måndag 31 december 2012

Lagen om attraktion - nyårslöften eller nyårsönskningar?

Det är dags att se över sina nyårslöften för många av oss. Men istället för att klämma ur sig ett ångestframkallande prestationsinriktat måste (för det har vi väl nog av i livet?) tycker jag att nyårslöftet ska handla om något som är inspirerande, utvecklande men framförallt positivt. 

Ett nyårslöfte ska vara positivt, inte ett tråkigt måste
Under några år löd mitt nyårslöfte "gå ner i vikt" eller "springa en mil under 50 minuter". Visst kan det vara en trigger i sig att ha ett mål som går att mäta i kilo eller minuter men många gånger blir det inget annat än ett ouppfyllt måste.

Har du varit där i tanken kan du vara där i verkligheten
Att drömma är ett kreativt sätt att måla upp en tanke eller ett scenario av något som nödvändigtvis inte är "realistiskt" men som faktiskt kan inträffa. Har du vågat tänka tanken är chansen större att du kan ta dig dit i verkligheten. Good old idrottspsykologi. 

Varför inte lyfta blicken och måla upp en bild av hur du vill att det ska vara? Plocka fram en härlig upplevelse eller situation som du vill vara med om. Beskriv alltsammans för dig själv. Låt det flöda och rocka loss ordentligt. Var inte rädd att ta ut svängarna!

En viktig komponent med målsättningar och drömmar är inte bara att skissa upp en målbild utan även hur det kommer att kännas när du nått dit. Din upplevelse av att uppfylla drömmen. 

Viktigt: Skriv ner ditt nyårslöfte/önskan/mål
Skriv ner så mycket detaljer som möjligt kring din önskan/mål. Både hur situationen/målet ser ut rent praktiskt men även hur dina känslor och din upplevelse av situationen ser ut.

"When I let go of what I am,
I become what I might be" - Lao Tzu


Relaterade artiklar

söndag 30 december 2012

"En rädd hjärna kan tränas upp" - artikel i SvD om meditation, stress och ledarskap

I gårdagens SvD Näringsliv skriver Ylva Edenhall om forskning som visar att näringslivet har mycket att vinna på att chefer och ledare äger kunskap om hur människans hjärna fungerar vid stress. Förutom en ökad risk för ohälsa påverkar stress organisationen i ett övergripande perspektiv. Stressade och rädda medarbetare tar sämre beslut och minskar produktiviteten i längden. 



Forskning på medvetenhet och meditation - skapar bättre medarbetare?
I artikeln beskriver man "uppmärksamhetsträning", eller medvetenhet/mindfulness som det brukar kallas. Även meditationens påverkan på hjärnan har studerats. En magnetkamera visar att människor som mediterar ökar aktiviteten i pannloben, speciellt i området för fokus, lugn och harmoni. Eftersom hjärnan står för hela 25% av kroppens energiförbrukning, trots att den bara väger ca 1,5 kg, krävs det inte en Einstein att förstå att en lugn och harmonisk person kommer att orka vara alert längre samtidigt som hen mår bättre.



Det bolag som vågar ligga före forskningsrapporter har allt att vinna...
Det är egentligen fullständigt logiskt att rädda och stressade medarbetare inte kan skapa ett bolag som är både drivet och stabilt. Men i vårt västerländska samhälle, näringslivet inte minst, måste vi ofta ha forskningsbaserad kunskap som "bevis" för att våga tro på att något fungerar. Ofta vågar vi inte ens prova innan vi vet att det vetenskapligt kan "bevisas". Det som inte kan beskrivas i en vetenskaplig forskningsrapport är inget värt att veta...eller?
Vetenskapen är vår religion. Problemet är att vetenskapen inte är tillräckligt utvecklad för att beskriva människan annat än i fysiska reaktioner. Men forskning av det här slaget välkomnas då den i slutänden kan skapa ett friskare, gladare och mer kompetent folk.


Det bolag som vågar ligga i framkant inom ett område som egentligen handlar om "mjukvara", dvs känsla och sunt förnuft, har därmed allt att vinna på att studera sitt ledarskap i koppling till sina anställdas prestationer.



Förutsättningar för att locka fram människans potential
Alla människor bär på potential som vi många gånger inte ens känner till. Så, vad är det som gör att vi blir riktigt duktiga på något? Vad är det som gör att vissa företag har en personal som ständigt förbättrar sina förmågor och därmed produkten och organisationen?

Den ledare som förstår vad det är som stressar, skapar rädsla, lugn och kreativitet är troligtvis den som har en personal som inte bara trivs utan även presterar bättre. Det krävs mer av en ledares förmågor vad gäller personkännedom och personlig utveckling hos den enskilde anställde. 

Den gamla "management by fear"-ledaren har väldigt lite att hämta vad gäller produktivitet, hälsa och arbetsglädje hos sin personal. Något som i längden visar sig i siffror. 

En rädd hjärna kan tränas upp
Läs hela artikeln här  (tyvärr har inte SvD publicerat artikeln på nätet själva).

Alla foton i detta inlägg kommer från artikeln i SvD.

lördag 29 december 2012

TV4 Nyhetsmorgon om Raw food (levande föda)

Raw food, eller levande föda som det även kallas, bibehåller näringen i maten då den inte tillagas över 40 grader. Om några dagar (1/1 2013) startar jag min årliga detox där Raw food är en viktig komponent för både avgiftning och läkning. Jag äter inte bara raw food då ett kallt och blåsigt klimat inte lämpar sig rakt av för det. 

Idag besökte Erica Palmcratz Aziz TV4 Nyhetsmorgon med inspirerande Raw food-matlagning. 

  Dags%20att%20smaka%20p%C3%A5%20lasange%20av%20rawfood




Förberedelse för 30 dagars detox


Nu är det inte många dagar kvar till detox. Många av er som följer bloggen är intresserade av detox, eller utrensning/avgiftning. Varje januari, efter julhelger och mitt i vintertröttheten, detoxar jag i 30 dagar. 

30 dagars detox, vad innebär det?
Att detoxa innebär att skapa förutsättningar för kroppen att göra sig av med slaggprodukter och gifter samtidigt som man ger kroppen vila och därmed förutsättningar för läkning. Detox handlar om att dra ner på gifter samtidigt som man tillför livsmedel med högt näringsinnehåll men som samtidigt är lätta för kroppen att "processa". Det ger kroppen möjlighet att "starta om systemet", dvs göra sig av med de slaggprodukter som bromsar upp systemet.


Det här kommer jag att undvika under min detox

  • Kaffe/svart te
  • Socker (kakor, läsk, godis)
  • Vetemjöl/gluten (pasta, bröd etc)
  • Kött (rött kött och griskött)
  • Alkohol
  • Tobak
  • Huvudvärkstabletter och läkemedel som inte är direkt nödvändiga.

Men vad äter man då? Är det äcklig och tråkig mat som gäller?
Under 30 dagar kan du följa min detox här på bloggen från den 1 januari 2013.
Jag delar med mig av recept, tips och reflektioner...en detox är nämligen inte bara fysisk. Att detoxa är minst lika själslig/andlig som kroppslig.

God fortsättning och ett gott nytt år önskar jag dig kära läsare!

måndag 17 december 2012

Att välja bort julstressen



En av de mest stressiga perioderna på året (för många) är snart här. Istället för att lyssna till sina egna stressade tankar kan man påminna sig själv om hur man hittar det lugn som faktiskt bor där inom oss alla. Även när vi har (vad vi anser vara) fullt upp.

Föreläsningar som stressar ner
Om du vill ha något att lyssna på medan du julpysslar och som samtidigt påminner dig om nuet och lugnet som faktiskt finns trots att det inte verkar så. Då har du ett par föreläsningar nedan.

Google talk: Mindfulness meditation
Att stanna upp och medvetet betrakta och uppleva nuet kan få den mest julstressade människan att komma ner i varv. När vi löper amok med våra stressade tankar blir vi ofta irrationella. Vi agerar på hur det känns inom oss snarare än hur situationen, rent objektivt, ser ut.
Längd på föreläsningen: 1 tim 12 min


Google talk: Change your mind, change your brain
Vad är kvalitet i livet och vad är det som gör att vi upplever att livet har mening? Hur påverkar meditation vår hjärna?
Längd på föreläsningen: 59 minuter



Har du några bra föreläsningar eller radioprogram som gör att man stannar till och påminner sig själv om vad som (egentligen) är viktigt? Dela gärna med dig!

lördag 15 december 2012

Resan du gjort

Något att påminna sig om ibland.

fredag 14 december 2012

Boosta immunförsvaret med "oil pulling"?

Det finns en gammal Ayurvedisk metod för att dra ut gifter ur lymfsystemet genom att gurgla med olja (kokosnötsolja eller sesamolja). Det säg sägs vara bra som tillägg till exempelvis en detox.

Jag har själv bara testat "oil pulling" i samband med afte (dvs de små vita blåsorna som ibland dyker upp i munnen vid förkylningar etc) och det har funkat utmärkt.

Gör såhär:
Gurgla munnen med 1 msk kokosnöts eller sesamolja i 5-10 minuter. Viktigt är att inte svälja något av oljan då den sägs dra ur gifter ur lymfsystemet. Spotta ut. Gör om samma procedur en gång om dagen.

Video om "Oil pulling":


torsdag 13 december 2012

Använd sesamoljans läkande effekter



Sesamolja är en toppenprodukt att ha hemma. Jag använder sesamolja för flertalet olika åkommor när de dyker upp.

5 tips till självläkning:



  • Blåsor i munnen
    Det här är (enligt mig) den bästa lösningen mot de små vita blåsorna (afte, som de kallas) som ibland dyker upp i samband med förkylningar.
    Gurgla med 1 msk olja i 5-10 minuter. Spotta ut (obs svälj inte oljan då den även har egenskaper som drar ur gifter bla ur lymfan. Inget man vill svälja ner i magen).
  • Torra näsborrar
    På vintern lider många av torra näsborrar och kliande näsa med näsblod som följd. Smörj in näsborrarna med sesamolja några gånger om dagen (så ofta du känner att du behöver).
  • Förstoppning
    Massera magen med rikligt med sesamolja innan du går och lägger dig på kvällen. För bästa effekt kan du även ta en matsked olivolja samt dricka några koppar varmt vatten under dagen. Läs gärna mer om "ama" (dvs gifter och slaggprodukter i kroppen) samt om den stärkande och utrensande kur som kan hjälpa magen på traven.
  • Spruckna hälar och torra fläckar
    Eller "nikotinhälar" som man skulle kunna kalla det. Smörj in fötterna på kvällen och låt kroppen suga upp oljan. Huden är kroppens största organ och suger upp den olja den behöver.
  • Värkande muskler
    Värm upp lite sesamolja i varmvatten och massera in i kroppen. Det är både bra för huden och muskulaturen för den som har problem med spända muskler.

Jag klistrar även in en text från Veda Lilas nyhetsbrev om sesamoljans läkande effekter.

Sesamoljan är antibakteriell och har mängder med läkande egenskaper
"Sesamolja har använts under tusentals år för dess läkande effekter. Enligt Vedas är sesamolja utmärkt för människor. Den är naturligt antibakteriell mot vanliga hudpatogener, till exempel stafylokocker och streptokocker samt mot vanlig hudsvamp, till exempel fotsvamp. Den är även naturligt antiviral och naturligt antiinflammatorisk.

Den har använts i stor utsträckning i Indien för dess läkande effekter, vilket omfattar experiment som visade att oljan kunde användas till att lösa upp blockeringar i artärerna.
Vid mer nyliga experiment som utförts av Ayurvediska läkare i Holland har oljan använts till behandling av flertalet kroniska sjukdomar, till exempel hepatit, diabetes och migrän.

Vid provrörsundersökningar har sesamolja hämmat tillväxten av malingt melanom (hudcancer). (PROSTAGLANDIN LEUKATRINES and ESSENTIAL FATTY ACIDS 46: 145-150, 1992.)

Vid andra provrörsundersökningar har sesamolja hämmat reproduktionen av mänskliga grovtarmscancerceller. (ANTI CANCER RESEARCH 11: 209-216, 1992.)
"

Källa http://www.vedalila.se. Läs hela artikeln här

    This too shall pass

    När livet är en snöstorm i ansiktet. När det gör ont och man inte vet riktigt varför. När man är förvirrad, trött och inte vet hur man ska ta sig vidare...då kan det vara bra att påminna sig själv om att allt ständigt förändras. This too shall pass.

    tisdag 11 december 2012

    Medvetenhet, öppenhet och mod skapar utveckling


    Idag vill jag påminna mig själv om att det är jag själv som styr min egen utveckling, förändring och upplevelse. Det är jag, bara jag, som äger störst potential i att påverka mitt liv i en mer positiv riktning. Det vilar en enorm möjlighet i att inse detta faktum. 

    Den utveckling jag gör baseras på min förmåga att vara öppen för att se situationer, upplevelser, tankar och känslor på nya sätt. 

    Medvetenhet, öppenhet och mod gör utveckling möjlig.

    3 komponenter för utveckling och förändring:




    Medvetenhet
    Medveten innebär att vara medveten om det som försigår inuti och runtomkring. Att lägga märke till sina tankar, känslor och upplevelser innebär att koppla bort "autopiloten". Duvet den där funktionen som låter känslor styra beslut och agerande. Något som oftast skapar onödigt lidande.

    Öppenhet
    Att betrakta sig själv och sin omgivning utan fördömande är en utvecklande process. Att helt enkelt ta bort det där "filtret" som vi bär omkring på och som gör att vi har förutfattade meningar om oss själva, andra och det som vi är med om. Att vara öppen innebär att försöka koppla bort känslorna för en stund och se det som finns inuti och utanför en själv helt objektivt. 

    Mod
    "Visst gör det ont när knoppar brister" skrev en känd, svensk poet. Ja, visst är det läskigt att förändras. Läskigt är det också att inse att ens egna beteende många gånger ligger till grund för att man mår dåligt eller har dåliga relationer. Det kräver mod att våga se och betrakta sig själv och sin omgivning med medvetenhet och öppenhet.

    Hur mediterar man?

    Du som följer bloggen vet att jag ofta förespråkar meditation som ett verktyg för att läka ett stressat sinne och kropp. Men hur gör man då?

    Låt meditationen vara utan prestation och förväntningar
    Det finns mängder med sätt att meditera på. Du utvecklar din egen teknik. Det jag upplever som viktigt är att inte ha några förväntningar på meditationen, att låta den vara utan prestation och begränsande förväntningar. Låt den vara sin egen.

    Här är ett par "instruktioner" om hur man mediterar:
    Video: "How to meditate"


    måndag 10 december 2012

    Att utvecklas och förändras kräver mod

    Att utvecklas och förändras kräver mod. Extra mycket mod krävs det att våga se och lära av andra människor...till och med av dem jag verkligen inte vill se och lära av.

    Något jag vill påminna mig själv om idag och alla dagar. 


    söndag 9 december 2012

    Till dig (och mig) med spänningshuvudvärk och migrän


    Man brukar säga att choklad och vin är triggern för många och det kan säkert stämma, men det är inte orsaken till att migrän/huvudvärk uppstår. Så varför får man migrän/spänningshuvudvärk och hur gör man för att förebygga?

    Sinnet hänger ihop med min huvudvärk/migrän
    Min bild av migrän hänger ihop med sinnet. Vi får i oss stora mängder intryck om dagarna. Dagen kantas av olika intryckskanaler som datorer, TV, radio, tidningar, kontorslandskap, ljud och människor i omgivningen och kanske avslutar man dagen med att kolla av Facebook eller spela Wordfeud på sin telefon. Sinnet får få tillfällen till vila och lugn.

    Stäng av intrycken och låt sinnet vila
    Jag vill idag påminna mig själv om att migrän/huvudvärk ofta kommer av ett sinne som tagit emot alltför många intryck. Genom att stänga dra ner på antalet intryckskällor kan sinnet vila. Stäng av TV:n, radion och låt telefonen ligga på sin plats innan jag somnar.

    Hur gör jag för att hjälpa sinnet vila?
    Meditation eller pranayama är ett utmärkt sätt att låta sinnet vila och återhämta sig. Detta skapar också en positiv kedjereaktion till läkning. Kroppen är nämligen inställd på att läka sig själv men stress blir ofta det som ställer sig ivägen för läkningsprocessen (kroppen tror att det finns viktigare saker att hantera i ett stresstillstånd). Detta gäller alla typer av åkommor. Kan vi gå in i ett avslappnat tillstånd sköter kroppen en stor del av läkningen själv.

    Medveten andning/pranayama:



    Ta hand om muskler och kroppens funktioner
    För de allra flesta börjar ett migränanfall med att det ”kryper” i nacken, axlar, käkar eller rygg. Musklerna är spända, värker och känns allmänt onda. Det blir svårt att tänka och intrycken tycks inte få plats i huvet (det är här sinnet kommer in). Musklerna är viktiga komponenter när det gäller värk som migrän. Att kontinuerligt sköta om sina muskler med självmassage, träning, ligga på spikmatta, yoga, avslappning osv är mycket effektivt.

    Magen och huvudet hänger ihop – rensa ut dina slaggprodukter!
    Enligt Ayurveda hänger ofta huvudvärk ihop med ansamlade gifter i kroppen (sk ama). Magen och huvudet hänger ihop. Se till att du har en väl fungerande mage och matsmältning. Om du inte får gå på toa en gång om dagen anses man vara förstoppad. De slaggprodukter och gifter som kroppen inte kan göra sig av med stannar kvar och stör många olika processer i kroppen.

    Gluten och värk hänger många gånger ihop
    Är man minsta lilla känslig för gluten kan även detta ställa till med värk av olika slag. Gluten är dessutom precis vad det låter som: glue (på engelska: lim). Det lägger sig som en hinna i tarmkanalen och gör att kroppen inte kan tillgodose sig den näring som vi får i oss. Det i sin tur gör oss trötta och hängiga.



    Tips till utrensning:
    1.       Starta dagen med att dricka en kopp varmt vatten. Koka vattnet, häll sedan i lite kallvatten (så att det blir max 40 grader). Tillsätt lite färskpressad citron samt en tsk honung. Vänta 10 minuter innan du äter frukost.
    Drick varmt vatten genom dagen.
    2.       Gör en utrensade kur (läs mer här) ca 10 minuter innan du äter lunch och middag.
    3.       Linfrön, physillumfrö, physillumfröskal etc boostar magen- och tarmfunktionen.
    4.       Sänk stressnivån. Tänk på att sinnet och kroppen hänger ihop. Om ditt sinne är stressat har också din kropp förhöjd stressnivå. Meditation, långa promenader, djupandning, yoga, avslappning, varma bad etc lugnar kroppen och sinnet.
    5.       Syresätt kroppen: djupandning (som pranayama) och yoga rensar kroppen! Träning är också bra. Men om du har problem med migrän, träna inte för intensiv träning.
    6.       Under vinterhalvåret: drick och ät varm mat.
    7.       Minska på kaffet. Nej, kaffe gör en inte piggare. Ja, möjligtvis för stunden men inte i längden.
    8.       Dra ner på gluten (som många gånger förvärrar eller orsakar värk) och socker.

    onsdag 5 december 2012

    Adventslucka 5: Gör ditt eget detoxte


    Detoxte - avgiftningskur mot lagrade slaggprodukter och gifter


    Jag prenumererar på ett nyhetsbrev från Veda Lila. Där fick jag nyligen ett tips om hur man kan göra sitt eget detoxte:

    "Det här är en kraftfull avgiftningskur. Effekten ligger inte i hur mycket hett vatten du dricker, utan hur ofta. Du kan ta några små klunkar så ofta som 2–3 ggr per timme under dagen. Drick det så varmt du kan. Detta stärker kroppens förbränningseld (agni), vilket är grunden för alla former av avgiftning.
    Agni ("matsmältningselden") kan då förbränna de slaggämnen som ligger deponerade i kroppens vävnader."

    Recept:
    Koka 8 dl vatten 15 min med 1/2–1 tsk mald ingefära och 1 tsk mald kummin, häll i termos och drick under dagen, några klunkar då och då i ca 3 veckor.

    tisdag 4 december 2012

    Adventslucka 4: Video om Ayurveda

    Igår skrev jag en artikel om Ayurveda. Delar med mig av en film för den som vill veta mer om Ayurveda och som jag tycker är sevärd. 




    Relaterade artiklar:

    måndag 3 december 2012

    Ayurveda för bättre hälsa

    En viktig komponent för min läkning från utbrändheten för många år sedan var Ayurveda. Sedan jag av en slump läste en artikel i en tidning för 12 år sedan har jag använt Ayurveda som ett verktyg i livet. När jag har känt mig trött, obalanserad eller haft lågt immunförsvar har Ayurvedan varit en ledstång att ta hjälp av.

    Lär dig förstå hur tankar, känslor och kropp hänger ihop
    Ayurveda är ett medicinskt system (från Indien) med holistisk synsätt, dvs människan är både en fysisk och en ickefysisk varelse. Våra känslor, tankar och upplevelser är en del av hur vi mår i våra kroppar och tvärtom. Men även årstiderna är en förändring som, inte helt ologiskt, påverkar våra kroppar. Yoga är en "gren" av det Ayurvediska medicinska systemet.

    Hur kan man använda Ayurveda för att må bättre?
    Man kommer långt med att lära sig Ayurvedans grundprinciper och hur de kan appliceras i tillvaron. Hur och vad jag äter, upplever, tänker, gör, agerar på ligger till grunden för mitt allmäntillstånd. Alla människor anses vara unika och det som är bra för mig är inte nödvändigtvis bra för dig. Min upplevelse är att Ayurveda går mer på roten till problemet än problemet självt. 

    Att behandla en orsak och inte ett symptom
    Enligt Ayurvedan finns det olika sjukdomstillstånd, till skillnad från den västerländska sjukvården där man antingen är frisk eller sjuk. Tanken med Ayurveda är att identifiera en obalans långt innan den nått ett sjukdomstillstånd. Det finns alltid en orsak till en obalans eller ett symptom och denna orsak är det som kommer att göra det möjligt för mig att läka. Man behandlar alltså inte ett magont med en värktablett utan ser över varifrån magontet kommer. Dvs hur ser kost, leverne, tankar, känslor etc ut?

    Grunderna i Ayurveda - lästips!
    En bok som ger en bra grund för Ayurveda är boken "Ayurveda för kropp och själ" skriven av Eva Sanner och Peter Ljungsberg. Rekommenderar den varmt. Den tål att läsas om och om igen.



    söndag 2 december 2012

    Adventslucka 2: Bloggbebis

    Jag har haft lite att göra utanför bloggen på sistone. För två månader sedan blev jag förälder för första gången. En fantastisk liten gosse blev det, ja ni har honom ju på bilden nedan.

    Sömnbrist, prestation och balans i tillvaron...?
    Kanske kommer jag att kunna bidra med ett tillägg i min ordinarie innehållslista här på bloggen. Att vara förälder och att leva, prestera, utvecklas och finna balans - inte alltid det lättaste. Svårt och härligt på samma gång - precis som det mesta i livet.



    Önskar dig en fin och lugn 1:a advent!
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Kanske gillar du

     

    blogger templates | Make Money Online