Från utbrändhet till livslust: Förberedelse för 30 dagars detox

lördag 29 december 2012

Förberedelse för 30 dagars detox


Nu är det inte många dagar kvar till detox. Många av er som följer bloggen är intresserade av detox, eller utrensning/avgiftning. Varje januari, efter julhelger och mitt i vintertröttheten, detoxar jag i 30 dagar. 

30 dagars detox, vad innebär det?
Att detoxa innebär att skapa förutsättningar för kroppen att göra sig av med slaggprodukter och gifter samtidigt som man ger kroppen vila och därmed förutsättningar för läkning. Detox handlar om att dra ner på gifter samtidigt som man tillför livsmedel med högt näringsinnehåll men som samtidigt är lätta för kroppen att "processa". Det ger kroppen möjlighet att "starta om systemet", dvs göra sig av med de slaggprodukter som bromsar upp systemet.


Det här kommer jag att undvika under min detox

  • Kaffe/svart te
  • Socker (kakor, läsk, godis)
  • Vetemjöl/gluten (pasta, bröd etc)
  • Kött (rött kött och griskött)
  • Alkohol
  • Tobak
  • Huvudvärkstabletter och läkemedel som inte är direkt nödvändiga.

Men vad äter man då? Är det äcklig och tråkig mat som gäller?
Under 30 dagar kan du följa min detox här på bloggen från den 1 januari 2013.
Jag delar med mig av recept, tips och reflektioner...en detox är nämligen inte bara fysisk. Att detoxa är minst lika själslig/andlig som kroppslig.

God fortsättning och ett gott nytt år önskar jag dig kära läsare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Har under ngt dagar läst och försökt peppa mig för att starta en Detox......nu kommer jag att följa dig!
Har läst dina inlägg om ayurveda och har du tips på någon runt Göteborg /Varberg / Borås?
Tack!
Med vänlig hälsning, Petra

Jenny sa...

Hej Petra!
Tack snälla för ditt inlägg. Det uppskattas väldigt mycket!
Har du testat detoxa förut eller är det första gången?

Tyvärr har jag dålig koll på Ayurveda-ställen i Göteborgstrakten. Kan inte rekommendera någon särskild men gjorde en sökning och där dyker kontaktuppgifter upp http://www.ayurvedaguiden.se/goteborg/

Om det är första gången du träffar en Ayurveda-terapeut kan det vara bra att investera i en konsultation innan man går vidare på behandlingar. Konsultationen kommer ge dig information som du kan använda genom dagen och en förståelse för hur saker och ting hänger ihop. Information som du kan bära med dig framåt. Väljer du att köra en behandling efter konsultationen har dessutom terapeuten koll på vilka eventuella obalanser du har och vilka behandlingar som passar bäst.

Vore kul att höra av dig igen om hur det går och om du väljer att köra detox och/eller Ayurveda!

Önskar dig allt gott i det nya året!

/Jenny

Anonym sa...

Hej Jenny och Tack !

Det är första gången jag ska Detoxa! Jag har nu varit hemma i ett och ett halvt år för en utmattningsdepression och har under hela denna resan följt din blogg. Att läsa sig till välmående i olika litteratur har inte funnits tok eller koncentration till. Så din blogg har varit en god källa till tankar mot välmående!
Ser fram emot.....två veckor som ett första mål !!!

Med vänlig hälsning, Petra

Jenny sa...

Hej igen!
...och tack igen för att du tog dig tid och lämnade ett inlägg. Är du sjukskriven på heltid?

En detox är lite av en omstart. Både för kroppen och sinnet. Första gången var jag väldigt orolig för om jag skulle klara det överhuvudtaget. Men med åren har det vuxit sig till en årlig vila och faktiskt på ett sätt en lättnad. Det är riktigt skönt att starta om och det ger enorm energi om man bara tar sig igenom de första 10 dagarna.

När kickar du igång? Vill hemskt gärna höra om du tycker att din detox har verkat välgörande för dig utifrån din utmattningsdepression.

Önskar dig allt gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online