Från utbrändhet till livslust: Intuition - ett kraftfullt verktyg

lördag 21 november 2009

Intuition - ett kraftfullt verktyg

När jag gått in i väggen förstod jag att den största anledningen till att utbrändheten hade drabbat mig var att jag inte hade lyssnat på mig själv. I början piskade jag mig själv hårt för att jag inte hade varit mig själv mer trogen "min inre röst", min intuition. Men sedan insåg jag att jag ju faktiskt inte hade funnit den om det inte varit för utbrändheten. Det hade åtminstone tagit mig längre tid att förstå vikten av att lyssna inåt och använda det man brukar kalla för intuition.

"Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt" Citat från Wikipedia

Intuition är att betrakta och lyssna till sitt inre
Jag tycker att ovanstående citat från Wikipedia summerar en fascinerande egenskap som alla vi människor besitter. Jag tror att intuition är en underskattad kraft som vi alla borde använda oss mer av. Om vi baserade våra beslut på vad hjärtat säger, skulle då världen se ut som den gör?

Intuition är ett tydligt tecken på att vi alla är andliga varelser. Vi är varelser som besitter förmågor som vår "ytliga värld" inte kan beskriva. För det finns inget vetenskapligt sätt att beskriva intuition.

Den moderna människan "tänker för mycket"
Jag är för vetenskap (kan man vara emot vetenskap?) och jag gillar när andliga teorier stöds av vetenskap. Men idén om att vi redan vet allt i vår moderna värld - att vi redan kan allt om allt är befängd. Även om det var några år sedan vi kom fram till att jorden inte är platt existerar fortfarande samma begränsade tankesystem (dvs att saker och ting bara kan förhålla sig på ett visst sätt) som man hade då. Det är samma begränsade tankesystem som gör att varje individ väljer det som de innerst inne kanske vet inte är bra för dem. När vi baserar alla beslut på vad hjärnan har att säga lyssnar vi på vår omvärld och glömmer bort att lyssna på oss själva.

The only real valuable thing is intuitionAlberg Einstein

Att använda sin intuition är att lyssna inåt
Det är dags att koppla in hjärtat, själen i våra liv. Intuition är ett enormt kraftfullt verktyg som varje människa bär omkring på. Det som gör att vi inte använder intuitionen i den utsträckning vi borde tror jag beror på att vi lyssnar mer på vad omvärlden säger "borde vara bra för oss". Varje dag peppras vi med budskap (som ofta är marknadsstyrda) om vad som är bra att äta, dricka och göra - något som ofta ändras.

Jag tror att vi alla besitter en enorm potential genom vår intuition. Om vi börjar lyssna mer på vad vårt "hjärta" säger kan vi basera våra beslut och val i livet på något äkta. För finns det något mer äkta än det som ditt hjärta talar om för dig?

You have to leave the city of your comfort and go into the wilderness of your intuition. What you'll discover will be wonderful. What you'll discover is yourself.” Alan Alda

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser allt du skrivit i dag ... du skulle kunna ge ut en bok med allt klokt du skriver ... har du planer på det?

Jenny sa...

Anonym!
Du gör mig väldigt glad! Tack snälla du för ditt gulliga inlägg. Jag har inte tagit något steg mot att skriva en bok än. Än så länge tycker jag att det funkar bra att blogga. Men om jag någon gång skriver en bok så är det för att människor som du ställt frågan till mig och fått mig att börja fundera över saken.
Allt gott till dig!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online