fredag 25 september 2009

Näring för kropp och själ

Att må bra handlar om att se till att både kropp och själ får näring - att det vi konsumerar tillför energi både till sinnet och kroppen. Vi lider sällan brist på mat i västvärlden. Ändå är vi i det närmaste undernärda. Maten vi äter innehåller ofta extremt lite näring. Ofta utan att vi är medvetna om det.

Trötthet, dåligt immunförsvar, depression av för lite näring
Kropp och själ hänger ihop, den ena kommer inte utan den andra. Så när kroppen inte mår bra är det inte så ologiskt att man även kan må dåligt mentalt. Näringsbrist ger dessutom ofta besvärliga symptom.

Bara B-vitaminbrist kan ge följande symptom:
  • Yrsel
  • Trötthet/utmattning/orkeslöshet
  • Hjärtklappning
  • Depression
  • Minnesstörningar
  • Domningar
  • Dålig balans
  • Mag- och tarmproblem
Kroppen behöver mer näring när du stressar
När man utsätter kroppen för stress dränerar man den även på näring. Jumer press du sätter på kroppen, desto viktigare är det att du tillför näring. Egentligen är det ganska logiskt men det är lätt att glömma bort där mitt i all stress.

Läk din kropp - få i dig mer näring
När jag hade gått in i väggen mådde jag naturligtvis väldigt dåligt. Jag var helt urlakad på energi och kroppen kändes som om den var 100 år gammal. Jag drog på mig förkylning efter förkylning och hade periodvis stora problem med magen, huvudvärk och yrsel.

Jag började jobba med mig själv inifrån. Men ett steg till läkning var också att lägga om kostvanorna för att försöka bygga upp kroppen så gott jag kunde. Jag kunde inte så mycket om näringslära så jag fick börja med att lära mig vad ordet "näringsämnen" egentligen betydde och var de där ämnena fanns någonstans. Det jag insåg var att det var långt mycket enklare än jag förut trott...och det tar inte lång tid att laga nyttig mat.

Ät så rena livsmedel du kan
Det finns mängder av olika dieter och "tips och råd" om hur man ska äta. Men det bästa sättet är att prova sig fram till det som du mår bra av. Vi har alla unika behov. Vad som funkar för en person kanske inte funkar lika bra för någon annan. Ayurveda var för mig en fantastisk tillgång i att lära mig förstå hur kropp och själ hänger ihop samt vilka livsmedel som var bra för just mig. Men det räcker gott med att prova sig fram på egen hand. Maten kan bli vår medicin.

  • Ät rena, naturliga råvaror
    Det som kommer direkt från "moder jord" är att föredra över det som kommer ur förpackningar. Rena och oprocessade råvaror innehåller mest näring, dvs en potatis innehåller mer näring än pulvermos. Har man möjlighet att handla ekologiskt är det att föredra eftersom man inte får i sig besprutningsmedel och annat som kan påverka hormonerna i kroppen negativt.

  • Undvik halvfabrikat och E-ämnenFärdigprocessad mat innehåller i stort sett ingen näring och den lilla näring som finns där är artificiell. Dessutom proppas halvfabrikaten fulla med konserveringsmedel. Jag brukar kolla innehållsförteckningen. Om maten innehåller många E-ämnen på baksidan är den förmodligen inte speciellt bra att stoppa i kroppen.

  • Grönsaker, grönsaker, grönsaker och frukt!Det säger sig självt. Ät grönsaker till varje mål mat om du har möjlighet. Vänta helst med att äta frukt direkt efter maten eftersom det "jäser i magen".

  • Rött kött kräver mest energi för att brytas nedRött kött kan vara bra att äta om man har blodbrist. Men det kan vara bra att lägga på minnet att rött kött kräver mest energi av kroppen för att brytas ned. Har man låg energinivå kan det vara klokt att välja fisk, kyckling eller vegetariskt.

  • Probiotika
    Probiotika är kost som innehåller bakterier för att stärka immunförsvar och tarmflora. Yoghurt innehåller probiotika.

  • Lär dig skilja på bra och dåliga "cravings"Om du är galet sugen på mjölk eller apelsinjuice är det förmodligen något i just det du behöver...kalcium eller c-vitamin (även apelsinjuice innehåller kalcium). Själv brukar jag bli galet sugen på kanelbullar, oklart vad däri jag behöver ;-)

  • Glöm inte bort proteinernaKvinnor äter ofta för lite proteiner. "Proteiner är kroppens byggstenar. Utan dessa kan ingenting repareras eller byggas upp; proteinbrist leder till ett antal allvarliga bristtillstånd", citat från Wikipeida.
    Bönor, baljväxter, kyckling, fisk, kött, ägg, nötter innehåller protein.

  • Ät mörkgröna grönsaker
    Mörkgröna grönsaker innehåller ofta mängder av näring. Ett exempel är färsk spenat som är riktigt gott att använda istället för sallad, dessutom innehåller det mängder av näring. Broccoli, zuccini, grönkål, ruccola, mangold, sugar snaps, avocado är några exempel till.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online