Från utbrändhet till livslust: Att bli av med oro genom att lära sig lyssna inåt

söndag 12 september 2010

Att bli av med oro genom att lära sig lyssna inåt

Oro är en belastning som drabbar oss alla ibland. Det är lätt hänt att låta tankarna oroligt vandra mellan det som hänt och det som eventuellt (!) ska hända. Men hur bli man fri från oron? Kan man bli av med oro en gång för alla? Finns det verktyg för hur man hanterar sin oro?

Oro plågar oss och får oss att förlora glädje och energi
Vi har alla förmågan att förlora oss själva i ett ältande och ett oroande, något som utan tvekan skär ner på vår energinivå och vårt allmäntillstånd. Att oroa sig är en stress för både kropp och själ. Oron påverkar oss på cellnivå och hela vägen ut i hur vi lever våra liv.

Oro är en begränsning. En rädsla som begränslar vår glädje i livet.

Lär dig förstå var din oro kommer ifrån
Oro är ett symptom, en signal för något. Det är lätt hänt att blanda ihop orsaken till oron som något som kommer utifrån och drabbar en. Vi vill gärna hitta en yttre förklaring till varför vi oroar oss. Det är sambons fel, eller jobbets eller vännens. Ja det finns kanske många logiska orsaker. Men faktum är oro sällan är logisk. Dessutom är det bara vi som kan tillåta den att existera (eller inte existera) i oss. Ingen annan än vi har kontakt med vårt eget inre.

Ibland finns det dessutom ingen direkt förklaring till varför vi oroar oss. Oron bara finns där som en molande olustkänsla som konsumerar all energi och får oss att bli trötta och nedstämda.

Att bli av med sin oro handlar om att koppla på medvetenheten
Oavsett om jag vet vad som orsakat min oro eller ej är det dags att stanna upp för en stund.
Oro kan bara leva och frodas i omedvetenhet, dvs när allt vårt fokus är riktat utåt och vårt beteendemönster baseras på yttre omständigheter. När vi är helt omedvetna om vårt inre. När vi låter känslan av rädsla styra oss.
Man skulle också kunna se det som att de yttre omständigheterna påverkar våra känslorna som sedan styr hur vi agerar och lever - helt utan vår medvetenhet eller kontroll. Vi blir till en flipperspelskula vars riktning bestäms av helt slumpmässiga yttre omständigheter.

Ta kontrollen över din oro genom inre dialog

Som jag ser det är det bara genom att börja bli medveten om vad som triggar min oro (och vad som försigår där inuti) som jag kan få kontrollen över min oro. Visst kan det vara läskigt att inse att det faktiskt bara är jag som har ansvar att förändra hur jag mår.
Det är bara jag som kan påverka hur jag låter yttre omständigheter påverka mitt allmäntillstånd. Men det innebär också att jag har möjlighet att förändra allt det som inte är bra.

Nästa gång du oroar dig, ställ dig själv frågorna:

1. Är min oro befogad?
2. Vad är det värsta som kan hända?
3. Kan jag göra något åt detta och kan jag göra något åt det här just nu?

Ett bra sätt att lära sig förstå sig själv och sitt eget beteende är att skriva om det. Skaffa dig en dagbok och börja skriva av dig! (läs gärna tidigare inlägg "Skriv av dig!").

Relaterade länkar:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online