsla för vad som har betydelse förändras. Ett jobbärende kan bli det som upptar hela vårt fokus. Det är oftast först efteråt vi inser hur fel fokus vi haft och hur uttröttade vi blivit. Varför är det så? ...och hur kan jag undvika att hamna där igen?

Stress under lång tid gör att vi kopplar bort viktiga funktioner
Något jag lagt märke till är att jag efter en längre tids stress hamnat i ett stadie där jag lever i mina tankar. Det jag menar med det är att jag lever i huvet och endast låter mina tankar styra mina handlingar och val genom min dag. Stress gör kort sagt att vi blir begränsade i hur vi använder oss av våra känslor och vår intuition. När stresshormonerna pumpar i kroppen är vi designade att göra det absolut viktigaste och det finns inte plats för känslor. Det finns inte plats för att uppleva med alla våra sinnen. Detta gör att vi blir omedvetna om oss själva och hur vi tänker och upplever. Vi slår på autopiloten och går på ett sätt miste om våra liv.

Efter en tid av stress knackar ofta känslorna på dörren i form av oro, ångest eller andra obehagskänslor.

Människan är en andlig varelse och det är när vi lever som robotar som vi bränner ut oss. För vad är det som skiljer mig från en robot om jag bara kan tänka men inte känna?

Medvetenhet är det som gör att vi upplever, tänker och är här och nu
Medvetenhet är att betrakta sig själv, sina känslor, tankar och sin upplevelse lite utifrån. Att studera, reflektera och objektiv betrakta vad som försigår inuti mig. Att se det som är jag där jag är just nu.

Glädje kommer inte från tanken. Glädje är en känsla som jag bara kan uppleva att jag har om jag är medveten om den.

Man kan lätt tro att jag som skriver den här bloggen aldrig blir utmattad eller deppig. Men jag lovar att jag inte är någon supermänniska. Det är just därför jag har den här bloggen. Jag skriver för att lära mig förstå och för att dela med mig...och för att tala om att du inte är ensam.

Varmt tack till alla fina själar som kommenterar på mina inlägg. Var och en av er värmer mitt hjärta!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online