Från utbrändhet till livslust: Att leva i nuet

torsdag 19 mars 2009

Att leva i nuet

Precis som Karin Boye och så många andra berättat för oss är det inte målet som gör resan. Livet är inte det vi får ta del av i slutet. Livet är det som pågår just nu. Faktum är att allt är en resa. Allt, precis allt är en resa och vi har makten att välja att uppleva resan längs vägen eller inbilla oss att poängen kommer sen, när vi nått fram.

"Att längta efter framtiden är att fly nuet". Jiddu Krishnamurti (1895-1986)

Att vara i nuet kräver vår uppmärksamhet.
Därför önskar jag dig en dag fylld av uppmärksamhet i nuet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å jag undrar om man kan få tillbaka (eller städa fram..) den sköna konsten att helt vara på plats?!
Faktum är, att efter ett tags (läs: årtionden) jobbande med mig själv så börjar jag skönja glimtar av min egen existens. Och tro på det. Det sviktar, men känns sant.
Vi har en sådan oändlig kapacitet, alla. I oss. Nu liksom.
M.

Jenny sa...

Maria!
Visst är det en konst att finnas här och nu? Det verkar som att de enklaste sakerna i livet också tycks vara de svåraste.
Att uppleva "här och nu" - Det kräver uppmärksamhet och medvetenhet. Mindfulness är något att leva tillsammans med. Något att bjuda in i livet och sedan ta med sig vart man än går.

Jag måste få fråga, skriver du poesi? Jag ser en liten poet komma fram i dina inlägg. Om du inte skriver borde du definivt börja med det! Jag tror att det bor massor av vacker poesi i dig!

Sköt om dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online