tisdag 18 oktober 2016

Den heliga stunden viktig vid läkning av stress

Stäng av alla skärmar, stäng av alla källor till intryck.
Slut ögonen. Andas djupt i maggropen och
låt tankarna passera. Slappna av i hela kroppen.
Hjärnan vilar och på andra sidan bruset av alla tankar
kommer du i kontakt med ditt djupaste jag.

En viktig del i stressläkning handlar om att hitta stunder och platser där man känner sig trygg och kan varva ner. Stunder där man helt kan släppa garden, komma i kontakt med och vårda sitt inre. Man skulle kunna kalla det för heliga stunder.

Att minska stresshormonerna kortisol och adrenalin
När man stressat under längre tid har man också levt med höga halter stresshormoner. Det funkar ett tag men efter alltför lång tid börjar stressen tära på kroppen. Att leva med höga halter stresshormoner i kroppen är som att köra omkring på en för låg växel med bilen. Motorn får kämpa (och går tillsist sönder) men det går inte nödvändigtvis snabbare framåt för det.

Att leva i ett högt tempo innebär att man inte sällan lever så snabbt att man missar kontakten med sig själv. Man tar beslut och går vägar som man kanske inte valt om man varit i kontakt med sitt inre, djupaste jag. Intuitionen. Bruset av tankar och känslor står ofta i vägen för kontakten med vår intuition.

Att trigga lugn-och-ro-hormoner startar läkningen
Den "heliga stunden" handlar rent kemiskt om en stund/aktivitet som triggar produktionen av oxytocin, dvs det hormon som vi brukar kalla för kroppens lugn-och-ro-hormon. Oxytocinet är den stressades vän. När oxytocinet går upp går stresshormonerna kortisol och adrenalin ner och tvärtom. Med ökat oxytocin minskar också ångest och oro. Det är en enormt viktig sak att känna till för den som läker en stressrelaterad åkomma.

Stresshormonerna minskar vid beröring och varma bad!
Oxytocin ökar vid beröring, värme, djupandning och närhet. Ett varmt bad, bastu, massage, djupandning/pranayama, yoga, meditation, kramar, kroppscanning, soffmys osv. Listan kan göras lång. 

I den mest akuta fasen av utbrändhet handlar det om att få ner stresshormonerna. Det är först när nivåerna av stresshormonerna går ner som läkningen kan starta på riktigt. 

Meditation inte bara får oss att varva ner.
Vi läker vår hjärna och förändrar aktiviteten
så att grundläget i hjärnan aktiveras i den delen
av frontalloben som står för lugn och harmoni.

Det här är en av mina favoritplatser på jorden.
Min bastu i Tornedalen. Jag bor i Stockholm men
åker till vackra Norrbotten varje chans jag får.
Bastu och varma bad triggar oxytocin. 
Den gamla bastuugnen knastrar och värmer.
Ånga stiger från de fräsande stenarna.
Att bada bastu är lika mycket en själslig
tvagning som en kroppslig.
 

Visste du att en naturvy påverkar oss människor
på ett kemiskt plan? Stresshormonerna går ner,
blodtrycket sänks och det finns till och med
forskning som visar att smärtupplevelsen hos
patienter minskar om man har tillgång till
en naturvy.
Meditation på en vacker plats - bästa kombinationen?

Små enkla ceremonier i vardagen är att vårda sig själv.
Min absoluta övertygelse är att människor mår bra av
att mysa till vardagen.
 

Stäng av alla källor till intryck. Låt hjärnan vila.


Idag påminner jag mig själv om att utforska och prioritera heliga stunder. Vi bokar ju så ofta upp tid för aktiviteter. Dags att boka upp tid för att låta våra kroppar och hjärnor vila!




9 kommentarer:

Eva Svärd sa...

Beröring, så viktigt det är med beröring. Att få en varm hand som smeker ryggen. Det har under min tid som sjuk i utmattningsdepression varit nödvändigt för mig. Kram

Cecilia sa...

Tack för påminnelsen! Behöver detta väldigt mycket just nu och har precis när jag läser det tagit ett varmt bad. Kram!

Cecilia sa...

Tack för påminnelsen! Behöver detta väldigt mycket just nu och har precis när jag läser det tagit ett varmt bad. Kram!

Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna sa...

Har själv fått diagnosen utmattningssyndrom i augusti. Men den enda saken jag hittills finner ro i är att skriva och att promenera. Jag har försökt meditera och yoga men det är som jag blir stressad av saken. Det är hemskt eftersom jag tidigare älskat att koppla av, ligga tyst och bara låta kraven försvinna. Numera går det inte :(. Jag kan heller inte läsa böcker längre, eller lyssna på musik. :(

Anonym sa...

Värdefull läsning! Tack!

Unknown sa...

Hej Jenny,Tack för underbar blogg. Jag undrar om du har använt några antidepressiva läkemedel och vad är dina tankar om dem. Tack på förhand

Ems sa...

Jag är i samma sits. Kan typ inte göra någonting. Läsa, musik, film etc. Skriva går bra. Kram på dig och krya på!

Anonym sa...

Kraftfulla meditationer.

joyofsatan.org
exposingchristianity.org
https://exposingthelieofislam.wordpress.com/
http://www.666blacksun.net/

Helene sa...

Din förmåga att meditera ,slappna av kommer tillbaka.För mig kom den efter 6-8 månader.Tålamod bara..
Jag har varit sjukskriven i 2 år
Nästa vecka testar jag att jobba min vanliga tjänst på 80 % -efter lång arbetsträning och stegvis upptrappning av arbets%.
Kram Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online