Från utbrändhet till livslust: Förändring och personlig utveckling - att påverka livet i en mer positiv riktning

måndag 12 december 2011

Förändring och personlig utveckling - att påverka livet i en mer positiv riktning

Idag vill jag påminna mig själv om att oavsett var jag befinner mig i livet har jag makten att förändra min tillvaro i en mer positiv riktning. Om jag råkar hamna i desperat behov av förändring vill jag påminna mig själv om att förändring är en process som jag kan påverka med start i detta ögonblick.

Förändringens hörnstenar:
  • Acceptans
    Jag kan aldrig skapa en hållbar förändring av ett problem/en situation om jag inte accepterar att jag befinner mig just här. Det är lite som att försöka förflytta sig från punkt A till punkt B med förbundna ögon. Jag måste förstå var jag är för att kunna navigera mig fram.

  • Medvetenhet
    Medvetenhet är vår kontrollrum. Det är här jag kan betrakta alla mina tankar, känslor, beteenden och sinnen.
    Jag ska försöka mig på en liknelse: Om jag försöker skruva ihop en TV-bänk från IKEA och det går åt helvete lär det inte gå bättre om jag använder mig av samma metod om och om igen. Medvetenhet är som att tända ett ljus i ett mörkt rum. Det är i medvetenhet vi kommer till insikt och kan förändras.

  • Ansvar
    Jag fick en gång frågan: "Om ditt liv var en film och du var regissör. Skulle då ditt liv se ut som det gör nu?" Svarar du nej på den frågan kanske du ska fundera över vem, annan än dig själv, som är regissör i ditt liv. Jag är kapten på min egen skuta och om det är någon som kan förändra mitt liv i en mer positiv riktning så är det jag.

  • Tillit/släppa taget/förlåt
    Förändring kommer med tillit. Tillit till förändring. Jag måste inte se exakt varje steg som ska tas på vägen framför mig, faktum är att jag aldrig skulle orka gå om jag skulle uppleva och förstå alltsammans innan. Vi vet att gräset växer och årstiderna skiftar. Förändring är en ständigt pågående process - det sker, hela tiden. Att ha tillit till att förändring kommer att ske är att acceptera att jag inte har makten att gå emot denna kraft - jag kan istället välja att ha tillit till den.
    Om jag vågar släppa taget om kontrollen, skapar jag utrymme för förändring.
"Whether you think you can or think you can't, you are right". Henry Ford

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online