Från utbrändhet till livslust: Ett besök hos ayurveda-doktorn

söndag 8 november 2009

Ett besök hos ayurveda-doktorn

För några dagar sedan var jag hos min ayurveda-doktor. Jag har under en period känt att jag haft någon form av obalans i kroppen som gjort att mitt immunförsvar har varit lite lågt. Har haft förkylningssymptom 3 gånger på 1,5 månad (och detta efter att inte ha varit sjuk på ett år). Sedan känner jag att min energinivå när jag tränar inte är vad den brukade vara. Jag är lite orkeslös och orkar inte riktigt ta i ordentligt när jag tränar.

Min ayurveda-doktor lyssnade av min puls, kikade på mina ögon och min tunga. Med skrämmande precision fick jag sedan veta vilka obalanser jag har byggt upp och hur de yttrar sig. Det är på något sätt väldigt terapeutiskt att träffa en Ayurveda-doktor för allt i livet har sin betydelse för helheten. Tillsammans nystar vi upp orsaken till vad det är som skapar kroppsliga och själsliga obalanser.

Ayurveda - ett verktyg för både kropp och själ
Ayurveda är ett 5000 år gammalt hälsosystem (
läs gärna mer om Ayurveda här) som inkluderar både kropp och själ. Allt vi gör, känner, äter och den miljö vi vistas i påverkar oss på olika sätt. Inom Ayurvedan är ett symptom såsom magont något som kommit ur en obalans i kroppen/själen. Det handlar om att identifiera vad det är som orsakat obalansen samt komma tillrätta med denna.

Att vara sann mot sig själv är lika viktigt som äta rätt
Det är oerhört lärorikt att använda sig av Ayurveda. Man lär sig väldigt mycket om sig själv och hur man ganska enkelt kan förebygga obalanser. Men framförallt lär man sig vikten av att leva utefter den person man är både inuti och utanpå. Att vara sann mot sig själv och leva med hjärtat i alla beslut vi tar i livet är lika viktigt som att äta rätt. Vi är alla unika och när vi mår dåligt ser orsakerna olika ut.


Relaterade länkar:

3 kommentarer:

messan sa...

Önskar dig en bra vecka! En toppenbra vecka.
Kramar

e-k sa...

Hej där. Har haft din blogg liggande i favoriter ända sedan i jan. då jag själv började blogga. Har inte varit här så ofta då mitt sinne har varit upptaget med att hitta livet igen efter min mans död.
Nåväl, när jag hittade den såg jag mycket matnyttigt och idag har jag läst lite här och där och måste bara få säga att vi verkar ha gjort våra "resor" efter utbränningarna på liknande sätt. Utbränningen har hur tokigt många än tycket det låter berikat mitt liv och verktygen har jag haft nytta av när jag blev änka.
Det är 5 år sedan jag gick i väggen, är halvt sjukskriven och jag får hela tiden jobba med mig själv i förebyggande syfte annars ramlar jag några steg igen.
Givetvis är jag också VATA :)
Jag skulle så gärna vilja gå till en ayurveda-doktor var hittar jag en sådan?
Så tackar jag för en mycket bra blogg

Jenny sa...

Messan min vän!
Hoppas att du hade en underbar vecka. Önskar dig en skön söndag och en underbar kommande vecka! Kram på dig

E-K!
Vilket underbart inlägg. Tack snälla du. Vi är många som har liknande upplevelser när det gäller utbrändhet och kriser av olika slag. Förmodligen är vi många, många fler än man någonsin kunde ana fanns "där ute". Men det känns alltid bra att bli påmind om att man inte är ensam, att det finns en människa därute...så tack för ditt inlägg.

Grattis till att du gått upp och numer jobbar halvtid. Vad härligt! Förstår precis vad du menar med att jobba med sig själv i förebyggande syfte. Ayurveda är helt fantastiskt när det gäller att förebygga obalanser och läka både kropp och själ. På http://www.skand.org/html/ayurvediska_massageterapeuter.html listas flera Ayurvediska massageterapeuter. Jag går hos Tirild Oftedal som jag kan rekommendera varmt.

Om du bor i Stockholm kan du även kontakta Vedalila. Peter är fantastiskt bra. På http://www.vedalila.se kan du läsa mer om Ayurveda och bokning av konsultation.

Din blogg kommer jag att kika in i strax.

Önskar dig en fantastisk söndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online