onsdag 30 april 2014

Ångest, oro och rädslor är inte den jag är



Känslor är något jag upplever, inte något jag är. Punkt.


tisdag 29 april 2014

Recept: chokladtryffel helt utan gluten, raffinerat socker, mjölk eller E123

Chokladtryffel, helt utan tillsatser.
Laddad med bra saker.
Du som följer bloggen vet att jag brukar experimentera en hel del med recept. Det bästa jag vet är recept som både är goda och nyttiga. Och här kommer en väldigt trevlig uppfinning, nämligen chokladtryffeln. Ja, den är söt och den innehåller socker. Men inte vanligt, raffinerat socker. Sötman kommer från dadlar. Dadlar är fullproppade med näring, fibrer och antioxidanter. Har man problem med matsmältningen kan dadlar vara en lösning. Det sägs dessutom att dadlar gör kroppen mer basisk medan vanligt socker gör kroppen sur.

Ingredienser (ca 15 st)

ca 15 färska dadlar
2 msk ekologisk kakao
ca 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 rågad tsk kokosnötsolja

Så här gör du:


1. Kärna ur ca 15 dadlar. Jag använder Iranska dadlar då de är fuktigare och lite mer kladdiga. Perfekt för att göra en smet på.


2. Mosa med en gaffel till kladdig smet.
3. Tillsätt 1 rågad tsk ekologisk, kallpressad kokosnötsolja, ca 2 msk ekologisk kakao, 1 tsk ekologisk vanilj.

Jag använder ekologisk vanilj som är
100% naturlig.
4. Hacka ca 10 mandlar. Mosa ner i smeten. Rulla till bollar, strö lite kakao över. Klart!


Video: Why eat dates?





måndag 28 april 2014

Kreativitet och prestationsångest


Video: Success, failure and the drive to keep creating
Elizabeth Gilberg är författare och delar med sig av enormt kloka ord kring kreativitet, prestationsångest, skapande och att "hitta hem" både i bra och dåliga tider.

söndag 27 april 2014

Andlighet 2.0

En vy som lockar till eftertanke.
Visst är näring som färskpressad juice, gröna smoothies, mineraler, vitaminer och träning viktigt. Men är det allt man behöver? Många tränar på duktigt men mår ändå inte bra. När man gör allt rätt, vad är det då som fattas? 

När gröna smoothies inte räcker hela vägen
Jag skrev om andlighet igår. Inte för att jag är religiös. Jag är inte det minsta bunden till någon religion men jag tror att det finns en enorm läkande och stärkande kraft i icke-fysiska delar i livet. Det var så det började för mig när jag skulle läka min utbrändhet för snart 13 år sedan. Jag kände att det var något som fattades. Som om jag inte levde fullt ut. Men jag kunde inte identifiera mig med någon religion.

Man brukar säga att vi bara använder några få procent av hjärnans totala kapacitet. Kan det vara så att andlighet kan addera en dimension till vår hjärnas fysiska potential?


Alla kan inte identifiera sig med någon
religion. Men kanske känner man
ändå att det finns nåt mer än
det vi ser.

Att inte kunna identifiera sig med någon religion
Ordet andlighet har olika innebörd beroende på vem du frågar. Andlighet kan vara av största vikt för någon medan det för någon annan är rena tramset.
Många finner tröst och hopp i det vissa kallar för Gud. Men det är inte helt okomplicerat. Gud har så många innebörder, inte sälla negativa, i vår värld. Gud kan vara en källa till tröst. Men samtidigt utförs krig, hat och fördömande i Guds namn...och Gud porträtteras inte sällan likt en person som kan bli arg och bestraffa. Det är inte konstigt att andlighet är ett förvirrande begrepp.


Andlighet är något som sker inom mig
Som jag ser det är andlighet något som sker inom mig, inte något som kommer utifrån. Andlighet är inte att följa en regelbok, det är att följa sin verkliga intuition (eller sin själ om man så vill). Den verkliga intuitionen kommer aldrig att utöva hat eller fördömande mot en själv eller andra.

Om man känner för att skrämma eller slå andra människor i huvudet med sin tro, då är man långt ifrån att utöva andlighet. Andlighet och tro hänger inte nödvändigtvis ihop.


Till dig som läser...
Jag skulle vilja fråga dig som läser om hur du ser på andlighet? Är det en del av din vardag? I så fall, hur då? Finns Gud? Vem/vad är det i så fall?

Video: The real you
En av mina favoritfilosofer, Alan Watts, ställer en fråga som kan ha ett stort svar.




lördag 26 april 2014

Andlighet is the shit!

Naturen tvingar fram anden i oss. 
Andlighet är ett ord som kan få en och annan att himla med ögonen. Kanske har du själv någon gång upplevt obehaget i tystnaden när någon tar ordet "andlighet" i sin mun? Det är ett främmande ämne för många.

Är avsaknaden av andlighet en anledning till utbrändhet?
Andlighet är för mig inte kopplat till en världsreligion. Däremot hänger det ihop med hälsa. Andlighet är direkt kopplat till läkning av stressjukdomar som utmattningsdepression. Jag tror helt enkelt att det krävs en portion andlighet i våra liv för att vi ska fungera. Kanske är det trots allt inte en slump att en stor andel av de som gått igenom en utbrändhet börjar utforska sin "ickefysiska" sida? Meditation, yoga, mindfulness, qi gong, samtalsterapi och personlig utveckling är inte ovanliga aktiviteter.

Utbrändhet är ett bevis på att vi inte bara är fysiska varelser. Om vi bara hade varit en påse kött på ben hade det räckt med en fysisk behandling för att läka en utbrändhet. En människa är så mycket mer än sin fysiska kropp.




Andlighet och vetenskap?
För mig är andlighet varken flummigt eller ovetenskapligt. Det finns en hel del forskning som visar att aktiviteter som meditation läker och lindrar stress, oro, ångest och till och med omformar hjärnans grundläge.

Att skapa sin egen religion
Andlighet är inte begränsande, det är berikande. Äkta andlighet är inte exkluderande, fördömande eller hatiskt. Andlighet finns för alla och är läkande och tröstande när vi behöver det. Vi är alla lika bra och lika dåliga och det finns inte EN sanning. Det finns inte ETT facit. Det finns bara "fungerar" eller "fungerar inte".



Finns det någon som upplevt en storslagen naturvy som kan hävda att det inte finns något annat än materia?

Andlighet är en del av min personliga utveckling Jag har min egen religion. Min egen andlighet. Och min andlighet säger att det är viktigt att ta ansvar. Andlighet är för mig att förstå att den stora världen består av individer som var och en gör avtryck. Det är upp till mig att försöka definiera hur jag vill att mitt avtryck i det här livet ska se ut. Hur och vem vill jag vara? Jag tror inte att min resa är förutbestämd. Jag kan inte påverka allt, men jag är i allra högsta grad med och skapar min resa. Jag tror inte att mina gener är mitt liv. Även om vetenskapen säger att mina gener styr 90% av mig. Om allt var förutbestämt, vad skulle då poängen vara?  

Andlighet är för mig en möjlighet till något nytt och mer äkta. Att leva så att jag blir mer av den människa jag innerst inne är. 


Personlig utveckling är icke-fysisk.
Om andlighet inte fanns,
hur skulle då personlig utveckling
kunna finnas? 

Gud - en arg gubbe i skägg?
Men hur hittar man vägen till andlighet? Jag tror inte på gud som en arg gubbe i skägg. Jag tror faktiskt inte att gud är en person med sårade känslor och dåligt humör. Det vore på något sätt att förminska gud (som ju är något större). Men jag tror på gud som en universell kraft. Ungefär som livet som återvänder på våren efter en lång vinter. Det som får ett frö att börja gro i jorden. Den kraft som får hjärtat i ett foster att börja slå. Kraften i människor som vågar trotsa alla regler för att visa medmänsklighet och empati. Kärlek över gränser och regler. Kreativitet.


Jag tror att andlighet, eller gud om man så vill, är en kraft som jag, allt och alla är en del av. En sorts kärlek utan det minsta fördömande. Men främst av allt tror jag att andlighet är något som, om jag tar del av det, kommer att berika mitt liv. Utveckla mig och min upplevelse av livet. Och det är något som alltid finns närvarande, när jag vill och behöver. Verktygen jag fått för att vara i kontakt med min andlighet är min intuition, kärlek, medvetenhet och kreativitet.

Här börjar något nytt.


En fråga att ställa sig själv:


fredag 11 april 2014

Hur jag bemöter min stress spelar stor roll

Varför kan man få hjärtinfarktsliknande symptom när man stressar? Och varför spelar det roll hur jag upplever min stress? Kan jag bli "vän" med stressen? Och vad menas egentligen med det?

Video: How to make stress your friend

torsdag 10 april 2014

Hej stress! Du har inte lika stor makt över mig längre

Stress har som störst kraft när man är 
omedveten och agerar på sina stressade 
och sårade känslor.
Du som följer den här bloggen vet att jag brukar skriva att det inte är stressen som är farlig. Det är bristen på återhämtning som gör stress farlig. Återhämtning kan vara att vila. Men om man har ett negativt beteende mönster kommer man troligen att hamna i samma stress igen. Hur gör man för att lära sig mer om sin stress så att man minskar risken för att hamna där igen?

Vad som stressar mig är värdefull information
Jag kan inte eliminera stress från mitt liv. Det är troligen inte ens önskvärt. Stress har en funktion. Men jag kan öva upp min förmåga att bemöta stress som jag lider av. Det handlar om hur jag bemöter situationer, känslor och tankar som skapar stress och hur jag agerar när jag är stressad. Men minst lika viktigt är hur/att jag öppnar mig själv för att lära mig något om mig själv och min stress. Vad som stressar mig avslöjar nämligen en hel del om hur jag fungerar. Vilka rädslor jag har, vilken prestationsångest jag har och gamla invanda (men inte så önskvärda) beteenden som jag trillar tillbaka i. 


Det kan vara läskigt att betrakta sig själv. Våga se både sina bra och dåliga sidor. Våga erkänna för sig själv att man har ett beteende som man inte vill ha. Men det kan också vara enormt befriande...och grunden till förändring.

Att stänga av stress-autopiloten
Första steget är att överhuvudtaget bli medveten om när stressen slår till. Det är troligen så att de flesta av oss har en förmåga av att gå på autopilot. Vi märker helt enkelt inte att vi är stressade förrän det gått lite tid (lite för långt rentav?). Men hur kan man minska på stressen lite tidigare?
Min upplevelse är att stressen tenderar att minska i samma sekund som jag blir medveten om den. I samma sekund som jag börjar betrakta mig själv, mina stressade tankar, ytliga andetag och spända käkmuskler. Redan där tycker jag mig se en skiftning i upplevelse av stressen.


Många stressreducerande tekniker
fokuserar på hur det känns i kroppen,
i sinnet och i känslan.  Det är ett bra
sätt att träna upp medvetenheten.
Att kontrollera sina tankar och känslor, går det?
Jag tror inte på att försöka ta kontroll över sina tankar. Jag tror att det är så enkelt att det helt enkelt inte går. Ofta handlar teorin om kontrollerandet av tankar om att radera negativa tankar och känslor. Men de negativa känslorna är en lika naturlig del av känsloregistret som de positiva (hur skulle vi annars förstå att vi tänkte en positiv tanke?). Det viktiga är att bli medveten om hur ens inre dialog ser ut. Att komma i kontakt med sina tankar och känslor. Betrakta dem. Studera sig själv och lära sig ett nytt sätt att agera. Och lika viktigt, att sluta agera på sina sårade tankar och känslor. 

Jag tror på att addera medvetenhet istället för "kontroll" av tankar och känslor. 


Att föra en inre dialog för att minska stressen
Är man psykiskt sjuk om man pratar med sig själv? Det brukar ju sägas att de som är riktigt sjuka gärna pratar med sig själv. Faktum är att vi gör det allihopa, hela tiden. Det försiggår en ständig ström av tankar inom oss. En outsinlig sådan. Vi tänker ungefär 50 000 tankar om dagen. 85% av dessa tankar styrs inte av vår vilja eller medvetenhet. De liksom bara fladdrar förbi utan att vi är medvetna om dem. Men det kan bli ändring på det.

Om steg ett är att bli medveten så blir steg två att föra en dialog med sig själv om vad det är som stressar mig och varför. 

Att föra en dialog med sig själv:

Varför jag blir stressad just i den här situationen? Jag bara måste prestera, det får bara inte bli fel och jag vet inte om jag kommer fixa det. 
Aha, den berömda prestationsångesten är på besök igen? Ja, klarar jag verkligen den här uppgiften? 
Varför har jag prestationsångest?
Vad händer om jag inte lyckas få till en bra leverans? Då kanske jag inte får chansen på jobbet igen. 
Vad innebär en bra leverans? Jag vet inte riktigt, det kanske är därför jag känner mig pressad. Jag vet inte vad som är tillräckligt bra.
Kan det vara så att jag överpresterar för att vara säker på att det jag gör är tillräckligt bra? 
Ja, och när jag överpresterar tappar jag kontrollen över vad jag hinner göra. Det blir ofta många saker på kort tid. Det gör mig inte bara stressad utan också pressad, jag vet att jag på kort tid måste klämma ur mig en bra leverans.
Vem är jag om jag gör en dålig leverans? Dålig som person?
Nej, det är jag förstås inte. Men när jag är stressad känns det som om jag börjar tvivla på min förmåga och min kompetens. Jag blir irrationell i mitt tänkande. Börjar ta beslut baserat på mina stressande och oroliga tankar. 
Kommer jag att känna såhär 3 månader efter den "viktiga" leveransen? Kommer jag fundera över den här leveransen om 3 år? Om 10? Osv.

Ibland ter sig upplevelsen av livet väldigt snedvridet. Genom att medvetet ge sig själv perspektiv och tillåta sig att betrakta sina känslor kan stressen släppa. Och kanske hittar man till och med en ny väg...



måndag 7 april 2014

Kan mineral- och vitaminbrist orsaka utbrändhetsliknande symptom?


Stress förbrukar näring. Därför är näringsbrist
vanligt vid utmattning och utbrändhet.

När jag gick in i väggen för snart 13 år sedan hade jag inte särskilt stor kunskap om kopplingen mellan stress och näringsbrist. Men det kom att bli ett intresse som växte sig allt starkare när jag upptäckte att mitt allmäntillstånd påverkades när jag förändrade min kost. 

Utbrändhet och näringsbrist hänger ihop
Om du lider av magnesiumbrist är det inte ovanligt att du har symptom som påminner om utbrändhet. En förklaring är att stress gör att kroppen förbrukar mer magnesium (läs inte bara magnesium, även andra näringsämnen) än normalt. En dålig kost kräver även den mer magnesium för att bryta ner matens beståndsdelar. Kvar lämnas ett underskott och det i sig triggar besvärliga symptom (läs gärna denna artikel av Annika Dahlqvist). 

Näringstät mat och tillskott minimerar risken
för näringsbrist. Men ibland måste
man hjälpa kroppen på traven
med en detox.

Symptom vid brist ofta samma som vid utmattning
Jodbrist kan påverka sköldkörtelns funktion, vilket i sin tur kan ge symptom som påminner om utbrändhet (vid hypotyreos, dvs underaktiv sköldkörtel). Det kan vara klokt att kolla upp sköldkörtelns värden när man söker hjälp för utbrändhet och utmattning. Det gör man enkelt genom blodprov.
Även B12-brist kan även det ge utbrändhetsliknande symptom. Liksom järnbrist och D-vitaminbrist.

Det är troligen inte en slump att de vitaminer och mineraler jag har räknat upp ovan har liknande symptom vid brist. Vi förbrukar mer näring när våra kroppar går på högvarv (dvs när vi stressar). Därför upplever sig många bli piggare, ha mindre värk, oro, sömnsvårigheter etc. när de börjar äta tillskott och en bättre kost.

Näring - här i form av färskpressad
rödbetsjuice.
Får jag i mig tillräckligt med...?
  • Mineraler
  • Vitaminer
  • Antioxidanter
  • Essentiella fettsyror
  • Vatten

Att stressa ner kan hjälpa kroppens näringsupptag
När man lever med höga nivåer av stresshormoner går kroppen på högvarv. Blodet förflyttar sig från magen ut till musklerna för att kroppen ska vara redo för att fly eller skydda sig. Det är en anledning till att magen kan börja strula när man stressar. Funktioner som matsmältning och eliminering påverkas. Många upplever magproblem som uppblåsthet, sur mage/katarr och förstoppning när de stressat för mycket.

Stress i sig är inte farligt. Det är avsaknaden av vila som gör stressen tärande. Att aktivt jobba med avslappning (dvs inte bara vänta till det finns tid över) är ett sätt att hjälpa kroppen att minska nivån av stresshormoner. Det i sig kan leda till flera positiva kedjereaktioner såsom bättre näringsupptag och allmäntillstånd.

söndag 6 april 2014

Vad är grejen med tillskott som korngräs, chlorella, fettsyror, vitaminer och mineraler?

Korngrässhot, varför då? Vad är egentligen
grejen med tillskott? Räcker det inte med mat?
Jag skriver ofta om olika livsmedel som kan vara bra att se till att få i sig om man är trött, utbränd eller läker från obalanser/sjukdomstillstånd. Hur kan det komma sig att jag lägger upp artiklar om vetegräs, chlorella, korngräs, essentiella fettsyror och andra tillskott? Räcker det inte med att äta bra? Ja, svaret är mycket enkelt: näring.

Varför näring är en viktig del av läkningsprocessen
Kroppen kan inte fungera optimalt om vi inte får i oss tillräckligt med näring. För om vi inte får i oss de byggstenar som kroppen behöver för att fungera, hur ska vi då kunna hålla oss friska? Hur ska hormoner kunna produceras? Hur ska vårt blod, våra vävnader och vår avgiftningsprocess kunna fungera?

Jag önskar att det hade räckt med att bara äta bra mat. Problemet är att maten vi äter ofta innehåller för lite näring, exempelvis mineraler. Konstgödslade jordar ger inte samma mineralrikedom i skördarna. 

Kommer sjukvården att tillämpa näringslära i framtiden?
Faktum är att jag övertygad att näringslära om 10, 20 eller 30 år (läs när det är moget) även inom sjukvården kommer att vara en självklarhet för behandling och läkning. Men redan idag erkänner faktiskt sjukvården att brister på vitaminer och mineraler kan orsaka vissa symptom. Men man tillämpar paradoxalt nog sällan näringslära, med undantag där man i vissa fall kan få behandling av exempelvis B12- och järnbrist. I övrigt jobbar man efter teorin att näringen vi får i oss sällan har med vår hälsa att göra (såvida vi håller en normal vikt). Det blir ofta ett kemiskt preparat som enda lösning på ett hälsoproblem.

Kloka ord från den tvåfaldiga Nobelpristagaren
Dr. Linus Pauling, som dessutom själv
utförde intressant forskning på
C-vitamin. 

I framtiden kommer den micrade och överkokta maten i halvfabrikat bytas ut mot näringsrika livsmedel tillskott i våra sjukhus. I framtidens medicin kommer näringslära att vara självklar. 

What the cell is going on?
Lyssna gärna in nedanstående föreläsning om vikten av att ge cellerna den näring som de behöver för att fungera optimalt. Dr. Gary Tunsky menar att läkning sker på cellnivå. Han menar också att om vi optimerar näringsupptaget och tillsätter rätt näring har kroppen bättre förutsättningar för läkning.

lördag 5 april 2014

En giftfri deo som fungerar?

Bland det första jag gjorde när jag bestämde mig för att försöka läka min hypotyreos på egen hand var att rensa ut och minimera gifter. Både sådana man får i sig när man äter (tillsatser) men även andra potentiellt hormonstörande ämnen och gifter som man får i sig via plastförpackningar, plastvattenkokare, schampo, balsam, hudlotion, tandkräm, deo etc.

Varför ekologisk deodorant?
Deodorant är lite av en livsnödvändighet. Man vill inte gå runt och stinka svett. Men tittar man på innehållsförteckningen till en vanlig deo hittar man många ämnen som man inte har en aning om vad de är eller hur de kommer att påverka ens kropp. Kommer hormoner (som sköldkörtelhormon exempelvis) att påverkas? Kommer aluminiumet i deon att påverka lymfsystemet? Brösten (som ju faktiskt ligger väldigt nära armhålan)?

För varje liten justering, som att byta deo, minskar belastningen på kroppen. Mindre belastning innebär bättre möjlighet för läkning och balans.

Deodorant eller...sesamolja?



Jag har testat tre olika ekologiska deodoranter. Organic birch från Urtekram, Deo Crystal (även den från Urtekram) samt Tea tree från Dr Organic. Sedan har jag även testat ekologisk, mognad sesamolja (längst till höger i bilden ovan). Detta då sesamolja är bakteriedödande och vårdande.

Dr. Organic Tea Tree ekologisk deo med effekt
Den utan tvekan bästa ekologiska deodoranten jag testat är Dr Organic Tea tree. Den luktar ganska starkt innan den torkar in men den håller lika bra som en vanlig deo. Troligtvis då tea tree är bakteriedödande (svettlukt kommer från de bakterier som bildas på huden). 

Dr. Organic...
Luktar väldigt mycket Tea Tree, men har
mycket bra effekt genom hela dagen
Sesamolja istället för deo?
Men hur gick det för sesamoljan då? Ja, ärligt talat väljer jag mognad sesamolja över båda Urtekrams deodoranter. Den håller enligt min upplevelse helt klart lika bra och dessutom är den vårdande på ett sätt som deodoranter sällan är.

Tips från er läsare...
"C/O GERD Eco Deo fungerar bra (Svenskt ekologiskt tillverkas i Jokkmokk) så även Forever Livings Aloe Ever-Shield deo stick!" Tack till Anki för ditt tips i en kommentar idag.

Tack även till Eva som skriver "c/o Gerd gör bra, giftfri, ekologisk deo som funkar! (kokosfett och bikarbonat har jag när jag inte ska göra nåt ansträngande)

Har du tips på en ekologisk deo som verkligen funkar? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online