Från utbrändhet till livslust: Dina drömmar talar till dig

lördag 6 december 2008

Dina drömmar talar till dig

Jag har i mina tidigare inlägg berättat om att jag är lite "ur balans" just nu efter att ha stressat lite för mycket under en längre tid. Det är inget farligt men jag är fullt medveten om att jag nu måste jobba aktivt för att varva ner och acceptera läget så att jag kan komma i balans igen. Sedan jag tog mig ur min utbrändhet för 6 år sedan har ett nytt "känselspröt" utvecklats, nämligen att lyssna på mig själv. Att lyssna på mitt inre. En av de signaler jag lyssnar noga på är mina drömmar. Jag tror nämligen att våra drömmar innehåller värdefull information för oss.

Du talar till dig själv genom dina drömmar
Jag har alltid fascinerats av drömmar. Man kan inte påverka dem, de bara finns där. De är en del av mitt medvetande och därför en del av mig. Det är jag som talar till mig själv.
Nu tänker du säkert "men drömmar är ju sällan särskilt tydliga, hur ska man kunna tyda den där rappakaljan?"
Ja, drömmar är ofta ett enda virrvarr av sekvenser som blandas upp. Ena sekunden står du på en savann omgärdad av lejon för att i nästa sekund sitta vid köksbordet hemma. Jag tror inte att vi i första hand ska fokusera på att försöka tyda de bildsekvenser som spelas upp. Det som är viktigt är hur du känner i drömmen. Vilka känslor poppade upp i drömmen?


Fånga meddelandet i drömmen
Jag kommer sällan ihåg mina drömmar längre än en eller ett par timmar efter jag har vaknat. Det är som om de försvinner i allt "brus" av tankar, intryck och upplevelser. Därför brukar jag ta fram min anteckningsbok och skriva ner drömmen i kort samt ställa mig själv några frågor.

Ställ dig själv följande frågor:


  • Vilka känslor hade jag i drömmen?
  • Ser jag något samband mellan dessa känslor och min livssituation just nu?
  • Finns det något i mitt liv som jag kan koppla samman dessa känslor med?
  • Vad kan jag göra för att stilla mitt medvetande?
Abraham-Hicks - Speak to us about our dreams:




/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online