Från utbrändhet till livslust: En mindful jul

söndag 14 december 2008

En mindful jul

Julen är här. Det är bara 10 dagar kvar till julafton. Om ni undrar vart jag har hållit hus så kan jag berätta att jag har mina föräldrar på besök. Det är så mysigt att ha dem här!

Stressa ner
Många jular har jag deltagit i den hysteriska julpaniken. Nivet den där som gör att man glömmer bort och stirrar förbi det mysiga med julen i jakten på julperfektionism. För perfektionism verkar vara drivkraften för många under julen. Allt ska vara perfekt och SEN kan jag njuta av julen.
Man ska pynta och pyssla så till den milda grad att man mitt i all stress glömt bort att njuta av nuet. Man vet att man dricker glögg men man känner inte smaken. Man vet att det doftar nybakt pepparkaka men känner egentligen inte doften eftersom man har fullt upp med att planera panikartade julklappsinköp. Man måste bräcka förra årets julklapp. Den måste vara dyrare, bättre och smartare.

Man sjunger "...do they know it´s christmas time at all?" i tron att det bara är en i raden av stämningsfulla julsånger. Dags att lyssna på texten kanske? Dags att ställa sig själv frågan vad jag egentligen gör julen till och varför?

Vad är viktigt...egentligen?
I år bestämde jag mig för att göra precis tvärtom vad jag alltid gjort. Jag bestämde mig för att hoppa över trängseln med frustrerade och julilskna julklappsjägare och istället fokusera på det som är viktigt, nämligen att stanna upp. Julen är en utmärkt högtid för reflektion. En högtid att njuta av nuet.
Jag funderade igenom vad jag tycker är det viktigaste med julen och kom fram till att det är:
  • Att mysa
  • Att omgärda sig med ljus mitt i decembermörkret
  • Att stanna upp och reflektera
  • Att umgås med och påminna sina nära och kära om hur mycket man tycker om dem
  • Att vila

Om julgardinerna hänger där på plats eller ej spelar ingen roll. Julen är inuti, inte utanpå.

Vad är det viktigaste med julen för dig?

God jul på er alla!

/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online