Från utbrändhet till livslust: Att justera kosten efter kroppen viktigt för läkning

tisdag 25 februari 2014

Att justera kosten efter kroppen viktigt för läkning

Grön smoothie till frukost?
Jag har under 5 månader helt ställt om kosten. Mitt mål har hela tiden varit att ge kroppen rätt näring för att kunna läka från Hashimotos sjukdom (hypotyreos, läs mer om vad jag gjort mer exakt här). Men det har inte varit en helt spikrak resa. Det finns nämligen inga facit på läkning.
Jag har valt att juicefasta en hel del, men också äta både lagad mat och gluten/mjölkfria smoothies (recept här). Allt har varit en fråga om att hitta balans. Att hitta det sätt som fungerar bäst för min kropp och mig.

Vad är bra för mig och inte?
I vårt västerländska samhälle har vi skapat auktoriteter som har vår hälsa som ansvarsområde. Vi vill gärna att någon annan ska tala om för oss vad som är bra och dåligt för oss. Ibland lyssnar vi mer på Aftonbladet än vår egen kropp. Tidningarna säljer lösnummer på att skrämma upp folk om allt som är farligt. Ena sekunden är LCHF bra, i nästa är det livsfarligt. Det är inte lätt att förstå sig på vad som är bra och inte. I ren utmattning kapitulerar vi med en ostburgare ;)

Visst ska jag lyssna på vad min doktor och alla nya rön har att säga. Jag kanske behöver medicinering exempelvis. Men det viktigaste att ha med sig är att det bara är jag som kan påverka min hälsa på en hållbar nivå.

Att ta ansvaret och makten över sin egen hälsa
Den viktigaste komponenten i Ayurveda tänker jag är att öva upp sin förmåga att förstå vad som fungerar för min kropp och mig. Att återerövra min kroppsliga intuition. Vi är alla helt olika i våra kroppskonstitutioner. Olika matsmältning, olika temperatur och olika tempo. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar alls för dig. Men det vi har gemensamt är förmågan att öva upp vår kroppskännedom och intuition. 



1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så inspirerande Jenny!
Ímpulsiv som jag är gick jag genast och köpte mig en råsaftcentrifug förra lördagen och har nu juciefastat i 10 dagar. Igår började jag med lite soppa till middag och nu har jag fått lite fart på magen :-) Jag har mått toppen under fastan, nu gäller det att hitta em nivå som funkar :-) Kram Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online