Från utbrändhet till livslust: Naturen - en källa till läkning

torsdag 24 september 2009

Naturen - en källa till läkning

Jag hade huvudet fullt av tankar när jag gick från jobbet idag. Gick längs den lilla promenadvägen i min tankedvala när jag tittade upp och plötsligt vaknade till. Det spegelblanka vattnet och den vackra utsikten fick mig att skingra mina tankar på en enda sekund, tankar som nyss verkade så viktiga. Det är så fascinerande. Naturen har en läkande kraft. Frågan är om vi inser att vi kan vara en del av den?

Naturen har en läkande kraft
Skogen, bergen, havet och himlen finns där som nån sorts evig motvikt till våra liv, en påminnelse om vårt ursprung. Har man någonsin sutttit på en brygga och tittat ut över havet eller gått genom skogen vet man att det förändrar en inuti. Kroppens kemi, tankarna...till och med blodtrycket.

Att lägga märke till det vackra ger energi

Det har gjorts otaliga studier på hur vår kropp reagerar i naturen. Det finns studier som visar att bara titta på en bild av en skog får blodtrycket att gå ner. Om det funkar - tänk då vad det skulle innebära för oss om vi började lägga märke till den blå färgen på himlen, fåglarnas kvitter, den friska höstluften eller vågornas brus?
Tänk om vi kunde lära oss att utnyttja naturens krafte till att må bättre? Tänk om det räcker med att lägga märke till minsta lilla tecken på den natur som hela tiden omsluter oss?

Det är nog så enkelt att jag är en del av naturen...inte tvärtom.


1 kommentar:

ninni sa...

Jag upplever att jag "tankar" energi när jag är ute i naturen, särskilt nu under hösten med alla sprakande färger, den höga klara luften och alla dofterna. Mmmmmmm....och tänk att något så fantastiskt är gratis! Skynda ut, alla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online