Från utbrändhet till livslust: Att läka sig själv

tisdag 30 december 2008

Att läka sig själv

Idag är jag ledig. Har en sån där "skit-i-vad-klockan-är-dag". Livet tenderar att vara fullspäckat med förväntningar både från mig själv och andra. Medvetna eller omedvetna förväntningar. Det är människor som ska kontaktas, tider som ska passas, saker som ska göras, levereras, upptäckas, kontrolleras.

Då och då brukar jag använda den mentala katapultstolen och skjuta ut mig från alla måsten och tankar för att stanna upp. Jag ser till att ha några dagar till förfogande för att göra ingenting. Inga måsten, inga förväntningar, bara en massa tid.

Stress kan bara läkas av lugn
Jag ser det lite som en sorts reningsverk i livet. Målet är att varva ner ordentligt för att sedan kunna rensa mitt inre från all stress och all den trötthet som stressen för med sig. Jag tror nämligen att stress lämnar små "sår" inom oss. Det är dessa små "sår" som ger oss biverkningar som oro, ångest, trötthet, sömnsvårigheter etc. För att läka dessa småsår måste man bemöta stressen med dess motsats, lugnet.

Jag sitter tillbakalutad i min fåtölj. Har en stor kopp te framför mig. Lyssnar på vinden som viner utanför mitt fönster. När jag tittar ut genom fönstret ser jag att frosten har lagt sig över träden. Det gnistrar av iskristaller i solskenet. Nu ska jag ta en promenad!

Ha en härlig dag allihopa!

/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online