Från utbrändhet till livslust: Att utbilda sig själv till självläkning

söndag 26 januari 2014

Att utbilda sig själv till självläkning


Hur kan jag förbättra mitt hälsotillstånd? Vare sig det handlar om att man är, trött på att vara trött eller att man lider av ett sjukdomstillstånd, finns det troligtvis alltid något man kan göra. Men hur får jag motivation och inspiration? Och hur vet jag vad jag ska göra?

Det finns enormt värdefull information (även en hel del skit) att hämta på nätet vad gäller självläkning. Allt från forskningsartiklar till blogposts. Många har inte tid att gräva runt via Google. Ett enkelt sätt att ta till sig information är videos. Här kommer några som jag tycker har varit enormt inspirerande för mig i min läkningsprocess.

Food matters

Jag har tidigare skrivit om filmen "Food matters" och näringens betydelse för läkning och balansering av kroppen. Flera av er undrade om det gick att se hela filmen någonstans på nätet. Jag hittade en länk där du kan se hela Food matters  Annars kan man även se filmen på deras website.

Forks over knives


Kan även rekommendera att se filmen "Forks over knives" som finns tillgänglig på Netflix. Även den är enormt nyttig att se för alla som vill lära sig förstå kroppens läkningsmekanismer och kopplingen till detox och näring. Man får träffa forskare som presenterar enormt intressanta studier och samband mellan kosten, sjukdomar och hälsa i olika länder. Men man får även träffa personer som lider av sjukdomar och hur de genom kosten får den hjälp som inte den traditionella medicineringen lyckats med. Sevärd helt klart!

Fat, sick and nearly dead

Jag har skrivit om "Fat, sick and nearly dead" tidigare. Det här är filmen som inspirerade mig enormt mycket för att på egen hand läka Hashimoto's sjukdom. Joe Cross i filmen lider av en autoimmun sjukdom och lyckas genom rejäla livsstilsförändringar läka sig själv. Även en annan person med samma autoimmuna sjukdom lyckas med samma sak inom loppet av några månader.



Hungry for change


Enormt inspirerande film där du får träffa doktorer och forskare som förklarar allt från näringsinnehåll i processad mat (och hur den påverkar din kropp) till hur du kan få i dig rätt näring för att kicka igång kroppens läknings- och avgiftningsprocess. Du får även träffa personer som lyckats läka sig själva från olika hälsotillstånd.
Länk till hela filmen (OBS! när du klickar på playknappen dyker en banner upp. Klicka ner den så kan du se hela filmen).



2 kommentarer:

annelie sa...

Du visar alltid så bra saker :) Tack för din underbara blogg! Kram Annelie

Unknown sa...

Tak for inspirationen. Jeg er ramt af udmatningssyndrom og har været sygemeldt i et år nu. Stress er så ondt og hårdt ved krop og sjæl. Jeg er desperart for at få det bedre og blive mere frisk - så tak for dine mange gode tips her på bloggen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online