tisdag 21 augusti 2012

Björn Lindeblad bjuder på en livsresa utöver det vanliga

Foto: SR.se
En högavlönad chef med hus i Spanien som sa upp sig och blev Buddhistisk munk i 17 år. Björn Lindeblad sommarpratade den 18 juli i år och bjöd på en livsresa utöver det vanliga.

Människor som reflekterat längs sin livsväg
Jag fascineras av människor som reflekterat över det de mött och varit med om i livet. Det måste inte vara en så tvärskarp livstresa som den Björn Lindeblad gjort. Men visst, han gör ett intressant program som får en att tänka till. Lyssna gärna på Sveriges Radios website. Jag trivs när jag lyssnar på människor som vågar vara sig själva och vågar leva ut den de är, oavsett om det stämmer överens med gängse normer eller inte. 


Vi har alla mycket att lära av den som vågar vara sitt innersta och mest ärliga jag. 

Att vara sitt innersta jag kräver mod
Att vara sitt innersta jag kräver mod. Det kräver mod att våga stå för den man är och vill vara. Att stå för den och det man tycker och tänker. Modet att våga vara sitt ärligaste, bästa och mest genuina kommer i en process. Det finns dock ingen värdighet att vara bättre än någon annan, bara att förbättra sitt jag.


måndag 20 augusti 2012

Att förändra sitt liv - möjligheter till förändring!

Lite då och då kommer det in kommentarer om förändring här på bloggen. Förändring och viljan att förändras men svårigheter, rädslor och till och med frustration över att förändring inte verkar ske. Varför tar det sån tid att förändras? Vad bromsar min förändring? ...och vad innebär "att veta vad man vill"?

Hur vet man när det är dags att förändras?

Förändring handlar inte om att förändras från den man är. Förändring är att bli MER av sig själv, att leva ut den man innerst inne är. Att bli sitt bästa (riktiga) jag. Att leva ut de potential som man går omkring och ruvar på. 
Vi är alla utrustade med ett verktyg som kallas för intuition. Vi VET när det är dags. Vi vet när vi lever i en situation eller relation som inte är bra för oss (den relationen kan ju faktiskt i vissa fall vara relationen till oss själva). När vi är redo att förändras öppnar vi oss för möjligheten och det är då förändring kan ske. 

Vad är det som håller tillbaka en förändring?
Förändring är just så specifikt, enkelt, skrämmande, roligt, svårt och så abstrakt som jag uppfattar det. Det ligger i min upplevelse och mina värderingar och referenser. Bara för att jag lever i en situation som jag vet att jag mår dåligt av betyder inte att jag verkligen vill förändra den.
Vår rädsla för det okända, det där nya som vi inte vet hur det kommer att bli, är ofta det som omedvetet (?) gör att vi inte tar steget. Att vi stannar kvar. Ibland kanske det känns för jobbigt att börja...eller så vet man inte var man vill börja...eller vad man vill!?


Om jag inte vet vad jag vill, kan jag då få det?
Jag brukar ibland ställa frågan "Om du hade alla pengar och all tid i hela världen - vad skulle du göra då?". De allra flesta svarar "Jag vet inte". Sen tänker dom en stund och säger "Resa".  Okej, jag raljerar lite men lite såhär är det faktiskt. Vi människor har ofta ingen aning om vad det är vi vill. Vi vill vara lyckliga, känna att vi gör något meningsfullt med vår tid och vi vill uppleva roliga och intressanta saker. Men exakt vad det är som gör oss lyckliga, vad som är meningsfullt och roligt vet vi sällan. Så, om vi inte vet vad det är vi vill - hur ska vi då kunna få det?


Släpp alla krav och rimlighetstankar och rocka loss - vad skulle du göra om du hade all tid och alla pengar i världen? Vem skulle du vara? Hur skulle du vara? Punkta ner allt på ett papper och du ska se att det kommer hända grejer!




Förändring kräver mod och tillit - våga ha tillit!
Förändring är alltings natur. Se hur dygnet och årstiden skiftar. Hur mörker blir till ljus. Allt är i en ständig rörelse. Det enda vi kan vara helt säkra på är att förändring sker. 
Vi har valmöjligheten att bli medvetna i den förändringsprocess som vi faktiskt är delaktig i. Förändring är att släppa kontrollen och våga ha tillit. Att förändra och förändras kräver mod. Som Astrid Lindgren sa "Mod är att känna rädsla och våga göra det ändå".
Och om det gör ont så kan det vara bra att påminna sig själv om att inte ens smärtan varar för evigt.



söndag 19 augusti 2012

Nyhetsmorgon TV4 om läkning och PH-värdet i våra kroppar

I morse hade Nyhetsmorgon söndag på TV4 ett inslag om hur PH-värdet (syrabalansen) i våra kroppar hänger ihop med vår hälsa. Stress, miljögifter och en kost utan grönsaker och frukt gör våra kroppar försurade. 

Att göra kroppen mer basisk genom att äta mat som tillför kroppen mer syre kan vara ett kraftfullt sätt att påverka läkeprocessen och allmäntillståndet.

Nyhetsmorgon söndag TV4 om syrabas/PH-värde och läkning:

Slipp%20kr%C3%A4mpor%20med%20en%20basisk%20kropp
Artiklar här på bloggen om kroppens PH-värde och läkning:

tisdag 14 augusti 2012

Manuka-honung för läkning av stressrelaterade sjukdomar

Manukahonung för behandling av halsfluss? ...och läkning av åkommor som blossar upp eller helt kan relateras till stress som tex magsår, acne, psoriasis, förstoppning, gaser, halsinfektioner m.m.?

Naturlig läkning av flera stressrelaterade åkommor...och mer än så
Har naturen skapat ett problem så finns det en lösning sägs det ibland. Om det stämmer på ovanstående kan jag inte svara på. Har precis köpt min första burk manuka-honung. Men de studier som gjorts vid universitetet i Cardiff (läs mer om studien här) tyder på att manuka-honungen är mer kraftfullt än antibiotika. 

Bättre effekter än antibiotika
Manuka-honung kommer från och skördas i Nya Zeeland. Honungen som innehåller extremt höga nivåer av antioxidanter men även har starkt antibakteriella egenskaper har visat sig vara mer effektivt än antibiotika vid till exempel halsfluss och andra infektioner. Men även behandling på hudåkommor har stora effekter. 

Det här är manuka-honungen bra för:

  • Slå ut streptokocker, både invärtes och i sår.
  • Behandling (smörjes på problemområdet) av svampinfektioner och hudåkommor som ringorm. Lindrar även rodnad och klåda.
  • Behandling av bakterier såsom E.koli och salmonella.
  • Behandling av tarmproblem, exempelvis magsår, inflammation i mage och tarm, sura uppstötningar.
  • Minska acne och andra hudproblem.
  • Att bleka ärr som orsakats av acne eller skador (smörj problemområdet med manukahonung över natten. Behandla i 3 veckor).
  • Stark effekt på MRSA-bakterier som är multiresistenta (bla sjukhussjuka) och knappt är möjliga att behandla då de står emot de flesta sorters antibiotika.
Använd manuka-honung som ett kosttillskott...men inte i te
Honung, även vår svenska sådana, är väldigt kraftfulltoch nyttig. Men använd helst ekologisk honung och helst opastöriserad. När man värmer upp honung över 42 grader dör nämligen en stor del av de egenskaper som är så bra. Därför ska man inte använda honung i te. Ta honungen direkt som den är och du bevarar dess egenskaper.
Honung kan användas som ett kosttillskott och verkar utrensande då dess egenskaper (varesig det är manuka-honung eller ej) är bra för magen och tarmarna.

Kom ihåg att honung inte ska ätas av barn under 1 år.
Ta kontakt med sjukvården om du lider av åkommor som kan tänkas behöva en doktors översyn.

söndag 12 augusti 2012

Kokosnötsolja påverkar hjärnan positivt

Kan egenskaper i kokosnötsolja läka sjukdomar och tillstånd som uppstår i hjärnan? 

I nedanstående videoreportage menar man att egenskaper i kokosnötsoljan kan bromsa upp eller vi vissa fall fungera läkande vid nedbrytande processer i hjärnan såsom alzeimers,  ALS och demens. Man menar också att de ketoner som kokosnötsoljan omvandlas till i kroppen (via levern) har goda egenskaper på hjärnan och kan verka positivt vid epilepsi, autism och schizofreni.

Kokosnötsolja vid hudproblem som acne
Jag själv har inga erfarenheter av ovanstående och tror inte att man ska slänga sin medicin det första man gör. Men min övertygelse är att det vi äter kan ha både positiva och negativa egenskaper på vår hälsa, så även i hjärnan. Jag skulle utan tvekan börja använda kokosnötsolja i matlagningen. Ett enkelt sätt att få i sig de fettsyror som verkar ha mycket goda egenskaper. Men tänk på att det ska vara ekologisk kokosnötsolja, den processade sorten har inte samma goda egenskaper.

Låt din mat vara din medicin och låt din medicin vara din mat”. Hippokrates (460-370 f.kr.) Läkekonstens fader i det antika Grekland



Relaterade artiklar:


lördag 11 augusti 2012

Att ta ansvar för sina känslor gör en lyckligare?

Hur jag än vrider och vänder är min upplevelse av en situation, varesig den är positiv eller negativ, något som försigår inom mig. Något som jag medvetet eller omedvetet låter hända (känna, tänka, uppleva).  Jag har makten och ansvaret att förändra. Det må kännas läskigt att äga ansvaret men å andra sidan har jag också makten...möjligheten.

När jag blir sårad av någon i min omgivning...
Jag vill påminna mig själv om ovanstående nästa gång jag blir förbannad, känner mig uppgiven, trött, stressad, less eller sårad av någon i min omgivning. Kan jag bli medveten om vad jag tänker och känner så kan jag också undvika att agera på sårade känslor...som ofta leder till dåliga beslut/beteenden. Det spelar ingen roll vem/vad föremålet för min negativitet är. Det finns inget rätt eller fel, det finns bara "fungerar" och "fungerar inte". Det viktiga är: vem vill jag vara? och vad vill jag åstadkomma? 

"It is not easy to find happiness in ourselves, and it is not possible to find it elsewhere."  ~Agnes Repplier




fredag 10 augusti 2012

Te på mynta - läkande egenskaper för den stressade

Förutom att mynta är väldigt gott och uppfriskande har den egenskaper som kan lindra vid stressrelaterade åkommor. Ett enkelt sätt är att göra te på färsk mynta. 
Myntans egenskaper lindrar vid stressrelaterade åkommor
Myntan har egenskaper som lindrar vid flera åkommor och symptom som ofta kan härledas till stress: magkatarr, matsmältningsproblem, lösa upp och minska kramper, väderspänningar och vara välgörande vid förkylning. Myntan har dessutom desinficerande egenskaper och verkar inflammationshämmande och svagt smärtstillande. Har man gallbesvär sägs mynta hjälpa även där.

Te på mynta:
Koka vatten. Klipp av en bit mynta (gärna ekologiskt odlad). Lägg myntan i en kopp, häll på vatten. Klart!

Brasiliansk mango och mynta-drink
Den här fruktsmoothien är en av de godaste jag vet. I maj i år fick jag äran att bli serverad många goda fruktjuicer i Brasilien. Detta är en av de absolut godaste. Passar utmärkt en varm sommardag!


Recept:
1 mango
lite is
ett knippe mynta
eventuellt lite apelsinjuice (färsk om du kan, den i affären är så processad att det inte finns några näringsämnen kvar)
Kör i mixer och avnjut!

torsdag 9 augusti 2012

Vetegräs - boosta immunförsvar och läkning med vetegräs

Vetegräs innehåller en extremt hög koncentration av många olika näringsämnen. Du hittar vitaminer, aminosyror, enzymer, hög koncentration av antioxidanter och klorofyll. Vetegräs innehåller också regulatorer som hjälper att bygga upp immunförsvaret.
Varför blir man piggare av vetegräs?
Den höga koncentrationen av klorofyll i vetegräs har egenskaper som hjälper kroppen att skapa fler röda blodkroppar. De röda blodkropparna har till uppgift att frakta syre i kroppen och gör oss piggare och mer alerta. 

Vetegräs renar kroppen
Vetegräs är utmärkt att använda sig av när man detoxar. Vetegräset alkaliserar kroppen, dvs skapar ett mer basiskt PH-värde (på samma sätt som alla mörkgröna bladgrönsaker gör). Bröd, kaffe, socker, vetemjöl, alkohol etc gör våra kroppar försurade (dvs sänker vårt PH-värde i kroppen). 

Vetegräs hjälper kroppen att neutralisera syranivån och det i sin tur skapar bättre förutsättningar för läkning. 

Odla ditt eget vetegräs
Jag brukar använda mig av torkat vetegräs som du hittar i de flesta hälsokostaffärer eller på nätet. Men man kan också odla sitt eget. Gör såhär:

1. Blötlägg vete i en skål i 1-2 dygn
Jag använder mig av Saltå kvarns hela vetekorn. Häll i ca 3 dl vetegräs i minst den dubbla mängden vatten. Låt stå över natten. Nästa dag sköljer du igenom vetekornen och häller i nytt fräscht vatten.


2. Plantera vetekornen
Vetegräs - att odla vetegräs hemmaLägg upp ca 2 cm ekologisk jord i lämpligt kärl. En odlingsbricka eller ett helt vanligt uppläggningsfat går bra. Några av vetekornen har kanske redan börjat gro. Sprid ut vetekornen tätt men inte alltför tjockt lager. Vattna rejält! Under de kommande dagarna kommer du att behöva vattna varje dag

3. Låt vetegräset växa i mörker ett par dygn
Vattna vetegräset varje dag. Under de första två dagarna kan det vara bra att lägga på en dagstidning på odlingsbrickan för att låta vetekornen gro i mörker. Det kommer att göra att de växer bättre. 

4. Släpp in ljuset för att stimulera klorofyll och näring
När vetegräset växer i mörker är det blekt men såsnart man låter det växa i ljus kommer det viktiga klorofyllet att fylla grässtråna. Jag odlar mitt vetegräs inomhus men man kan också placera odlingsbrickan utomhus.


5. Skörda ditt vetegräs
När vetegräset nått ungefär 10-15 cm är det dags att skörda. Klipp av gräset strax ovanför jorden och låt det fortsätta växa.


5. Pressa eller mixa fram vetegräsjuicen
För att få ut den näringsrika juicen ur vetegräset behöver man en vetegräspress (jag har denna och tycker att det är helt ok). Har man inte det kan man mixa vetegräset i sin mixer (detta har jag dock aldrig testat själv) tillsammans med lite vatten. Kan vara bra att klippa gräset i mindre bitar för att undvika att det trasslar in sig i mixerknivarna.


6. Frysa in vetegräsjuice?
Det allra bästa är att dricka juicen direkt efter att ha pressat fram den. Dock kan det vara krångligt att ta fram juicepressen varje dag. Ett alternativ är att skörda vetegräset och frysa in iskuber. En av mina vänner gjorde så och tog sedan fram en iskub som fick smälta lagom till frukosten. Visst förlorar man vissa näringsämnen när man fryser ner vetegräset men det är bättre än att man låter gräset bli vildvuxet eller dö.

7. Drick som det är eller blanda i juice
Vetegräsjuice smakar gräsmatta. Det är oerhört nyttigt men för många smakar det inte jättegott. Står man inte ut med smaken kan man blanda i lite vatten eller färskpressad juice fruktjuice.

Video: odla ditt eget vetegräs



Relaterade länkar om vetegräs:

Avslappning för att läka stress



Stress är i sig inte farlig. Det är avsaknaden av återhämtning som gör stressen till en belastning på kropp och själ. 

Avslappning är ett sätt att läka kropp och själ
Långvarig stress skapar en obalans i kropp och själ. Att leva med höga nivåer av stresshormonerna kortisol och adrenalin belastar både kroppen fysiskt men också vår upplevelse i livet. Att skapa en rutin som består av djup avslappning är ett sätt att ta ner stresshormonerna och byta ut dem mot lugn-och-ro-hormoner såsom oxytocin. En kropp (och sinne) som är lugn prioriterar inte längre att fokusera på det hot (fight flight) som stressen innebär utan kan istället fokusera på läkning.

Meditation ger lägre blodtryck, mindre oro och ångest
Idag vill jag påminna mig själv om att avslappning och meditation/meditativ aktivitet är ett kraftfullt sätt att både motverka och läka stress. Men även öppna upp för utveckling och nya perspektiv.
Det är idag vetenskapligt bevisat, flera gånger om, att meditation sänker blodtrycket och till och med ändrar strukturen i hjärnan (vilket i sin tur ger mindre ångest, oro och stress). För en person som mediterar för första gången kan det kännas märkligt att en så enkel sak som meditation har någon som helst betydelse för hälsan. Men det är bevisat att människor som mediterar bland annat sover bättre. 

Min upplevelse är att meditation skapar en genväg till lugn, dvs den som mediterar övar upp förmågan att gå ner i ett avslappnat tillstånd.

Avslappning och medveten närvaro ger oss perspektiv. Det får oss att stanna upp och bli medvetna samtidigt som vi förbereder för att kroppen ska kunna läka på ett kemiskt plan.


Relaterade artiklar:

måndag 6 augusti 2012

Reflektera mera!

Idag vill jag påminna mig själv om att reflektera mera. Ja, att stanna upp helt enkelt. 

Om jag vill påverka mitt liv i en mer positiv riktning inom något område krävs medvetenhet. Medvetenhet om hur jag tänker, känner och upplever det jag bemöter i livet är nyckeln till all förändring. När jag börjar förstå hur mina tankar och känslor ser ut och, kanske ännu viktigare, hur jag väljer att agera på dem. 

"Whether you think you can or think you can't - you are right".  ~Henry Ford

Omedvetenhet skapar onödigt lidande
Utan medvetenhet riskerar jag att, helt omedvetet, leva i gamla beteendemönster. I vissa fall kanske jag till och med agera på nån sorts ”autopilot” på negativa känslor och tankar. Att agera på sårade känslor skapar ofta lidande i form av skadade relationer, självkänsla, ångest och energiförlust. Att bli medveten ger mig möjligheten att bryta gamla mönster och minska onödigt lidande i mitt liv.

"It took me a long time not to judge myself through someone else's eyes".  ~Sally Field

Du är bäst lämpad att påverka ditt liv i en mer positiv riktning

Det är jag som kan påverka den riktning i vilken jag färdas. Sannolikheten att det är någon annan som förändrar mitt liv i en mer positiv riktning är lägre än att det faktiskt är jag som tar tag i saken. Allt börjar med en så enkel sak som att jag börjar lägga märke till hur jag tycker, tänker och agerar. En liten och tillsynes fånigt enkel sak som faktiskt kan leda till stora förändringar.

"Put your future in good hands - your own".  ~Author Unknown
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online