lördag 21 november 2009

Att ta ner sitt blodtryck

Ni som följer min blogg vet att jag har haft problem med högt blodtryck under hösten (läs tidigare inlägg här). Idag denna lördag insåg jag att jag faktiskt inte har berättat om hur det gick med den saken. I början av september gjorde jag några förändringar för att få ordning på blodtrycket. Ändringar som visade sig fungera för mig - mitt blodtryck är nu bra!

Högt blodtryck är en varningssignal du måste lyssna på!
Högt blodtryck är verkligen en signal som man måste lyssna på. Visst kan det vara så att trycket går upp pga kortvariga obalanser i kroppen och det behöver inte vara katastrof för det. Därför är det viktigt att man ser till att mäta blodtrycket varje vecka under några veckors tid. Det gjorde jag under 3 veckors tid och varje gång visade sig blodtrycket ligga i överkant, dock inte katastrofalt högt.


Ta kontroll över ditt höga blodtryck!
Eftersom jag inte tror på att bara behandla symptomen (dvs själva blodtrycket) utan ta reda på orsakerna och behandla dem istället googlade jag på "högt blodtryck" och läste på om det. Jag är övertygad om att de två vanligaste orsakerna till högt blodtryck är stress och övervikt. Det är extremt bra nyheter för dig som läser detta för det innebär att du kan ta kontrollen över din situation!


(Det kan naturligtvis ligga andra förklaringar bakom ett högt tryck. Om du inte känner igen dig i orsakerna ovan bör du undersöka vad det är som orsakar ditt tryck. Iväg till doktorn med dig!)

Såhär gjorde jag för att få ner mitt höga blodtryck:

Läs även tidigare inlägg om högt blodtryck här...

  • Avslappning - få ner kortisol och adrenalinnivåerna i kroppen
    Eftersom stress var den troliga orsaken till mitt höga blodtryck jobbade jag stenhårt på att få ner stresshormonerna i kroppen. Kortisol och adrenalin gör att hjärtat får jobba hårdare. Meditation, pranayama, varma bad, ligga på spikmattan osv funkar för mig. Se till att aktivt få ner stressnivåerna varje dag. Vad gör dig avslappnad och lugn ända in i själen?

  • Träning!
    Träning är extremt effektivt för att få ner blodtrycket. Det sägs att det är lika effektivt som att äta medicin. Jag trappade upp min yoga, styrketräning, löpträning och mina promenader. Jag har valt att träna kortare pass (20-50 minuter) 4-6 gånger i veckan för att få resultat snabbt.

    De dagar jag känt mig stressad i kroppen har jag valt att exempelvis promenera istället för att löpträna. Det gäller att anpassa sin träning utefter hur man känner sig i kroppen. Undvik explosiv träning om du känner dig superstressad. Lyssna på din intuition!

  • Ändrad kost
    Jag har valt att äta "detox-mat" (läs gärna mer om detox här), dvs mat som innehåller mycket näring, under veckan. Sedan har jag unnat mig godsaker på helgen om jag känt mig sugen.
    Jag har även försökt dra ner på all stimulantia som kaffe, alkohol och socker.

  • Medvetenhet
    Medvetenhet är den absolut viktigaste komponenten i att få ner sitt höga blodtryck. Faktum är att all beständig förändring måste ske genom medvetenhet. Om vi är totalt omedvetna om hur vi beter oss, känner oss och mår blir det svårt att förändra situationen. Hur ska man kunna ta sig till en plats om man inte ens vet var man befinner sig?

    Bli medveten om vad du känner
    Om du har högt blodtryck på grund av stress är det dags att bli medveten om hur din inre dialog ser ut genom dagen. Vad är det som stressar upp dig? Det är viktigt att förstå att ingen eller inget kan stressa upp dig om du inte själv tillåter det (denna mening tål att tänkas på).

    Kanske är det inte dig det hänger på hela tiden?
    Det jag har fått jobba hårt med är att släppa taget...att inte "fånga alla bollar" som kastas ut från olika håll. Det kanske inte är upp till mig att fixa allt...och när jag gör något kanske det räcker med "good enough" (för att citera Elizabeth Gummesson) och inte perfektion.
    Bli medveten om var dina energitjuvar ligger i din vardag. Kanske kan du delegera eller helt enkelt skita i att ta på dig vissa saker och ägna dig åt något som gör dig glad iställte?

    "Den inre tyrannen"
    De allra flesta bär omkring på en "inre tyrann" (läs mer om detta här) som pushar dem för hårt. Den där inre tyrannen talar om att saker och ting bara kan förhålla sig på ETT sätt. Med lite medvetenhet inser man ganska snart att situationen jag befinner mig i faktiskt inte måste vara såhär jämt. Kanske kan jag inte ändra på allt men jag kan ialla fall ändra på hur jag bemöter/upplever olika situationer/människor/händelser. Om jag sitter i bilköer hjälper det mig knappast att stressa upp mig och svära över det. Skruva upp radion och sjung högt för dig själv istället ;) Bli medveten om alla de små situationerna i vardagen där du idag låter energi sippra ut!

1 kommentar:

catarina sa...

jag fick ner mitt blodtryck en period i alla fall med hjälp av avslappningsövningar, hathayoga, mycket vila, dagliga promenader, "hårkrafsaren" o spikmattan.. nu ligger det på gränsen mot högt o jag klurar på hur jag ska angripa det den här gången.. tror jag ska gå ner några kilo i vikt o öka på promenaderna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online