Från utbrändhet till livslust: Resultat av 35 dagars detox 2011!

lördag 5 februari 2011

Resultat av 35 dagars detox 2011!

Detox 2011, dag 35 (av 35).

Igår var sista dagen på min detox. Hur ser resultatet ut då? Funkar detox?

Sammanfattning av min detox
Varje januari detoxar jag i ca en månad. Under denna månad drar jag ner helt på socker, vetemjöl (pasta, bröd etc.), ris, kaffe, alkohol och kött. Detta för att reducera intaget av gifter och på så vis underlätta för kroppen att bli av med lagrade slaggprodukter och gifter. Istället äter jag näringsrik mat och helst ekologiskt odlad/framställd sådan. Jag tror inte på dyra "detox-mirakelkurer" som man kan köpa på hälsokosten. Allt man behöver för detox kan man köpa i en matvaruaffär.


Starta om kropp och själ!
Första två veckorna då kroppen ställer om systemet ser jag till att vila mycket. Men när kroppen ställt om och jag känner mig mer balanserad drar jag igång med träning och promenader. Detox är ett sätt att starta om kroppen och om man så vill, livet. Det är lika mycket en känslomässig och själslig upplevelse. Många känslor kan komma upp till ytan och det är tydligt att kropp och själ hänger samman (läs gärna "Grundprinciper för detox").

Vilket resultat fick jag av en månads detox?

  • Energi
    Det kostar energi att processa gifter och slaggprodukter. Det märks tydligt att kroppen läker och balanseras när den fått utrymme att "vila" från gifter. Jag är definitivt en piggare och gladare person.


  • Viktnedgång
    Ja, man går ner i vikt när man detoxar. Helt klart. Tyvärr har vågen pajat så jag vet inte exakt hur mycket jag gått ner. Men det är nog samma resultat som tidigare år, ca 5 kilo.


  • Mag- och tarmfunktion
    Under julhelgen var jag tvungen att åka in till doktorn med krånglande mage.
    Redan ett par veckor in i detoxen fungerade magen toppenbra.

  • Bättre hy
    När magen fungerar kan den göra sig av med de slaggprodukter och gifter som processas i kroppen. Det ger ett renare blod som i sin tur också påverkar hyn positivt. En mer näringsrik mat ger dessutom hyn både lyster och färg.

  • Inre lugn & livslust
    Det blir tydligare att detox är en själslig (andlig) upplevelse. Jag upplever mig bli mer närvarande i nuet. Jag känner mig mer balanserad och lugn inuti. Som om jag kommit i kontakt med min själ.

  • En kick!
    Självklart ger en detox en enorm kick i sig. Det är häftigt att känna att man inte kontrolleras av kemiska substanser, att ta kontrollen och styra skeppet i en läkande och mer positiv riktning. Det gäller att komma ihåg att det inte är ett misslyckande om man råkar "trilla dit" och falla för frestelsen någon gång under detoxen.




Relaterade artiklar:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online