torsdag 29 mars 2012

Raw food-frukost som stärker och renar

Jag har under 3 månader bytt ut 5-6 dagar av veckans frukostar med "grön juice" tillverkad i råsaftcentrifugen. Med grön juice menar jag vätskan från grönsaker och frukt.
Delar med mig av detta recept som jag mår helt fantastiskt bra av. Raw food innebär levande föda, dvs levande vitaminer, mineraler och vätska. Något som inte kött eller kokt mat kan stoltsera med.


Kör följande i en råsaftcentrifug (2 port):
  • 1 citron
  • 2 äpplen (eller 1 äpple och en apelsin)
  • 1/2 gurka
  • 1 bit ingefära
  • 2 stjälkar selleri (blekselleri/rotselleri)
  • En näve spenat eller grönkål/savoykål
  • En tesked spirulina
  • En tesked vetegräspulver
  • Lite kallt vatten
Men...klarar man sig verkligen på ett glas juice? Ja, till och med jag (läs blodsockermänniskan) klarar mig bra på ett stort glas grön juice fram till lunch. Anledningen till detta är att juice som denna innehåller näring.

Checklist för en utmattad/utbränd

  1. Har du märkliga symptom? Bli medveten om dem!
    Om du har symptom som orolig/dålig sömn, koncentrations- svårigheter, dåligt korttidsminne, ångest, panikångest, oro, humörsvängningar, trötthet trots sömn, krypande känsla i kroppen, magont, migrän, yrsel, klåda/utslag m.m. innebär det i sig inte att du gått in i väggen men att det är dags att göra något åt situationen.

    Konsultera alltid med läkare om du är orolig. Utmattning kan ge ifrån sig läskiga symptom och det är viktigt att undersöka att det inte ligger något annat bakom dessa.

  2. Få inte panik
    Det är inte över för att du är utmattad eller utbränd. Du är inte misslyckad och du är inte en lat och värdelös person. Försök att inte vältra dig i oro över att du har något av ovanstående symptom. Börja lyssna och tagga ner. Du kommer inte att må bättre av att stressa upp dig.

  3. Minska stresshormonerna och öka lugn och ro-hormonerna
    En person som varit stressad under en längre tid har en förhöjd halt adrenalin och kortisol i kroppen. När man har en hög halt av stresshormon i kroppen belastas kroppen hårt och det genom dygnets alla timmar.



    Tekniker som balanserar

    Genom att medvetet jobba med tekniker som avslappning, meditation, mindfulness, yoga, lugna promenad, djupandning (pranayma), vistas i naturen, varma bad etc ökar man lugn och ro-hormoner som oxytocin. Det i sin tur gör att kroppen stabiliseras kemiskt. Det kan kännas fånigt att en så enkel sak som meditation skulle göra någon skillnad, men det finns flertalet studier som visar att hjärnans struktur förändras till det mer positiva av bla meditation och mindfulness.

  4. Öka din medvetenhet
    För att du ska kunna förändra ett beteende krävs det att du är medveten om det. Om du inte känner till vad som försigår i dina tankar, känslor och i ditt beteende lär det blir svårt att göra något åt saken.

  5. Bemöt och bearbeta ditt inre
    Om du driver dig själv för hårt kommer det sig förmodligen av att du har en inre dialog som inte direkt gynnar dig. Kanske är det kopplat till ett beteendemönster som kommer sig av prestationsångest, osäkerhet, otillräcklighetskänslor, rädslor etc. Du är rätt person för jobbet att förändra ditt liv. Börja studera dig själv och det du varit med om i livet. Reflektera, skriv, prata, gråt, skratta eller skrik.

  6. Gör något annorlunda!
    Om du tänker och beter dig på exakt samma sätt som du gjorde igår...hur ska förändring då kunna ske!

Utbränd eller bara utmattad? Att komma tillbaka

Utbränd eller utmattad? Vad är skillnaden?

Oro för utbrändhet är i sig ett symptom
Många som surfar in på bloggen oroar sig för om de drabbats av utbrändhet. Ordet utbränd har onekligen en definitiv klang och visst, det är för de allra flesta ett skrämmande och obehagligt tillstånd.

Utbrändhet inträffar då man under en längre tid ignorerat utmattning
Det man kan vara säker på är att utbrändhet inte är något som inträffar för att man har stressat i två veckor. Utbrändhet är ett tillstånd som kommer sig av att man levt på ett sätt som inte är bra för en och detta under en längre tid.

En person som gått in i väggen har ofta ignorerat ett antal fysiska och själsliga signaler såsom sömnproblem, ångest, oro, magproblem, koncentrationssvårigheter, närminnesförlust, yrsel m.m. När så kroppen inte klarar mer stänger den av och ofta drabbas man av starka fysiska eller känslomässiga symptom som helt enkelt gör det omöjligt att fortsätta som man hittills gjort.



När man stressat under en tid blir man utmattad. Ignorerar man kroppens och själens signaler på utmattning under en tid kan det utvecklas till en utbrändhet.

Relaterade artiklar:

tisdag 27 mars 2012

Att ta hjälp av vårens livskraft

Våren är här nu. Sakta men säkert börjar vi omgärdas av liv och kraft. Ljuset börjar återvända och med det vaknar tillsynes hela världen till liv. Men vad spelar egentligen fågelkvitter och knoppande träd för roll?

Att använda vårens livskraft för läkning
Idag vill jag påminna mig själv om att våren är en årstid fylld av livskraft, en livskraft som vi alla är en del av.

Hur mycket människan än försöker sig på konststycket att separera sig själv från primitiva varelser och växtlighet på jorden kvarstår faktum: vi är en del av det ekosystem som vi lever i.

Det liv som växer i skog och mark är en kraft som vi innefattas i. Det återvändande ljuset och den kraft som minsta lilla växt uttrycker är en kraft som vi alla är en del av...och som vi kan utnyttja för läkning och balans.

Stanna upp.
Lev med alla sinnen.
I minsta lilla detalj väntar en storhet.

måndag 26 mars 2012

Oro i kropp och sinne - ett onödigt lidande!

Många som hittar hit till bloggen har problem med oro i kroppen. Det kan handla om en krypande känsla som gör att man inte kan slappna av. Eller en molande oro över att något ska inträffa...eller inte inträffa. Om oron får löpa amok kan den konsumera både tankeverksamhet, glädje och energi. Så, vad kan man göra för att finna lugn?

Oro kopplad till kontroll och inre osäkerhet
Oro är att inte veta hur något ska bli. Något utanför min kontroll, utanför mig. Men oro kan också vara att inte veta om man är tillräcklig. Kommer jag att klara av det här? Är jag tillräckligt bra? Det handlar om en oro som är kopplad till en inre osäkerhet.

"Worry is a thin stream of fear trickling through the mind. If encouraged, it cuts a channel into which all other thoughts are drained." Arthur S. Roche

Oro är ett lidande som jag utsätter mig själv för
Oro som får löpa amok blir till ett onödigt lidande som i värsta fall påverkar både beteende och beslut i livet. Alla som någon gång har låtit oron ta över (genom att släppa loss förfasande över hur hemskt saker och ting kan bli) vet vad lidande är. För oro är ett lidande som jag utsätter mig själv för.

Kommer jag att bli bättre om jag oroar mig för om jag är tillräckligt bra?

Att bemöta sin oro för att finna tröst och lugn
Oro är en känsla som vi alla har förmågan att känna och därav har i vårt "känsloregister". Precis som alla andra känslor är det lönlöst att försöka fly från den. Negativa känslor har vi alla inom oss, varesig vi vill eller inte.

Min oro har något att säga mig. Något att berätta, något att lära mig.

Betrakta medvetet oroskänslan snarare än orosmomentet
Idag vill jag påminna mig själv om att jag hanterar oro bäst genom att bemöta den. Betrakta den liksom från håll, utan att fördöma, utan att agera. Bara betrakta den, beskriva den men utan att agera på den. När jag börjar fokusera på oron i sig, själva oroskänslan, snarare än orosmomentet, då tappar den fart och klingar så småningom av.

Kommer jag att vara hjälpt av att oroa mig innan något inträffar?

Medvetenhet motverkar oro och stress
Medvetenhet är att förstå vad jag upplever, tänker och känner här och nu. I exakt samma ögonblick som jag upplever. Det handlar om att bli medveten om om vad som försigår inuti och utanför mig och hur jag bemöter och agerar på detta.

Om jag är medveten om vad jag tänker, känner och upplever och bemöter den mest intensiva känsla med medvetenhet är det mindre risk att jag förlorar mig själv genom att agera på en sårad känsla.




Fler artiklar om oro:

torsdag 22 mars 2012

Läkning av utmattningssyndrom (utbrändhet) - Faktorer som spelar in

Att vakna upp till en känsla av olust, trötthet, tyngd, frustration eller ren och skär utmattning. Det händer alla någon gång i livet. Frågan är VAD det är som gör att man hamnar där? Och HUR kan man ta sig vidare för att må bättre? Jag har gjort ett försök att summera några viktiga faktorer.

1. Acceptera den plats jag står på
Det vore fel av mig att låtsas ha några svar. För något facit finns inte. Därför vill jag understryka att nedanstående är reflektioner, inga exakta svar. Eller jo, det är mina svar till mig själv. Men dina svar är dina att ta reda på. En människas kris/utbrändhet eller depression är en individuell resa att göra. Men det allra första steget i all typ av utveckling och förändring är att acceptera att man befinner sig där man befinner sig. Hur klyschigt det än låter.

Att acceptera läget är inte detsamma som att stagnera eller ge upp. Det är början på förändring. Något nytt.


2. Skapa och lära av min egna process - min process är min.
Lika viktigt som att acceptera är det att förstå att det inte går att plugga sig till hur man tar sig ur sin kris. Läkning och förändring är en process och den ser olika ut från person till person. Jag kan läsa om andras upplevelser och lära mig av dem, men min förändring och min läkeprocess måste jag själv skapa och lära mig av.
Jag måste vara den drivande i min process, det är ju min process.

Det må kännas skit att befinna sig på botten. Men det finns en anledning till att jag gått in i väggen och nu är tiden att ta reda på varför. Det gäller att komma ihåg att "this too shall pass". Allt förändras.

3. Att ta ansvar
En av de läskigaste insikterna som slog mig när jag gått in i väggen var denna: jag är den som ansvarar för att skapa, förändra och påverka mitt liv. För vem annan än jag är ansvarig för mitt liv? Visst, jag kan skylla på min arbetsgivare, partner, knäppskallen på stan eller gud...men kommer det att förändra min situation?
Jag kan också se det som att jag har makten att förändra genom att ta ansvar. Ett ansvar som kan ge en beständig förändring.

"Problems cannot be solved by the same level of thinking that created them" Einstein


4. Medvetenhet - ett av de mest kraftfulla verktyg vi har i livet!
Om jag inte är medveten, vad är jag då? Just det, omedveten. Om jag är omedveten om vad jag tänker, känner och gör - hur ska jag då kunna förflytta mig från det tillstånd jag befinner mig i nu? Hur ska jag kunna förändra och förbättra mitt beteende och min hälsa? Medvetenhet är en av de i särklass mest kraftfulla verktyg vi är utrustade med. Det är också direkt kopplat till vårt allmäntillstånd.
"Om jag har ett medvetande i storleken av en golfboll kommer jag att tänka, känna, agera och förstå i storleken av en golfboll" David Lynch

Att bli medveten om vad som försigår inuti mig, att betrakta och utan att fördöma lyssna och lära är att läka och utvecklas. Det låter barnsligt enkelt (och det är det också), men inte nödvändigtvis lätt. Medvetenhet är inget man "slår på", det är något man måste jobba med hela sitt liv.

5. Förlåtelse och empati ger frihet och lugn
En av punkterna ovan säger att jag har ett ansvar. Men det betyder inte att jag ska bestraffa mig själv på något sätt. Ansvar kräver förlåtelse och förståelse. Jag kan aldrig läka och må bra om jag inte kan bemöta mig själv med respekt, acceptans och förlåtelse. Man brukar lite klyschigt prata om "att älska sig själv" och det är faktiskt det detta handlar om i mer konkret form. För allt i mitt liv börjar hos mig och i mig. Att förlåta sig själv och andra betyder inte att man nödvändigtvis förlåter ett beteende eller en handling...det handlar om att släppa taget.

En viktig ingrediens när man blir medveten om och ta ansvar för beteende, tankar och känslor och tråkigheter är att släppa in kärlek i form av förlåtelse och empati. Om jag kan göra det inför och mot mig själv så kommer det att påverka alla mina relationer och situationer från och med nu.

6. Förändring kräver mod
"Visst gör det ont när knoppar brister" lyder en känd svensk dikt. All förändring gör inte ont men beständig förändring kräver definitivt mod och visst, det kan göra ont. Att våga. Bara en så enkel sak som att vara sig själv kräver mod. Att våga stå för den man är, vill vara eller tycker om. Det kräver mod.
Sedan kan det vara så att man kommer fram till att man måste göra förändring som påverkar vardagen och livet. Det kan handla om att säga upp bekantskapen med någon som man mår dåligt av att ha omkring sig. Eller säga upp sig på jobbet. Eller börja plugga, våga flytta eller helt enkelt bara komma i kontakt med sig själv. Att se sig själv kräver mod.

Att ta ansvar kräver mod. Att vara sig själv kräver mod. Att älska, förlåta och förändras kräver mod.


7. Jag är en andlig varelse - inte en påse kött på ben!
Något som jag tror att alla som går in i väggen har gemensamt är förmågan att stänga av kopplingen till sin själ...och därav pusha sig själv. Kort sagt att sluta lyssna på vad som försigår inuti och köra på. Det handar om förmågan att stänga av kopplingen till sin själ för att den inte går hand i hand med ens planer. Det passar sig helt enkelt inte. Inte ens när kroppen tillslut skriker ut olika signaler ger det en anledningen att lyssna.

När jag gick in i väggen insåg jag att jag är en andlig varelse. Jag har en själ och det är därför jag gick in i väggen...jag slutade lyssna. Det var inte förrän jag började lyssna igen som jag vaknade upp. Jag är inte religiös men jag är fanimej andlig!

8. Att läka sin fysiska kropp
Stress sliter hårt på kroppen. En person som gått in i väggen eller lider av stressymptom har förmodligen levt med höga nivåer av stresshormonerna kortisol och adrenalin. Det i sig innebär att kroppen gått på högvarv och till och med i sömntillstånd varit i "fight flight mode". Näringsbrist är vanligt vid utbrändhet och därför är det klokt att se över så att man får i sig mineraler (ex magnesium, zink, selen, jod) och vitaminer. Stress gör att matsmältningsapparaten försämras vilket i sin tur gör att vi inte kan ta upp de näringsämnen som finns i mat och tillskott. Därför är det även klokt att se till att stötta matsmältningen, exempelvis genom att äta ingefära, dricka varmt vatten genom dagen eller addera örter och tillskott som psylliumfröskal, blötlagda linfrön eller Triphala ros.

Men träning då?
Att träna hårt är inte nödvändigtvis att ta hand om sin kropp. Faktum är att kroppen inte känner av skillnad på stress på kontoret och stress på gymet. Att läka stress kräver förståelse för hur den fysiska kroppen fungerar. Det är lika viktigt att planera in vila/lugn som det är att planera in träning.

Att bygga upp sitt allmäntillstånd är att finna balans. Balans mellan aktivitet och vila. Börja planera in tid för avslappning på samma sätt som du bokar upp aktiviteter.

9. Jag är kreativitet, jag skapar - I rock!
Varje dag vill jag påminna mig själv om att jag är i ständig förändring och att jag har förmågan att förändra och utveckla mig själv och mitt liv i olika riktningar. Jag kan alltid påverka mitt liv i en mer positiv riktning. Så frågan är vem och vad vill jag vara och göra? Nej, jag vet också att sannolikheten att jag ska bli USAs nästa president är obefintlig. Men det här handlar inte om att bli något jag inte har inom mig...eller ens vill bli. Jag är jag, frågan är snarare vad jag gör med det jag känner till om mig själv? ...och hur jag blir mer av den jag är.

"We are all worms. But I believe that I am a glow-worm" Winston Churchill

torsdag 15 mars 2012

Att hantera osäkerhet och negativitet

"Är jag tillräckligt bra?", "När ska dom upptäcka vilken bluff jag är?" eller "Tänker dom nåt negativt om mig nu?" poppar upp i de allra flesta människors tanke- och känsloverksamhet då och då. Det är tankar och känslor som finns där varesig vi vill eller inte. Vi kan inte...och ska inte försöka springa ifrån negativa tankar. De är en lika naturlig del av oss som våra "goda tankar".

Kan man eliminera sina negativa känslor och tankar helt?
Livet är en dualitet. Inom oss bor hela känsloregistret. Från lyckligaste lyckokänsla till den mörkaste och hemskaste negativitet. Vi har förmåga att uppleva hela registret.

För varje känsla existerar dess motpol

Allt vi upplever har en motpol, annars skulle vi aldrig uppleva. Tänk efter, hur skulle du förstå att du var glad om det bara fanns lyckokänslor? Vad är ljus om det inte finns mörker? Dag och natt? Allt vi upplever är referenser.

Negativa tankar existerar, hälsa på dem, lär känna dem men låt dem inte ta över!
Hur våra negativa tankar och känslor påverkar oss beror på om vi väljer att agera på dem eller inte. Eländiga känslor, kopplade till vårt allra mest sårbara inre kommer alltid att existera. Jag kan inte radera alla tråkiga känslor och upplevelser i livet, men jag kan påverka hur jag väljer att bemöta dem.

Att lära sig öppna upp medvetenheten i livet
Jag har alltid ett val att välja hur jag bemöter mina tankar och känslor. Att agera på dem eller inte är upp till mig. Medvetenhet är det jag ska studera om jag vill eliminera lidande i mitt liv och göra luften lättare att andas...

"Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment." The Buddha

tisdag 13 mars 2012

"Holistisk hälsa" - första steget mot att må bättre

Idag vill jag påminna mig själv om att hälsa är något som förenar flera faktorer. Min kropp, min själ, mina känslor, min upplevelse och hur jag bemöter det och dem jag möter i livet (de relationer jag har till andra och mig själv).

Att se sin hälsa som holistisk är att förstå att fler komponenter än min kropp spelar in i hur jag mår
Att inte ha ett holistiskt perspektiv på sin hälsa är som att betrakta en bils prestanda och funktion utifrån de olika delarna isolerade från varandra. Det spelar inte så stor roll att man har en V8 under huven om däcken inte är fastmonterade...eller växellådan inte är ikopplad.

Om hälsa inte är holistisk, vad är den då? Halv?

Min upplevelse påverkar min kropp och tvärtom
Jag vill också påminna mig själv om att mitt sätt att uppleva påverkar min kropp...och tvärtom att min fysiska kropp påverkar hur jag mår inuti. Omedvetenhet om hur jag tänker, känner, beter mig och upplever är en stor anledning till lidande i mitt liv. Medvetenhet, ansvar, mod och empati mot mig själv och andra är de viktigaste komponenterna i att förändra min hälsa i en mer positiv riktning.

"As long as you live, keep learning how to live" Lucius Annaeus Seneca







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online