lördag 25 september 2010

Att hitta balans i en stressig och aktiv vardag

Lördag morgon. Vaknade tidigt trots att jag inte haft sovmorgon på ett par veckor. Har jobbat, rest och varit igång. Det är så livet är ibland, hektiskt. När blir det egentligen farligt att stressa? Är press farligare än stress? Varför är det egentligen så viktigt att veta skillnaden mellan stress och press?

Lyssna till ditt tålamod - en tydlig signal om dina stressnivåer!
Häromdagen fick jag en tydlig signal från min kropp att mina nivåer av stresshormonerna kortisol och adrenalin låg i taket. Jag kom på mig själv med att irritera mig på att personen jag talade med i telefonen talade för sakta och inte svarade direkt på mina frågor. Likaså hade två personer mage att gå sida vid sida i ett långsamt tempo på perrongen. I kassan på ICA hade jag förärats med en omständig kund före mig.

Kanske känner du igen dig? Den där frustrationen som sprider sig i kroppen. Pulsen, blodtrycket och temperaturen går upp och människor omkring en blir till klossar och trösklar i ens väg. Bilister som kör sakta eller folk som har mage att ta ut pengar två gånger i uttagsautomaten. Fastän du egentligen inte har bråttom har kroppen bestämt sig för att du har det. Du skyndar på...utan att egentligen ha reflekterat över till vad det är du är påväg.

När du befinner dig i "stresstadiet" har du förlorat både empati, tålamod och förmågan att leva här och nu. Du har förlorat kontakten med ditt inre och lever i omedvetenhet.

Att försöka radera all stress från sitt liv riskerar att addera mer stress
Det finns två viktiga nyansskillnader i vår stress i vardagen. Stress påverkas av många olika faktorer. Jag ser det som att stress innefattar alla rädslor vi har, all oro, ångest och frustration. Jag anser att stress inte är något vi ska försöka radera från våra liv. Anledningen är att det är omöjligt. Att försöka radera all stress från sitt liv är som att försöka radera alla negativa känslor (rädslor, all oro etc). Det slutar bara med att vi blir rädda när vi inser att vi blivit stressade och att det i sin tur adderar mer stress i våra liv.

Press - en komponent som kan driva oss in i väggen
Jag anser att det är viktigt att plocka ut en komponent ur stressen, nämligen press. Detta eftersom vi kan lära oss mycket om oss själva om vi kan hitta pressen i våra liv. Om stress är att ha mycket att göra inom en kort tid så är press att veta att man måste leverera riktigt bra på samma korta tid.

Hög press är kopplat till din självkänsla
Som jag ser det är press kopplat direkt till självkänslan. Ju sämre självkänsla, desto högre pressnivå i livet. Prestationsångest är en klockren känsla av press. Det kan innefatta allt från deadlinen på jobbet till din roll som partner, förälder, vän. Det som är viktigt i livet blir snedvridet.

Ett bra tecken på att man utsätter sig själv för hög press (och därmed stress) är att man inte känner till när man gjort tillräckligt. Det slutar ofta med att man överarbetar det mesta. Allt från festinbjudan till projektet på jobbet...om allt blir perfekt kan ju ingen säga att man inte gjort tillräckligt ifrån sig.

Vänd ditt fokus inåt istället för utåt - koppla på medvetenheten!
Ett första steg mot balans tror jag är att komma i kontakt med sitt inre. Det är lätt att glömma bort att vi i vår värld söker efter lycka, tillfredsställelse och bekräftelse i det och dem som finns utanför oss. En omöjlig ekvation. Utan kontakt med vårt inre kommer vi att famla i omedvetenhet och blindo.

Medvetenheten är vår pilot i livet
Det handlar först om att vänja sin västerländska hjärna om att allt som är bra för oss inte måste vara komplicerat. Jag kan själv påverka mitt liv i rätt riktning, i små eller stora steg.
Det handlar om något så enkelt (och svårt!) som att i de mest vardagliga och enkla (eller svåra) situationer lyssna till vad som försigår där inuti och bli medveten om när det där stress- och pressmonstret härjar fritt. När jag är medveten kan jag för första gången välja det som fungerar bättre för mig.


Medvetenheten är vår pilot i livet, utan den far vi omkring som en flipperspelskula. Det blir slumpen eller vår omgivning som väljer vilket håll vi ska gå åt eller hur vi ska må. Enda sättet att få kontroll över stress och press i livet är att komma i kontakt med sitt inre. Att lära sig förstå vad det är som händer inuti för att ge sig själv möjligheten att välja en annan väg. Den goda nyheten är att det inte krävs varesig några piller eller dyra konsultationstimmar för att bli mer medveten. Du äger kraften inuti dig!

Kärlek till alla!


söndag 12 september 2010

Att förlåta är att öppna upp för inre frid

Det kan vara enormt svårt. Ibland kan bara tanken på att förlåta göra en riktigt frustrerad eller rent av arg. Men faktum är att förlåtelse är den enskilt viktigaste processen för att finna harmoni och inre ro.
Att förlåta är att den högsta formen av kärlek. Inte att förglömma att vi ofta glömmer bort att förlåta oss själva...

To forgive is to set a prisoner free and discover that the prisoner was you” Lewis B. Smedes



You will know that forgiveness has begun when you recall those who hurt you and feel the power to wish them well

Stressa ner!

Varje stund är ny.
Om jag är medveten i nuet är varje ögonblick en upplevelse.
Livet är här och nu.

Att bli av med oro genom att lära sig lyssna inåt

Oro är en belastning som drabbar oss alla ibland. Det är lätt hänt att låta tankarna oroligt vandra mellan det som hänt och det som eventuellt (!) ska hända. Men hur bli man fri från oron? Kan man bli av med oro en gång för alla? Finns det verktyg för hur man hanterar sin oro?

Oro plågar oss och får oss att förlora glädje och energi
Vi har alla förmågan att förlora oss själva i ett ältande och ett oroande, något som utan tvekan skär ner på vår energinivå och vårt allmäntillstånd. Att oroa sig är en stress för både kropp och själ. Oron påverkar oss på cellnivå och hela vägen ut i hur vi lever våra liv.

Oro är en begränsning. En rädsla som begränslar vår glädje i livet.

Lär dig förstå var din oro kommer ifrån
Oro är ett symptom, en signal för något. Det är lätt hänt att blanda ihop orsaken till oron som något som kommer utifrån och drabbar en. Vi vill gärna hitta en yttre förklaring till varför vi oroar oss. Det är sambons fel, eller jobbets eller vännens. Ja det finns kanske många logiska orsaker. Men faktum är oro sällan är logisk. Dessutom är det bara vi som kan tillåta den att existera (eller inte existera) i oss. Ingen annan än vi har kontakt med vårt eget inre.

Ibland finns det dessutom ingen direkt förklaring till varför vi oroar oss. Oron bara finns där som en molande olustkänsla som konsumerar all energi och får oss att bli trötta och nedstämda.

Att bli av med sin oro handlar om att koppla på medvetenheten
Oavsett om jag vet vad som orsakat min oro eller ej är det dags att stanna upp för en stund.
Oro kan bara leva och frodas i omedvetenhet, dvs när allt vårt fokus är riktat utåt och vårt beteendemönster baseras på yttre omständigheter. När vi är helt omedvetna om vårt inre. När vi låter känslan av rädsla styra oss.
Man skulle också kunna se det som att de yttre omständigheterna påverkar våra känslorna som sedan styr hur vi agerar och lever - helt utan vår medvetenhet eller kontroll. Vi blir till en flipperspelskula vars riktning bestäms av helt slumpmässiga yttre omständigheter.

Ta kontrollen över din oro genom inre dialog

Som jag ser det är det bara genom att börja bli medveten om vad som triggar min oro (och vad som försigår där inuti) som jag kan få kontrollen över min oro. Visst kan det vara läskigt att inse att det faktiskt bara är jag som har ansvar att förändra hur jag mår.
Det är bara jag som kan påverka hur jag låter yttre omständigheter påverka mitt allmäntillstånd. Men det innebär också att jag har möjlighet att förändra allt det som inte är bra.

Nästa gång du oroar dig, ställ dig själv frågorna:

1. Är min oro befogad?
2. Vad är det värsta som kan hända?
3. Kan jag göra något åt detta och kan jag göra något åt det här just nu?

Ett bra sätt att lära sig förstå sig själv och sitt eget beteende är att skriva om det. Skaffa dig en dagbok och börja skriva av dig! (läs gärna tidigare inlägg "Skriv av dig!").

Relaterade länkar:

fredag 3 september 2010

Resultat av 30 dagars detox

Detox: dag 33

Det har nu gått 33 dagar sedan jag startade min detox. Jag hade egentligen tänkt lägga ner vid dag 30 men så kom jag fram till att jag inte ville sluta riktigt än. Jag mår så enormt bra. Det går inte att jämföra med innan jag drog igång detoxen.

Att detoxa är ett effektivt sätt att starta om både immunförsvar, energinivå och sin kontakt med sitt inre.

Vilket resultat har en månads detox gett?


  • Högre energinivå
    Jag känner mig enormt mycket piggare och behöver mindre sömn. På helgen vaknar jag i genomsnitt en timme tidigare än jag normalt sett gör när jag får sova ut.

  • Mage och matsmältning går som en klocka
    När jag startade min detox kände jag mig uppblåst och i det närmaste förstoppad.

    Matsmältningen är enormt viktig för allmäntillståndet. Om inte magen funkar mår man helt enkelt inte bra. Några tecken på matsmältningsproblem (som man ofta får när man stressar lite för mycket) är att man känner sig uppblåst, hård i magen, porig/irriterad hy, seg i både kropp och tanke. En detox är ett bra sätt att balansera upp matsmältningssystemet och ge kroppen en chans att återställa ph-balansen.

  • Fin hy
    Jag har en väldigt känslig hy som direkt avslöjar om jag stressat för mycket eller ätit olämplig mat. Jag får finnar och ser allmänt matt och konstig ut i hyn när mitt allmäntillstånd inte ligger på topp. Efter bara ett par veckors detox såg jag skillnad i hyn, till det bättre. Den ser enormt mycket friskare ut helt enkelt.

  • Inre balans/stressnivå
    Visst är det så att man har skitdagar fastän man detoxar. Det går inte att vaccinera sig mot livets dalar. Men det går att arbeta med sin inre balans så att inte de där dalgångarna blir riktigt så djupa. Man behöver givetvis inte detoxa för det, men en detox handlar om att välja sig själv och sin hälsa. Den känslan tycker jag i sig skapar en inre balans och styrka.

    Läkning är så mycket mer än bara en fysisk process.

  • Motivation/inspiration
    Med en högre energinivå följer motivation och inspiration till att följa sitt inre. En detox är inget mirakel, det är egentligen bara väldigt logiskt att det finns mer energi i kroppen om man tar hand om den. Jag upplever mig vara gladare och faktiskt mer social, hur märkligt det än låter.

  • Stärkt immunförsvar
    När jag drog igång min detox hade jag haft halsont i nästan 4 veckor (!). Jag hade en envis förkylning som vägrade släppa greppet. Den försvann efter ca 1 vecka.
  • Blodsockernivån balanserad
    När kolhydrats- och sockersuget inte längre har kontroll över kroppen åker inte blodsockret berg-och-dalbana.
  • Mat-intuition
    När sockersuget släppt och man har ätit näringsrik mat under några veckor börjar kroppen ändra sitt fokus. Man blir sugen på vad kroppen behöver. Det är en revolution!

För mig är detox så mycket mer än bara att rensa ut skit ur kroppen. Att detoxa är att välja sig själv. Att ta kontrollen från allt kemiskt skit som påverkar våra kroppar och faktiskt också våra liv!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online