Från utbrändhet till livslust: "Holistisk hälsa" - första steget mot att må bättre

tisdag 13 mars 2012

"Holistisk hälsa" - första steget mot att må bättre

Idag vill jag påminna mig själv om att hälsa är något som förenar flera faktorer. Min kropp, min själ, mina känslor, min upplevelse och hur jag bemöter det och dem jag möter i livet (de relationer jag har till andra och mig själv).

Att se sin hälsa som holistisk är att förstå att fler komponenter än min kropp spelar in i hur jag mår
Att inte ha ett holistiskt perspektiv på sin hälsa är som att betrakta en bils prestanda och funktion utifrån de olika delarna isolerade från varandra. Det spelar inte så stor roll att man har en V8 under huven om däcken inte är fastmonterade...eller växellådan inte är ikopplad.

Om hälsa inte är holistisk, vad är den då? Halv?

Min upplevelse påverkar min kropp och tvärtom
Jag vill också påminna mig själv om att mitt sätt att uppleva påverkar min kropp...och tvärtom att min fysiska kropp påverkar hur jag mår inuti. Omedvetenhet om hur jag tänker, känner, beter mig och upplever är en stor anledning till lidande i mitt liv. Medvetenhet, ansvar, mod och empati mot mig själv och andra är de viktigaste komponenterna i att förändra min hälsa i en mer positiv riktning.

"As long as you live, keep learning how to live" Lucius Annaeus Seneca







Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online