Från utbrändhet till livslust: Trött och "seg i huvet" kan vara Ama

fredag 20 november 2009

Trött och "seg i huvet" kan vara Ama

Ni som följer min blogg vet att jag för några veckor sedan varit hos min Ayurveda-doktor. En av de obalanser jag just nu behandlar är vad man inom Ayurveda kallar "Ama".

Trött och trög i både kropp och tanke kan vara "ama"
Ama är sanskritordet för gifter som uppstår från osmält mat. När matsmältningen inte fungerar som den ska, dvs är för långsam, börjar gifter cirkulera i kroppen. Man kan säga att maten vi äter delvis ligger "osmält" kvar i tarmarna och blir också till ett lager i tjocktarmens väggar. Detta lager blir både till ett gift för kroppen och förhindrar oss också från att suga upp näringsämnena i det vi äter. Det är därför man kan känna trötthet och orkeslöshet. Själv har jag inte orkat "ta i" ordentligt när jag har varit iväg och tränat. Vissa dagar har jag känt mig väldigt trött och i oktober hade jag problem med förkylningar.

"Trög i tankarna" är ofta ett symptom på ama
Ama påverkar oss även mentalt och ett vanligt symptom är att man känner sig "seg i tankarna" och "trög". Magen kan kännas lite uppblåst och trög även den. Jag tror att de allra flesta känner igen sig i känslan man brukar ha vid juletid. Vi äter för mycket och för ofta för att kroppen ska hinna smälta alltsammans och då bildas ama. När jag tänker efter hur jag brukar känna mig vid juletid handlar det inte bara om magen som är uppblåst och trög, även tankarna känns lite tröga. "Cloudy thoughts" är ett målande uttryck för hur ama känns mentalt.

Att bli av med "ama"
När man har problem med ama är det av högsta vikt att man får igång matsmältningen. När matsmältningen fungerar kan kroppen transportera ut de gifter som ligger och stör kroppens normala rytm. Jag har nu under 3 veckor gjort nedanstående och det har funkat utmärkt för mig. Känner mig mer energisk och har fått en finare hy.
  • Morgon-dryck
    Varje morgon 10 minuter innan frukost dricker jag en morgon-dryck bestående av varmt vatten, 1 tsk Bockhornsklöver, färskpressad citron och honung.

    Gör såhär:
    Låt vatten och bockhornsklöver ligga i en kopp i några minuter (så blir fröna mjuka). Sedan häller du på lite kallvatten så att vattnet blir ljummet så att inte honungens trevliga egenskaper förstörs av värmen. I med honung och citron.
    Tugga bockhornsklöver-fröna och svälj, drick upp alltsammans. Har du inga bockhornsklöver (som man kan köpa på hälsokostaffär) går det givetvis bra utan.

  • Varmt vatten - hela dan
    Drick mycket varmt vatten genom hela dagen. Undvik kall mat och dryck. Kom ihåg att kallt vatten hämmar matsmältningen. Drick varmt vatten till maten.
    Ät gärna soppor och grytor om du har möjlighet. Det avlastar matsmältningen, speciellt nu på vintern.

  • Ät bara när du är hungrig
    Ät inte för ofta. Låt kroppen hinna smälta allt det som ligger kvar i dina tarmar. Se till att du är "hungrig från magsäcken" innan du äter nästa gång.

  • Ät lättsmält mat
    Färsk frukt är lättsmält för kroppen. Jag har fått order om att undvika gurka, apelsin, banan, yoghurt/fil/mjölk, vete-produkter och rött kött. Dra ner på kaffet. Blanda inte frukt och grönsaker, ät dem separat.

  • Drick ört-te
    Jag dricker ett subdosha-te som jag fick rekommendation av från min Ayurveda-doktor. Äter även en Ayurvedisk ört-medicin morgon och kväll. Vill gärna inte rekommendera mina örtmediciner eftersom jag tror att det är bäst att man konsulterar en terapeut först. Men gå gärna till en hälsokost och be om ett ört-te som stimulerar matsmältningen.

  • Ingefära
    Ät gärna färsk, råriven ingefära. Både i varmt vatten men också som innan maten (se recept på "stärkande kur" som fungerar utrensande). Ät den "stärkande kuren" innan maten så hjälper du kroppen att ta upp näringsämnen och rensa ut orenheter.
  • Lyssna på din intuition
    Vad säger kroppen och själen? Jag tror att vi behöver lyssna mer på vad kroppen säger när det gäller mat. Om jag blir extremt sugen på apelsin så är det förmodligen det jag behöver. Lyssna inte för mycket på vad tidningar och bloggar (smile) säger om vad som är bra för dig - lyssna på dig själv, du vet bäst!

  • Avslappning
    Stressa ner.
    Meditera, gör avslappningsövningar, lägg dig i badet eller sätt dig ner och andas djupt (läs gärna mer om pranayama).
Relaterade länkar:

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
jag har läst en del om ayurveda den senaste tiden och det låter väldigt intressant. Skulle gärna vilja lära mig mera. Har du några tips förutom det du redan tagit upp på din blogg (t ex böcker)? Är din "doktor" en person som du skulle kunna rekommendera?

MY

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online